Gå til innhold

La de gamle settes i fengsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

La de gamle settes i fengsel og de kriminelle på pleiehjem. De gamle vil få tilgang til bad, gåtur, hobbyer, varm mat. Det er ingen som kommer å raner dem. De får penger istedet for at skulle betale for seg. De kriminelle kan prøve å få kaldmat, ingen hobbyer, helt alene, ingen penger. Hvor lenge ville de kriminelle finne seg i dette?? De gamle må finne seg i det!

Videoannonse
Annonse
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Wow, kjempebra idè!!!!

Skrevet

Har aldri tenkt på det på den måten, men det er faktisk helt sant.

Skrevet

denne likte jeg!

Skrevet

Har tenkt mye rundt dette, men dette må jeg si var en god idè"! :)

De som sitter o fengsel har det jo relativt godt, mens de på pleiehjem ofte blir behandlet som søppel. :o

Skrevet

Jeg regner med at du ikke vet hvordan ting fungerer i en sikringsanstalt?

Skrevet

Jeg har selv jobbet på pleiehjem og jeg kan garantere deg at jeg hadde foretrukket pleiehjemmet når som helst framfor en sikringsanstalt.

De ferreste som får plass på pleiehjem har forresten helse til noe særlig av hobbyer og det er da virkelig ikke de ansattes skyld at familie ikke "har tid" til å besøke sine gamle :( Og varm mat er da vanlig på norske pleiehjem, eller?

Skrevet

Med pleiehjem, mener du da sykehjem? Har forferdelige erfaringer fra sykehjem (praksis) der de ansatte prioriterer å drikke kaffe på pauserommet fremfor å snakke med de stakkars gamle som satt på gangen utenfor rommet sitt og stirret tomt foran seg. Og dette var mennesker som på alle mulige måter kunne hatt godt av litt aktivisering eller stimulering...

Skrevet

Sånn skal det jo ikke være :-( Da har jeg kanskje vært heldig med de to plassene jeg har jobbet for der fikk jo beboerne varm mat, lydbøker/musikk fra biblioteket, turer på senteret med taxi (de som var i form til det) og trilleturer i finvær. I tillegg til pleie og stell da selvfølgelig. Sånn skal det være og da er det selvfølgelig bedre enn et fengsel, he he.

Dessuten får vel beboerne beholde 30% av pensjonen eller noe sånt? Altså får de ha egne penger.

Skrevet

Min far bodde på pleiehjem de siste 5 årene av sitt liv .

Og han hadde ikke noe verdig liv de siste 5 årene ..

De lot han bla sitte i sin egen avføring i en uke .Ikke fikk vi som pårørende beskjed heller .

Vi fikk heller ikke beskjed om når han havnet på sykehuset ol ..

De ble bedre ca 2 år før han døde, men de var pga masse masing fra oss pårørende .

Og det er svindyrt å bo på pleiehjem .30% av pensjonen er ikke mye .

Skrevet

Og jeg gjentar. Du vet åpenbart svært lite om den generelle tilstanden på sykehjem her til lands og særdeles lite om norske fengsler.

Skrevet

Men herregud da anonym ,jeg men jo ikke at de gamle skal låses inne som de blir i fengsel ,men at de skal få alle de godene de som sitter i fengsel har ..

Skrevet

Og da gjentar jeg til det kjedsommelige. Du vet åpenbart svært lite om tilstanden i sikringsanstalter her i landet. Hele innlegget ditt vitner om at du synser mye uten å kunne begrunne det med fakta. Bare noen løsrevne tabloide påstander à la FrP.

Skrevet

Jeg jobber på sykehjem selv, og mangel på aktivisering og turer går ofte mer på pasientenes tilstand enn på viljen. De som er friske nok får delta på mange slags aktiviteter (bingo, messe, konserter, turer i skogen, turer på senteret osv). Men noen pasienter er sengeliggende og i svært dårlig form, og bare det å bli stelt og få mat er totalt utslitende for dem.

På vårt sykehjem er det ansatt eget kjøkkenpersonale og vaskepersonale så vi pleiere skal slippe å bruke tid på dette, men heller kan prioritere aktiviteter og prat med beboerne. Vi har strenge regler på pauser, og tar ofte spisepausene våre i fellesstuen når beboerne hviler etter middag, så vi kan prate med dem samtidig (ikke pålagt utenom i helgene - får da betalt lunsj, men vi syns det er koselig)

Jeg syns forøvrig alle mennesker er like mye verdt og bør ha de samme grunnleggende rettigheter, så jeg syns eldre på sykehjem og kriminelle i fengsel bør få like mye respekt og omsorg.

Skrevet

og du har sittet i fengsel og vet hvordan det er ?

Et typisk uvitende ala frp utsagn, fra et menneske som ikke vet hva hun snakker om.

Hensikten med fengselstraff er frihetsberøvelse, og det er det de opplever.

Noen eldre mennesker opplever å få dårlig behandling på syke-/gamlehjem og det er selvfølgelig ikke bra, mens de fleste opplever å ha det godt. Å si at et fengselopphold er mer komfortablet enn en plass på sykehjem vitner om uvitenhet.

Skrevet

Leser du ikke hva jeg skriver ?

Nei, jeg har ikke sittet i fengsel, men jeg kjenner flere som har gjort det og har en tante som har jobbet som fengselsbetjent i 25 år !

Det er GODENE jeg vil de gamle skal ha !

Norge har har veldig gode soningsforhold i forhold til mange andre land .

Man leser jo hele tiden om eldre som må bo på et bad ,ikke får plass,fryser i hjel osv .Det står sjelden det samme om soningsforholdene..

Skrevet

Jo mer du skriver jo mer tydelig blir det at du ikke vet hva du snakker om.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt poenget med å alltid skulle sette ulike grupper, med ulike behov, opp mot hverandre.

Og dette blir for dumt!

Hilsen ei som har jobba både i fengsel og på sykehjem

Skrevet

Må dere ta ting så bokstavlig hele tiden ?

Skrevet

Jeg forholder meg til hovedinnlegget ditt. Det virker være skrevet av et menneske med svært dårlig kunnskap om både sykehjem og fengsler, men voldsomt preget av en forkjærlighe for tabloide nyheter. Jeg lurer på hvorfor du følte en trang til å kopiere idiotien inn hit dersom du ikke mener det som står der?

Skrevet

Tror disse kverulantene bare ikke VIL skjønne hva du mener.

Jeg er forresten helt enig med deg, mamma'n til will!:)

Hører så ofte om forferdelige forhold på sykehjem rundtom i landet, mens de som sitter i fengsel har det så greit. Helt forferdelig!

Skrevet

Så du mener ikke det du har skrevet der du setter opp to ulike grupper mot hverandre?

Hvorfor kan du da heller ikke lage et seriøst innlegg om hva du mener er galt med eldreomsorgen, hva som burde gjøres og hvilke tiltak som burde settes inn?

Innlegg som dette vitner bare om korttenkthet og enkle løsninger. Og du er ikke den første eller den siste som gjør det. Hver dag ser man ulike grupper bli sammenlignet og satt opp mot hverandre. Og det er en uting. Det ene har ofte ikke noe med det andre å gjøre og det er ingen grunn til at ikke begge grupper kan ha det greit og bra - og i de fleste tilfeller så har de også det

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg kjenner dessverre også igjen anonym 15:30's versjon, Kakledama :( Mye trist å se. Og det at aktivitetsstuene legges ned først av alt når det skal spares penger er ikke så bra når man tenker på at daglig aktivitet er med på å sakke ned progresjonen av demens. Det er jo mange av beboerne som har denne sykdommen, og de klarer faktisk ofte å bedrive en hobby som de drev med da de var yngre, selv om nå nivået kanskje ikke er det samme :)

Det som er sært med mange demente er at uansett hvor lite de husker, eller hvor lite de synes å være med "her og nå", så sitter teksten på de gamle salmeversene som støpt. Synger man med dem gir det en prestasjonsfølelse som jeg ikke tror man skal kimse av. Men ved mange pleiehjem ansees det som primært å dekke basisbehov som stell og mat, mens de sosiale behovene sjelden dekkes.

Men nå sporet jeg jo helt av :D

Skrevet

Bra at noen skjønner hva jeg mener . :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...