Kone&kone Skrevet 15. april 2010 #1 Skrevet 15. april 2010 Man skal jo være litt forsiktig med både det ene og det andre av kjemikalier og slikt, men hva med denne asken som flyr innover oss i dag??
Tulipan2010 Skrevet 15. april 2010 #2 Skrevet 15. april 2010 Herregud, er du seriøs??? Du burde kanskje vurdere å holde deg inne resten av svangerskapet hvis du helt seriøst er redd for denne asken. For det første påvirker den ikke engang været ettersom den er over skylaget, så jeg tror virkelig ikke babien din som ligger inni livmoren din blir særlig påvirket. Hadde vært mer bekymret for at du faktisk er redd for dette... Hmmm, dum eller hysterisk...
MammatilE&E+2MA+julibaby? Skrevet 15. april 2010 #3 Skrevet 15. april 2010 ojj det er mye rart man skal bekymre seg over for tiden..... nei du ikke farlig, piggdekkstøvet i storbyene er f eks mye verre......
Frk Marge Skrevet 15. april 2010 #4 Skrevet 15. april 2010 Aske, inbefattet vulkans aske er ikke giftig på noen måte. Grunnen til at vulkansk aske skaper trøbbel er at det ikke er snakk om samme type aske som vi skraper ut av veovnen vår, det er ikke forbrennt karbon. Vulkansk akse består av mikroskopiske glassaktige biter av stein som skaper stor trøbbel om det finner vegen inn i fx en motor der den rett og slett kan ødelegge denne. Ellers kan aske som pustes inn være farlig, da den reagerer med væske og danner en slags sement... Men da må man jo være ganske nerme utbruddet vil jeg tro... http://no.wikipedia.org/wiki/Vulkansk_aske Ikke vær så bekymret du, de har stoppet flyavgangen for å være sikre på at ikke flyene får problemer, hadde det vært fare for innhalering av denne skyen hadde vi nok fått beskjed
Skoobidoo Skrevet 15. april 2010 #5 Skrevet 15. april 2010 Jeg forstår godt du at stiller spørsmålet Hustruene, og Frk Marge kom med en godt svar :-)
Flippflapp Skrevet 15. april 2010 #6 Skrevet 15. april 2010 http://www.storm.no/nyheter/askeskyen-kan-vaere-helseskadelig-3184153.html når det står slike overskrifter så er det jo ikke rart man lurer? er nok ikk enoe farlig og om det blir det er det for de med luftveisplager i såfall:)
Snusky McClusky Skrevet 15. april 2010 #7 Skrevet 15. april 2010 Jeg forstår godt at man kan lure på om noe sånt kan ha en innvirkning når en er gravid, så det er fullt forståelig. Heldigvis har de fleste svart deg på en ordentlig måte, men om du likevel er i tvil så vil jeg anbefale at du ringer legen din og spør om dette.
Plutten ~Fødeklar~ Skrevet 15. april 2010 #8 Skrevet 15. april 2010 Skjønner godt at man kan lure på det jeg. Det er mange ting som viser seg å være farlig som man ikke tenker over før man blir gravid. Ser du har fått flere gode svar, og har egentlig ikke noe mer å tilføye
Kone&kone Skrevet 15. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 15. april 2010 Da jeg kom hjem var kona mi ganske trist, ettersom hun bare hadde lest de to første svarene i tråden. Hun opprettet tråden etter å ha lest dette på Aftenposten: "Utsatte grupper er personer med lungesykdommer som astma og kols, hjertesykdommer og barn." "Partiklenes helseskadelige virkning kan variere. Asken kan inneholde irriterende stoffer som fluor, svovel og kvarts, som på lang sikt kan gi lungeskader." Link: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3607087.ece Men tusen takk for svar, Frk. Marge, og dere andre etter henne Jeg er ikke veldig bekymret, men får vel la være å henge ut klesvasken, siden de sier at den kommer til å bli skitten av alt som faller ned. Du har rett Plutten i at det er mye nytt å tenke på når man blir gravid for første gang. Takk igjen for svar! Hilsen den gravide
Student89 Skrevet 15. april 2010 #10 Skrevet 15. april 2010 Unnskyld meg, det går da for fillern ann å være litt mer ålreit, Tulipan2010??? Jeg skjønner deg veldig godt, som er bekymret jeg, i denne perioden i graviditeten er det helt normalt å være redd og bekymret for det meste. Og det må folk få være, uten at andre skal begynne å være frekke... Jeg synes virkelig sånne komentarer er helt uaktuelle.... Er trist at det skal være sånn.. Trodde vi var her for å støtte og hjelpe hverandre på denne veien jeg.
Snuppeluppa med snuppe + spire Skrevet 15. april 2010 #11 Skrevet 15. april 2010 Liker ikke forumtroll jeg altså - det må da gå an å svare folk på en ordentlig måte her inne. Skjønner godt at du bekymrer deg for dette, man vet jo ingenting (har ikke hørt noe foreløbig) ang om den kan være farlig for gravide.. På dagbladet.no pryder det ei overskrift som heter "den vulkanske asken kan redusere din levetid". Rart man begynner å tenke litt her? Jeg blir også litt skeptisk til dette må jeg innrømme - det kan jo høres litt skummelt ut. Og ingen spørsmål er for dumme bare for å ha det sagt.
soleia Skrevet 16. april 2010 #12 Skrevet 16. april 2010 Aska kan vere lokalt irriterande i lungene, spesielt for folk som har luftvegsproblem og lungesjukdomar frå før, men trur nok babyen som ligg i magen er ganske godt beskytta. Når det gjeld lukta, så lever islendingar i denne lukta heile tida. Når ein tek seg ein dusj på Island, så stinkar det mykje verre enn det vesle me har fått hit. Etter ei veke på Island var eg sikker på at heile meg stinka sur promp! :oD Men det ser ikkje ut til å bekymre dei.
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 16. april 2010 #13 Skrevet 16. april 2010 helt ærlig så har jeg ikke ofret dette temaet en eneste tanke hva graviditet angår.....rart egntlig siden jeg er over nervøs for alt som kan gå gale....hmm... trist for de som ikke kommer seg på flyene osv...men det går nok bra HI..vi har alle våre engstelser og dette var en av dine...ikke engst deg du,det går nok så bra skal du se;)
Lykkemin Skrevet 16. april 2010 #14 Skrevet 16. april 2010 selv om man ikke synes dette er så farlig kan man vel skrive et svar på en ordentlig måte... er så mye negativt som skrives her inne som skremmer(feks hvor mange som faktisk mister babyen sin) så synes vi kan hjelpe hverandre litt når man lurer på noe.. og for folk som ikke jobber med media hele tiden og vet hvor håpløse de kan være på å gi en oppfatning av en sak og overdrive denne, er det veldig lett å bli redd og bekymra av det man leser.. bare vit at er det noe som er det minste farlig så kommer media til å overdrive dette og så da får du beskjed om hva du skal gjøre kos deg heller over babyen som vokser i magen din og nyt sola og at det er fredag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå