Gå til innhold

Foster med mye væske i nakkefold. Noen med erfaring?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Foster med mye væske i nakkefold. Noen med erfaring?

Bestilte en privat ul uke 12 egentlig bare for å se om det faktisk var noe der inne. Han spurte om han skulle sjekke "alt", jeg svarte ok (gjorde det forrige graviditet også, og da var alt ok). Det var et sprellende foster der, med alt som normalt, untatt for mye væske i nakken 3mm.

Derfor har jeg nå blitt henvist til Riksen for videre undersøkelse, evt morkakeprøve.

Vi kommer ikke til å ta abort, uansett hva de finner ut. Så er det da noe vits å ta den morkakeprøven? Kan ikke den fremprovosere abort i seg selv? Jeg ønsker selvfølgelig oppfølging omkring dette, er fint å få vite hva som eventuelt er galt. Men det er nesten som om jeg angrer på at han fikk kikke på nakken. Har mange ambivalente følelser akkurat nå.

Fortsetter under...

Hei!

Har ikke erfaring med stor nakkefold. Men dersom dere har bestemt dere for å beholde uansett så trenger dere jo ikke ta flere tester.

Eneste grunnen til å ta morkaketest ev. FVP må være å få svar på hva dere skal forberede dere på etter fødselen.

Lykke til!

Veit litt om korleis du har det no. I mitt tredje svangerskap vart også stor nakkefold (mellom 4 og 5 mm) oppdaga i veke 12, da eg eigentleg var på kontroll for noko anna. På riksen fekk eg rekna ut sjansane for ulike kromosomfeil, og vi snakka også om andre ting som kunne medføre stor nakkefold.

Vi valgte å ta morkakeprøve. Vi ville vite kva vi sto ovanfor. Eg orka ikkje gå resten av svangerskapet å bekymre meg utan å vite.Ja, det er ein auka sjanse for spontanabort (0,5-1 %), men sjansen var mykje større for at noko var gale. Viss vi skulle få eit barn med kromosomfeil ville vi vere førebudd. Det er jo også forskjell på å få barn med ulike kromosomfeil. Vi var innstilt på å avslutte svangerskapet om barnet hadde dødeleg kromosomfeil. Kva vi ville gjere om det var feil barnet godt kunne leve med klarte vi ikkje å bestemme før vi visste kva vi sto ovanfor. For vår del hadde jenta i magen ein veldig sjeldan kromosomfeil, og døde nokre veker etterpå.

Dersom du ikkje vil ta sjansen på morkakeprøve er det litt mindre abortrisiko med fostervannsprøve som ein må vente nokre veker med. Mange kromosomfeil kan ein også sjå "tegn" på ved ultralyd, og evt. hjertefeil, som også kan føre til stor nakkefold kan ein også sjå etter med ul.

Ønsker deg lykke til med valga du skal ta. Håper den lille i magen er frisk som ein fisk, det er jo faktisk framleis stor muligheit for det!

Klem

Har tre her, og ei lita jente i hjartet

hei!

Har ikke erfaring med væske i nakkefolden. Men har tatt mk prøver pga arvelig kromosomfeil. Tenkte ikke over abortrisikoen. Dessverre fikk vi vite att gutten vår har kromosomfeilen vi var redd for.Dette er så sjeldent att ingen vet nøyaktig hva det innebærer.(ubalansert translokasjon) Da vi fikk svaret angret jeg veldig på att vi tok prøven. For da innså vi att ingen av oss ønsket abort uansett. Så dersom dere ønsker å beholde barnet selv om det ikke her helt friskt, så hadde jeg ikke tatt prøvene ( eventuellt tatt senere dersom ord ul viser større avvik)

Vi har nå 8 uker til termin. Har hatt 5 ul og gutten vår vokser fint og ser fysisk helt frisk ut:) Så vi håper på det beste.

Lykke til med de valg dere tar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...