Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #1 Skrevet 15. april 2010 Er dere klar over hvilke tilstander vi ville fått da? Har dere tenkt over at en som røyker hasj og rett og slett er narkoman skulle hatt lik sjanse som noen andre til å jobbe i barnehage og transportyrker? Er dere klar over hvilken fare de ville utgjort i trafikken? Har dere tenkt over hvilke effekter det ville hatt på hele samfunnet, også de som _ikke_ røyker hasj og som er helt imot det? Dere har vel ikke det, for det er kun de som er så sløve av hasjen selv at de ikke vet hvor de er eller hvor galt det egentlig står til med dem som kan støtte opp om noe sånn! Jeg er veldig glad for at vi har et samfunn som ikke støtter bruk av slike stoffer. Jeg er glad for at barna mine kan gå i barnehagen uten at jeg trenger å være redd for om de voksne er rusa og sløve og ungene mine kommer utfor noe på grunn av deres patetiske valg. Jeg er utrolig glad for at ved å forby narkotika er trafikken sikrere enn om det hadde vært lovlig. Tenk på alle de ekstra dødsulykkene vi ville hatt dersom hvem som helst skulle kunnet få tak i dritten, og tenk på dette: Ungene våre ville hatt mye større sannsynlighet for å bli drept i trafikken på grunn av at hvem som helst kunne tatt seg en røyk og to med litt ekstra i før de satte seg i bilen! Og ikke gi meg noe sånn forbanna piss om at alkohol er like farlig, for det er en mye mindre andel som blir avhengige av det enn av samtlige narkotiske stoffer! Men det vil dere vel ikke forstå, for det er jo et motargument mot dere som ønsker å kunne gjøre slikt lovlig og drite i hvordan det påvirker andre. OG JA, jeg har sett det selv hva den hasj-dritten gjør med folk. Dess mer herda en blir mot rusen, dess større sannsynlighet er det for at en prøver andre ting for å få samme rusen. Og så har man narkohelvetet i gang for fullt med speed, heroin, kokain, og alle rusgivende piller en kan tenke seg.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #2 Skrevet 15. april 2010 Nei, der var det ingen som ville argumentere mot nei. Kanskje alt håp ikke er ute for dophuene her inne likevel da!
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #3 Skrevet 15. april 2010 Hasjuhuene trenger litt lenger tid til å få samlet tankene før de finner noen motargumenter. Det kommer nok, men ha tålmodighet:D
Guri malla Skrevet 15. april 2010 #5 Skrevet 15. april 2010 Ikke det at jeg er for legalisering, men her må jeg egentlig bare komme med et par kommentarer....alkohol er lovlig, så du er ikke redd for at du leverer ungen i bh til en som er ruset på det? hva med bilkjøring i alkoholpåvirket tilstand? Er jo lovlig med alkohol..... Bare sånn for å ha sagt det ;p
Tigerpote Skrevet 15. april 2010 #6 Skrevet 15. april 2010 Guri malla har et godt poeng. Om legalisering skulle vært gjennomført, måtte reglene vært de samme, at vi møter ikke ruspåvirket på jobb etc. Jeg er absolutt, 110% imot legalisering av hasj. Det forekjemmer meg dessuten at hasjrøykerne blir ruset ved inntak, det blir ikke alle som drikker alkohol. Det finnes de som tar 1 øl, og bare 1, og dermed ikke blir beruset. De som røyker hasj, røyker utelukkende for å bli stein, om de bare røyket for kosens skyld, tar man en Prince, right? De som mener at hasj ikke er like skadelig som alkohol, vet ikke hva de snakker om. Hasj skader mye, men på en annen måte. Som en narkoman selv sa til meg: hasj er at møkkastoff, og er absolutt ikke så uskyldig som mange hevder.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #7 Skrevet 15. april 2010 Om en legaliserer er det selvsagt forbudt å kjøre under ruspåvirket tilstand - som det er med alkohol. En har vel heller ikke lov å dukke opp på jobb i rus - så der ryker vel to av argumentene. Jeg HAR røykt hasj tidligere - og jeg var fullt kapabel til å skjøtte jobben min - på samme måte som jeg gjør nå når jeg ikke røyker. Jeg er liberal og synes folk kan få ta ansvar over egne liv og egne valg. Jeg ser det er negative sider om en legaliserer det, men der er også positive. Slik det er nå, får en alltids tak i hasj om en virkelig går inn for det. Ingen problem - imedlertidig vokser mafiaens posisjon og inntekter så lenge det er ulovlig. På samme måte som mafiaen i Usa fikk mye makt under forbudstiden på 20 tallet. (da alkohol ble forbudt) Når hasjen er ulovlig, og man kjøper via langere, er det også lettere å bli tilbudt andre stoffer, som jeg er mye mer redd for. Hasj og Marihuana er ufarlig når man sammenligner mye av de andre hardere narkotiske stoffene. Jeg tror ved å legalisere hasj, vil en sette et tydligere skille mellom de forskjellige narkotiske stoffene. For de ER farligere.. Mye farligere, og de bør ikke settes i samme kategori. Røyker gjør folk uansett - om de vil - men slik det er nå er det mye lettere å klatre videre i "narkotika-stigen" - og mafiaen får et solid fundament å bygge videre på.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #8 Skrevet 15. april 2010 Så det at det er ulovlig å kjøre eller møte påvirket på jobb gjør legaliseringen så mye bedre? Dere må huske på det at det er lettere å innta en joint iløpet av arbeidstia enn det er å helle innpå en øl eller to! Hva skal en gjøre? Inspisere tobakkspakken i tilfelle det skulle ligge en klump nedi der? Det går ikke an å kontrollere bruken av det om det først er blitt legalisert! Og jeg har ikke sagt at det er greit å møte full på jobb eller kjøre i fylla bare fordi alkohol er lovlig, jeg mener at de som gjør sånn er like simple, men nå er det nå faktisk et lovlig stoff, og heller ikke en del av den debatten. HI
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #9 Skrevet 15. april 2010 Vi har nok problem med de rusmidler og andre avhengighetsdannende produkt vi har lovlig nå til dags...Alkohol og nikotin ødelegger allerede for så mange, og tror ikke legalisering av hasj vil BEDRE dette problemet...Om det er mer eller mindre skadelig og avhengighetsdannende en noen av disse to driter jeg en lang marsj i..Det vil uansett føre til FLERE problem totalt sett i samfunnet da vi i tilleg til skader og problem knyttet til alkohol og nikotin da også ville få skader og problem knyttet til hasj..... Det trenger vi ikke, ergo bør det ikke tillates. Da bør vi heller forby både nikotin og alkohol..Selv om det hadde vært tungt og gi slipp på lørdagsvinen, og noen av mine beste venner er røykere og ville nok slitt....Men heller den veien enn motsatt..Strenger enn mer liberal mtp rus-/avhengighetsskapende midler..
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #10 Skrevet 15. april 2010 Jeg tror ikke du er klar over hvor enkelt det er å se på et menneske og se at det er rusa på hasj. Det ser en med det samme. Om noen er så dumme at de røyker (som forøvrig har en veldig lett gjenkjennende lukt) på jobb, så er de nok klar over at de får sparken fort som fy. At noe er ulovlig, vil ikke si at en ikke burde ta en saklig debatt om det. Homofilt ekteskap var også ulovlig. I en tid var alkohol i Norge også ulovlig. I noen land er skolegang for jenter ulovlig. Det vil ikke si at det er rett. Det vil si at de som bestemmer i samfunnet har bestemt at det skal være ulovlig. Nå har hsj vært ulovlig i Norge lenge. Likevel røykes det mye. Åpenbart fungerer ikke narkotikapolitikken slik den er nå. Hva kan gjøres med det?
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #11 Skrevet 15. april 2010 Du høres helt stein ut i argumentasjonen din HI og det er synn i en så viktig debatt! De som ønsker å legalisere hasj bør spørre de som er vokst opp med hasjrøykende foreldre hva de mener og hvilke opplevelser de har! Å unnskylde det med at alkohol er tillatt holder ikke for også alkohol ødelegger i mange hjem og for mange barn. Vi trenger ikke et rusmiddel til, når begge deler (også alkohol) bør være forbudt!
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #12 Skrevet 15. april 2010 Ignoring stupidity, knowing it will go hang itself if given enough slack )
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #13 Skrevet 15. april 2010 Jeg tviler på at norges befolkning er rede for å kriminalisere alkohol.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #14 Skrevet 15. april 2010 DET tror ikke jeg heller..Og som sagt, det hadde falt meg tungt for hjertet..Elsker et glass god vin i ny og ned.... Men som jeg sa,- HELLER detm enn å legalisere enda flere stoffer..Om jeg måtte velge legalisering av hasjo og forbud mot alkhol, hadde jeg valgt det siste..Faktisk. Men nå slipper jeg nok og grue for det, heldigvis )
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #15 Skrevet 15. april 2010 *Rister på hode av hele gjengen* Jeg blir egentlig litt matt når jeg leser hva folk mener og tror om dop, ingen som har litt kunnskap om den virkelige verden a? Jeg er imor legalisering jeg også, men av helt andre grunner enn det de aller fleste klarer å gulpe opp. Tigerpote: ikke rart en narkoman sier at hasj er no dritt, det er nesten ingen narkomane som vil ha hasj. Den dreper jo rusen på alt det andre driten de har i seg. De som mener at det er så lett å se om noen har røyket seg en, tro om igjen. Hvis dere hadde vist litt om den virkelige verden hadde dere også fått med dere at det er utrolig mange som faktisk røyker, og de jobber i alle stillinger. Jeg kunne fortalt de utroligste historier av fagfolk som ikke har merket at en arbeidskolega var fjern. Så det er ikke så lett.. Men av alle stoffer så er det nok ikke hasjen som er det største problemet, de som kan litt om kjemi vet at det er ikke så vansklig å lage dop hvis man har de rette kunnskapene. Dop får vi forresten på respet fra legen også, mange søplenarkiser elsker dette. Og det finnes mange måter å fa tak i det og vidreselge dette vidre til yngere ungdom. Så har vi jo rikmannsnarkisen, personer i ledende stillnger, har mye penger osv. Liker dyrere stoffer, og vet hvordan å skjule dette. Bare kloakken i Oslo viser store mørketall på missbruk av stoffer, og mye kommer fra rikere strøk. Så kjenner du egentlig alle rundt deg, selv om det ikke er lovlig så betyr det ikke at det ikke finnes et massivt missbruk. Det foregår bare i det skjulte, så sånne hønemødre som dere skal tru at alt er greit.. Jeg syns det er litt trist at diskusjonen rundt dette er så kunnskapsløst og så lite varriert. Dere er foreldre som skal møte disse problemene når barna deres kommer i rette alderen, og vite litt mere om hva som skjer der ute hadde virkelig ikke skadet.. Spesielt du HI, du virker ikke som har bakkekontakt i det heletatt..
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #16 Skrevet 15. april 2010 Signerer den siste her, som faktisk viser litt forståelese, og grunnlag til å uttale seg. Folk flest er bare alt for uvitende om dette temaet, og henger seg på at det er noe "stygt" fordi det er ulovlig her i Norge, bl.a. og allmenheten vil ha det sånn. Er ikke mange av dere som har satt seg særlig inn i saken, det er ikke vanskelig å se.
Tigerpote Skrevet 15. april 2010 #17 Skrevet 15. april 2010 Økt tilgjengelighet gir økt bruk. Ergo vil legalisering føre til et høyere forbruk. Den narkomane sa at hasj er at "møkkastoff", på den måte at han ble syk av det. Han paranoid, fikk angst og psykose. Jeg synes vel ikke at 14:38 hadde så mye revolusjonerende å tilføye denne debatten.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #18 Skrevet 15. april 2010 Men kjære deg tigerpote, jeg heller vil ikke legalisere hasj. Men tilgjengligheten er så til stede, at man kommer nesten ikke gjennom enkelte gater uten å bli spurt. At den narkomane vennen din fikk paranoid, angst og psykose er vel ikke så rart, og jeg tror ikke du kan skylde på bare hasjen der. Få litt mrere info om andre stoffer også, så finner du fort ut at det gjøre mye mere med hode ditt.. Så det argumente der syns jeg var ufattlig dårlig.. Hadde det vært en vanlig person, så ja.. da hadde den argumentasjonen holdt. Det er akkurat derfor ikke jeg vil legalisere. Vi har allerede nok problemer med alkohol, og alle vet at missbruk ikke er bra. Det samme gjelder hasj, missbruk kan ødelegge deg. Derfor vil jeg ikke innføre et nytt lovlig problem. Fordi det er for mange som missbruker, og det kan ofte ende opp med paranoida, angst og psykose.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #19 Skrevet 15. april 2010 Tilgjengeligheten er tilstede uansett, så økt forbruk vil det nok ikke føre til. Mange unge vil nok heller miste interessen, fordi det ikke lenger er forbudt. Og noen vil sikkert tenke, at siden er lovlig, ja da vil jeg prøve. Og det er faktisk en helt naturlig plante, ikke et kjemisk framstilt dop, som kan ødelegge deg. Noen som røyker hasj, har problemer ja, men da må man se nærmere på den enkeltes situasjon, hasj er ikke farlig for noen, da er det i tilfelle den enkelte person som er problematisk. På lik linje med alkohol, gambling osv osv. Mange tror at de som røyker hasj ser helt sløve ut, og ikke fungerer til noen ting, og er narkomane døgenikter. Pga manglende innsikt. Jeg selv kjenner mange som røyker,eller har røyket hasj, og noen med andre tilfeller av sterkere rus. Noen er noen sløve latsabber ja, men det går mer på personen, ikke rusen, fordi mange, MANGE flere enn folk flest er klar over, røyker av og til, og fungerer akkurat som andre, både sosialt og jobbmessig uten an noen merker noe. Det er jo opp til hver enkelt hva man gjør ut av det. Så jeg mener at enten bør man legalisere hasj, eller så bør man kriminalisere alkohol. Rett skal være rett. Når det kommer til andre ting, som kokain,herion osv, bør det absolutt være strenge straffer for, for det kan ødelegge mye. Man kan heller ikke si at hasj fører til sterkere stoffer, det er også opp til hver enkelt. Det blir som å si at melk fører til sprit. I noen tilfeller kan det så være, men mange vil ikke ha sprit, fordi om de liker melk!
Tigerpote Skrevet 15. april 2010 #20 Skrevet 15. april 2010 Hehe, jeg må le litt siden du bruker som argument hele tiden at vi andre er uvitende og nærmest mindre begavet ifht deg. Denne mannen er ingen venn av meg, men en klient jeg arbeidet med. Jeg har også lest og skrevet bacheloroppgave om emnet+++. Tro hva du vil, men uvitende er jeg ikke. Det er faktisk mange som ikke vil røyke hasj pga at de ikke vil bryte loven.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #21 Skrevet 15. april 2010 Om det var meg du mente, det har ingenting med begavelse å gjøre, men hva folk velger å skrive, uten å vite noe særlig om det. Kanskje du har skrevet en oopgave om det, og kanskje vet du litt om det. Men at du har skrevet en oppgave om det, trenger ikke å tilsi at du vet så mye om hvordan det faktisk er. Men det var uansett mer siktet til alle som skriver ditt og datt, og tydeligvis ikke er så opplyst om dette emnet som de tror. Folk kan da godt være begavet og veldig smarte, men ingen vet alt om alt. Og jeg ser klart at mange ikke innser hvordan ting er i virkeligheten. Men det er jo ikke så rart, når man blir oppdratt til å tro at dette er noe farlig. Det går på enkeltINDIVID, ikke rusmiddelet. Jeg hater alkoholikere, folk som kjører i fylla, sloss og er helt idiotiske i fylla. Mange av de kan være kjempesnille og skikkelige i edru tilstand. Ingen røyker seg stein og går og kjører ned folk, eller banker skiten ut av noen, fordi de blir forbannet. Det er faktisk mye lavere antall overdoser, OG mye lavere kriminalitet i Nederland enn i Norge, der det er lovlig. Od det er fakta man ikke bare kan skyve under teppet. Det er heller ikke slik at alle i Nederland(Amsterdam) går å røyker seg fjerne dagen lang, mange velger å la være, men de går ikke å ser ned på folk som velger å gjøre det. Akkurat som at jeg går heller ikke å ser ned på de som velger å ta en seg en fyllekule av og til, eller bare et glass vin om kvelden. Man burde kunne få leve litt fritt, bare man ikke skader andre, samme hva det måtte være egentlig. Det er sykt at noen skal sitte å bestemme hva andre folk skal få lov til og ikke, fordi de vil ha det sånn, når det er helt feil. Hvorfor skal ikke kvinner få jobbe og ha egne meninger f.eks? Det blir jo heelt feil, men mange mener det er rett fordi at slik er loven. Helt høl i huet.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #22 Skrevet 15. april 2010 Tigerpote: En ting til, det siste du skrev om at folk ikke vil bryte loven. Så klart, det vet jo jeg også, det er jo opplagt. Hvorfor du skrev det, forstår jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #23 Skrevet 15. april 2010 (Tigerpote) "De som mener at hasj ikke er like skadelig som alkohol, vet ikke hva de snakker om. Hasj skader mye, men på en annen måte. Som en narkoman selv sa til meg: hasj er at møkkastoff, og er absolutt ikke så uskyldig som mange hevder." Her sier du jo selv at de som sier det, ikkev et hva de snakker om da. Komisk, med tanke på hva du nettopp skrev til meg Kan ikke annet enn å le.. Jeg har selv røyket en del hasj igjennom årene, og har aldri hatt noen problemer med det, på noen måte. Men jeg kjenner folk som har det. Så det kommer an på personlighet, mental styrke osv. Er mange som liker å ta seg et glass vin, eller 3 en kveld, og hvorfor skulle det være noe bedre, eller verre en å ta seg et blås? Å ta alle under en kam, er en feil altfor mange gjør. Å si at de som røyker hasj er dophuer, blir som å si at de som liker alkohol, er alkoholikere, alle som en.
Tigerpote Skrevet 15. april 2010 #24 Skrevet 15. april 2010 Det var et argument mot legalisering av cannabis. Dersom det hadde vært lovlig, tror jeg flere hadde brukt stoffet.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #25 Skrevet 15. april 2010 Kanskje flere hadde prøvd det, men det ser jeg ikke det store problemet med. Jeg tror ikke majoriteten av norges befolkning hadde gått i en konstant hasjrus om det hadde blitt legalisert. Folk flest drikker ikke alkohol daglig heller selv om de KAN det. Jeg bodde i Nederland i en liten periode, og ble kjent med en del folk. De hadde et helt avslappet forhold til det, men de fleste røykte veldig sjelden. Det var liksom ikke den helt store greia. De tok seg heller en fest med alkohol i stedet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå