Gå til innhold

Bind eller tampong?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes bind er grisete! Du kan faktisk lukte mens(surt blod)lukta av de som bruker bind.

Hva bruker du og hvorfor?

Et siste spørsmål... Hva er dilen med de vingene????

Det lurer jo bare blodet under trusa så du får det i klærne og mellom lårene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes vingene fungerer veldig fint til å holde bindet på plass. Ellers har bindene en tendens til å krølle seg og bli liggende som en stripe i midten og DET er grisete det....

Foretrekker tamponger selv...

Skrevet

Jeg lar det renne. Det er det mest naturlige.

Skrevet

enig med deg over ang de vingene.

Før pleide jeg å bruke bind om natta og når jeg blødde lite, de/den siste dagene. Tamponger ellers.

Nå bruker jeg bare mensbeger, er mye enklere.

Skrevet

Tampong, alt annet er grusomt ekkelt. Og lukter!

Skrevet

Er det virkelig noen som bruker bind på dagen i 2010?

usj....

Skrevet

Tampong om dagen, og Libresse Goodnight de to første nettene i mensperioden. Etter det blør jeg ikke på nettene, så da bruker jeg ingenting.

Hvis du blør "utover vingene", så høres det ut som om du bruker et bind som er for tynt (har for liten oppsugingsevne) for mens-mengden din synes jeg. Jeg må som sagt ty til de svære goodnight-bindene de to første nettene, for noe tynnere/mindre hadde aldri funka.

Skrevet

Tampong eller mensbegeret sier jeg bare.

Skrevet

Jeg blør noe helt sinsykt i 2-3 dager, så er det over.

Jeg bruker de grønne tampongene på dagen og skifter ofte. På natta må jeg bruke både tampong og bind + ligge på håndkle.

Skrevet

Bruker kopp. Superfornøyd, går aldri tilbake til tamponger!

Skrevet

Når man er gravid skal man ALDRI bruke tamponger...

Dette pga stor infeksjonsfare under graviditeten.

(mange blør ikke når de går gravid men mange gjør det )

Når man har født får man klar beskjed:

BRUK AV TAMPONGER ER FORBUDT!!

Renselsesperioden er en tid der man skal bruke kun BIND pga ekstrem stor risiko for å pådra seg infeksjoner og betennelser i underlivet.

Skrevet

Men resten av livet hva gjør du da?

Skrevet

Bruker mest bind jeg. Kall meg gjerne gammeldags, men er ikke så gammel:) Jeg har mye levra blod (beklager ekle detaljer). Derfor syntes jeg det blir mest rett med bind. Med tampog føler jeg at "ting" ikke kommer ut som skal ut. Det lukter heldigvis ikke noe vondt fra meg da og jeg skifter bind veldig ofte. Syntes nesten det er eklere og håndtere en tampong som er full av blod som man har hatt langt oppe i skrufsa. Bruker tampong når jeg skal noe:)

Skrevet

sikkert ei som tror dette forumet er kun for gravide

Skrevet

Her går det i truseinnlegg. Har hormonspiral og blør veldig lite.

Men når jeg har vanlig mens, så er det tampong på dagtid og nattbind på natta.

Har du noensinne prøvd bind uten vinger? Da forstår du kanskje vitsen med vinger. Er ikke sånn att blodet forsvinner under trusa og nedover beina. De hindrer at du får blod på trusa...

Syns at bind er ekkelt selv, men noen ganger har man ikke noe valg.

Skrevet

Bruker mest tampong, men etter fødselen føles det som om tampongen sitter på tvers (halvt år siden) ... Det er hvertfall ekkelt.

Skrevet

Med bind føler jeg jeg får blodet klisset utover alt. Takler ikke bind med blod rennende ut hver gang jeg reiser meg opp f. eks. *grøss*

Brukte tampong i mange år, av og til med et bind på bare i tilfelle lekkasje. Men kun til jeg oppdaget mensbeger (divacup) og går aldri tilbake til verken tampong eller bind...

Skrevet

Jeg har veldig sensitiv hud (atopiker) og tåler rett og slett ikke tamponger. Slimhinnene blir såre og det klør, svir og er ubehagelig. Bruker jeg tampong blir også mensen garantert avsluttet med en skikkelig soppinfeksjon..

Men har likevel ikke noe valg, jeg må bruke tampong. Jeg blør så mye at noe annet hadde ikke fungert i det hele tatt. Bruker den største tampongen og den har jeg blødd tvers gjennom på 1-1,5 timer, bruker derfor alltid bind i tillegg. Bruker det største nattbindet om natta, men må likevel opp for å skifte to-tre ganger i løpet av natta.

Har tenkt seriøst på å prøve moon-cup, men er skaptisk av natur og er litt engstelig for å stappe noe oppi der som jeg kanskje ikke får ut igjen? Vet ikke om jeg hadde klart stole på det heller...

Vingene er forresten for å holde bindet på plass og slippe blod på trusekanten. Om det renner blod nedover vingene og lekker på buksa bruker du enten et for lite bind i forhold til mensmengden din eller skifter for sjelden.

Skrevet

Bind er ikke brukende til noe annet enn å bli rødmalt og klissete over det hele.

Sleng på en langtidsdyrka busk nedi der så har du noe fint gående vettu.

Nei, her er det tampong, morning, noon, and night!

Skrevet

Greit at dere som ikke bruker bind syntes tampong er best. Men noen dere skriver jo på en måte som får oss som bruker bind til å følle oss dritete og fæle. Makan

Skrevet

Tampong er eneste løsning for meg! Føler meg skitten og syns det er grisete med bind! Usj... ekkelt bare tanken på bind! Dessuten går jo ikke alt blodet inn i bindet. -hele underlivet blir jo tilgriset! usj igjen sier jeg bare!

Skrevet

Det er naturlig med underarmshår også. Lar du det også gro villt da?

Skrevet

ka e mensbeger og kor får man tak i d???

Skrevet

Jeg bruker bind, mest av den grunn at jeg blør for lite til å ha i tampong, og litt for mye til å ha truseinnlegg..

Syns ikke det er noe uhygenisk ved bind, jeg bytter ofte og bruker intimservietter i mellom for å vaske litt.

I perioder der jeg har blødd mer bruker jeg tampong når jeg skal på trening feks, men foretrekker egentlig bind, syns det er mer behagelig å ha på seg, får liksom ikke tampongen helt på plass :P

Skrevet

Vær snill å ikke bruke det ekle ordet, så skal jeg forklare det for deg.

Jeg kaller det damekopp, eller bar kopp. Det er, som ordet sier, en liten kopp i myk silikon som settes inn i skjeden for å samle opp blodet, og som tas ut og tømmes ved behov (ca to ganger om dagen for de som blør normalt). Den skylles under lunkent vann og settes på plass igjen. Etter at mensen er over, skal den renses. Noen koker den (ja, de bruker egne kjeler til det, ikke potetkjelen, som motstandere av kopp alltid påstår), mens andre, som meg, rengjør den med medisinsk sprit.

Kopp er genialt - ingen lekkasje, kan overhodet ikke merkes, sparer penger, sparer miljøet. Og sparer miljøet i skjeden, for den tørker ikke ut slik en tampong gjør. Har ikke hatt en soppinfeksjon siden jeg begynte, noe jeg har vært plaget med siden jeg var tenåring. Dessuten varer mensen kortere når jeg bruker den. Jeg vet ikke hvorfor, men det er tilfelle.

Det finnes mange ulike merker. Jeg bruker den som heter mooncup, og bestilte fra UK. Google moocup, så finner du det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...