Gå til innhold

Dere som snakker så varmt om vaksiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vaksinerer dere også mot hepatitt B og turberkulose osv?

Nesten alle barn rundt om i verden blir vaksinert mot hepatitt B. BCG vaksinen ble fjernet fra vaksinasjonsprogrammet i norge på en tid hvor antall smittede av turberkulose var/er stigende.

Noen vaksiner forsvinner mens nye kommer. Det kan se ut som det er penger og poletikk som avgjør hvilke vaksiner en velger å ha i vaksinasjonsprogrammet, og ikke smittefaren. Bar tenk på svineinfluensaen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Interessant spørsmål. Jeg lurer også på hvordan vaksinetilhengere reagerer på at amerikanske barn får ca 68 vaksiner mens norske barn "bare" får ca 32-35 vaksiner?

Skrevet

Vel, hvis en vaksine blir fjernet fra programmet, så er vel det igrunn bevis nok for at det ikke er pengene som styrer, eller hur?

Istedet har man nå gått inn på en mer tilpasset løsning, hvor dem som er spesielt utsatt for tuberkulose (utenlandskfødte) er dem som får vaksinen, mens alle andre slipper. For meg høres dette ut som fornuft snarere enn politikk.

Skrevet

Javel - hvilke vaksiner er det amerikanske barn får som ikke de norske får?

Skrevet

Noen eksempler: Influensa, hepatitt og vannkopper.

Skrevet

Selvom jeg er vaksineforkjemper, så kan jeg altså ikke stilles ansvarlig for alle lands vaksinepolitikk, tro det eller ei.

Skrevet

Hepatitt A og B gis separat, rotavirus gis også. Vaksinene gis i flere doser men for å være helt konkret ser du feks her at amerikanske barn får ca 38 vaksiner i løpet av sine første 15 mnd mens norske barn får ca 21 vaksiner i løpet av sine første 15 mnd.

Hva synes dere om denne forskjellen? Er det rettferdig at norske barn bare får ca halvparten av de vaksinene som amerikanske barn får?

Kilder: http://www.cdc.gov/vaccines/spec-grps/infants/rec-iz-babies.htm

www.fhi.no

Skrevet

Jeg må ta forbehold om at jeg ikke har satt meg inn i det amerikanske sykdomsbildet generelt, men jeg går ut fra at det er visse forskjeller rent eksponeringsmessig - f.eks. i forhold til hepatitt. Influensa er jo også generelt sett ufarlig for barn (det er verre med de eldre, og jeg snakker ikke om svineinfluensa), I tillegg vet vi at generelle influensavaksiner (ikke den mot svineinfluensa, for den var spesifikk) har liten effekt, og da blir fordelene ved å massevaksinere små. Vannkopper er derimot mer interessant, for her er det også tildels alvorlige komplikasjoner som kan oppstå, spesielt om man blir smittet som voksen. Jeg vet ikke hva det faglige grunnlaget for ikke å vaksinere mot vannkopper i Norge er, men det hadde det naturligvis vært interessant å sette seg inn i. Vedrørende rotavirus, så vet jeg at det er en pågående diskusjon om å inkludere dette i barnevaksinasjonsprogrammet i Norge også, men siden det her ikke er snakk om noe mer alvorlig enn omgangssyke, så er det ikke funnet at det vil være nødvendig,

http://www.kunnskapssenteret.no/Publikasjoner/8170.cms

Skrevet

Om det er rettferdig eller urettferdig har jeg ikke vurdert, og det har jeg ingen mening om. Jeg går ikke rundt og er indignert over eller imponert av USAs vaksineanbefalinger. De må tilpasse dem etter nasjonale forhold.

Når det gjelder Hepatitt B er den vel ganske vanskelig å pådra seg i Norge, da den smitter ved infisert blod (blodtransfusjon, gjenbruk av sprøyter og den slags) og ikke er vanlig i Norge. Jeg tok vaksine mot den på bakgrunn av legens anbefalinger før en reise til Sørøst-Asia , men i Norge er den vel ikke indikert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...