Gå til innhold

Om man må ta et skippertak ifht eksamen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg vet - ingen god idè i utgangspunktet, men nå er jeg kommet dit hen at jeg må ta et skippertak. Har 6 uker på meg, er det noe mulighet for å redde meg i land?

Har lest faget før, kan endel, men mye er uklart.

Hvordan gå frem på best mulig måte for å tilegne meg mest mulig kunnskap på kortest mulig tid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags eksamensform er det snakk om? Dersom du har gode forelesningsnotater kan det være greit å bruke dem som et utgangspunkt. Når jeg leser tar jeg alltid notater samtidig. For å pugge diverse teorier pleide jeg å henge store flipover-ark med teoriene påskrevet rundt om i leiligheten, mener jeg hadde diverse teorier i utviklingspsykologi hengende på do før en eksamen. Ellers synes jeg seks uker virker som et hav av tid, men så har jeg alltid jobbet etter skippertakmetoden.

Skrevet

Takk for svar Toxic, gir et håp om at jeg klarer det. :-)

Er skriftlig 4-timers eksamen hvor 40% av spørsmålene komme fra en oppgave som man har jobbet med hele semesteret.

Tankekart, plansjer o.l skal få henge på bad, kjøkken og kanskje i taket på soverommet? :-P

Gjest sug lut
Skrevet

Sortering er alltid en god måte å få det inn på. Først sammenhold pensumliste og forelesning-outlines, og rensk ut det som virker altfor perifert. Dropp å gå i dybden på det perifere, men ha et par superstikkord for hver teoretiker, selv de perifere, og så heller mer dybde på resten.

Så er det ofte å få stoffet vekk fra aksen papir-øye som er viktig, for man kan jo stirre på ei bok uavbrutt i ei uke uten å ha fått inn noe som helst. Enten som Toxic sier, lag oppsummeringer og heng forskjellige emner i forskjellige rom, så du får en romlig dimensjon. Har du deler av emnet som må direkte pugges - der det du har pugga er utgangspunktet for å kunne vise at du også har forståelse og kan anvende kunnskap - anbefaler jeg å sette rytme til, evt også bevegelse. (Pugg overdrevent rytmisk, eller hopp tau mens du gjentar ramser i hodet eller gjerne høyt . Du ser sinnsyk ut men det sitter)

Ellers: les pensum med hard kulepennhånd. Skriv i margen bare korte oppsummeringer som gir mening kun for deg og som er såpass forenkla at de utgjør skjelett av artiklene/bøkene. Vær sikker på

Skrevet

Jeg har sju eksamener å skipperta, og jeg har ikke seks uker på meg engang, og ikke har jeg lest så mye som en fjerdedel av pensum heller. Ergo er jeg veldig spent på om jeg overlever denne gangen også, men det vil jo helst gå godt.

Tatt i betraktning av at jeg, pensumvegring til tross, stadig ender opp med de to-tre første bokstavene i alfabetet og at du virker sånn ca tusen ganger mer forberedt enn jeg noensinne har vært, tør jeg vedde på at du fikser dette her helt fint. Gudd løkk.

Skrevet

Tusen takk for kjempegode svar og tips! Nå føler jeg meg faktisk ikke så bortkommet som jeg gjorde i morges, og håper at det skal gå greit.

Skal lese, lage plansjer, hoppe tau og lage rim og regler.

Så kommer jeg i mål i mai. :-)

Gjest sug lut
Skrevet

Klart du gjør. Som ei jeg kjenner sa engang, "jeg hadde opprinnelig et godt hode." Det gode hodet finnes fremdeles, og det virker, det kan bare være vanskelig å få starta det opp om det har fått tid til å ruste fast.

Skrevet

Seks uker er et hav av tid. Skippertak for meg er når du kommer på at du skal ha eksamen en ukes tid før den store dagen. Sett opp en plan, finn aktuelle problemstillinger for hver del av pensum slik at du leser mer fokusert og diskuter med andre. Det er mitt stalltips.

Skrevet

Finnes det noen annen måte?... Nå er jeg mest vant med fag der man kan sette to streker under svaret og det er ikke diskuterbart. Da er det å løse gamle eksamnesoppgaver som gjelder. Er man heldig så har man en foreleser som sirkulerer på eksamensoppgavene slik at man ved å ha gått igjennom de gamle faktisk har løst en del av oppgavene man får...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...