Gå til innhold

Ang. salt i mat - baker dere brødet selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke så glad i gjærbakst og har ikke en slik kjøkkenmaskin. Jeg ser at datteren vår på 6 mnd virker mye mer interessert i brød enn i grøt. Men er det dumt å gi henne brød fra butikk?? Er så i tvil..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp brød som er skikkelig grovt (se merkinga på posen) dersom du skal kjøpe brød. Baker du selv vet du jo eksakt hva som er i, men generellt vil jeg anta at de fleste unger vokser helt fint opp på kjøpebrød;)

Skrevet

Det du skriver stemmer vel ikke helt med anbefalingene som ligger på matportalen for spedbarn. Et skikkelig grovt brød til et barn under 12 mnd. som er vant med mild grøt kan jo gi store magesmerter selv i små porsjoner. Fiber er jo noe tarmen må vennes til, og en starter jo ofte ikke med fullkornsgrøter før etter 8 mnd.

Problemet med kjøpebrød, og det er også for større barn, er at 2-3 kjøpebrødskiver dekker 1/2 av saltbehovet til et voksent menneske. Salt skal jo helst ikke barn under 12 mnd. ha noe av. Mine gutter er ikke spesielt glad i grøt, og løsningen etter råd fra barnelege var da et hjemmebakt brød basert på hvetemel, sammelt hvete, raps eller olivenolje, gjær og vann - de første mnd. om en starter med brød. Smaksprøver av brød er selvsagt noe annet, men for oss som starter tidlig med fulle måltider brød er det jo verdt å tenke seg litt om.

Skrevet

Sånn går det når man ikke leser innlegget skikkelig;) Så ikke alderen på ungen!

beklager;)

Skrevet

Jeg tenkte det:) Jeg er storfan av grovt brød til barn!

Skrevet

Hvem anbefaler spelt til så små? Ikke at jeg har noe i mot spelt, men jeg finner ingen dokumantasjon på at spelt er så fantastisk.

Skrevet

For to år siden når min mini var på den alderen, leste jeg mange ekspert anbefalinger om at det var fint begynner brød.. men ikke spør meg hvorfor..... :-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...