Gå til innhold

Jeg ville aldri brukt Master Card!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker de pengene jeg har.

Trenger jeg mere etter at lønna er brukt opp, må jeg vente å se om jeg har råd neste mnd.

Prioritering, noen som har hørt om det???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da fullstendig uproblematisk å bruke MasterCard. Selv bruker jeg Diners og MasterCard når jeg er ute og reiser, eller når jeg kjøper store ting, spiser ute osv. Det er da fullkomment uproblematisk.

Poenget her er ikke at alle kredittkort er fysj og æsj. Poenget er at det er skummelt når man ikke har økonomisk sans eller noen form for økonomistyring.

Skrevet

Helt enig med anonym 08:01. Master Card etc er uproblematisk om man betaler når man skal og har kontrollen.

Bruker f.eks kredittkort når jeg bestiller reiser for da får man forsikring med på kjøpet fra kortleverandøren :) Regningen på kortet kommer ca 1 måned etter at kortet er belastet og da betales alt med en gang slik at det ikke blir noen omkostninger :)

Bruker det på samme måte når jeg handler på nett. Det gir en ekstra sikkerhet ved at man får regning og dermed kan kontakte kortleverandør om kortet har blitt misbrukt. Da stopper man det hele før penger har blitt trukket fra kontoen. Mye enklere det enn å skulle få penger tilbake som har forsvunnet fra kontoen, for ikke å snakke om problemene man kunne fått om kontoen ble tømt og man satt uten penger til husleie, mat etc.

Så Master Card og andre kreditkort er supre når de brukes riktig :)

Skrevet

For min del er tanken om at jeg alltid har tilgang på penger, selv om jeg ikke har penger en skremmende tanke. Jeg tror kanskje ikke jeg stoler nok på meg selv til å tørre det.

Master Carde er liksom en falsk trygghet om at alt løser seg uansett. Jeg mener man må ta lit mere ansvar enn som så.

Jeg kjører heller en litt eldre bil som jeg har råd til, enn å ha et billån

f.eks.

HI

Skrevet

Kjempebra. Du er mye flinkere og smartere enn alle andre i verden. Gratulerer....

(og lykke til med å få huet ut av ræva så du kan se at det finnes andre måter å gjøre ting på enn din egen, og det trenger ikke nødvendigvis være noen dårligere løsning.)

Skrevet

Hvis du har en slik tiltro til deg selv så synes jeg absolutt ikke du bør skaffe deg mastercard. :)

Som skrevet over gir kredittkort deg en ekstra sikkerhet mot svindel på nettet fordi du da kan slippe å bli skadelidende.

Samt om man ikke har bufferkonto og plutselig trenger ny vaskemaskin f.eks så ville jeg mye heller benyttet mastercardet fremfor å kjøpe på avbetaling. Det sparer du enormt med penger på.

Voksne mennesker med økonomisk kontroll kan helt fint benytte seg av mastercard uten å føle at de gjør noe galt av den grunn.

Skrevet

Avbetaling? Høres jeg ut som en person som kjøper på avbetaling?

Jeg har kunn huslån, noen annen form for lån nekter jeg å ha.

Jeg har jo selvfølgelig en sparekonto med noe midler. Der skal det aldri stå mindre enn 50 000 kr. Så må vel kanskje bruke av de da hvis noe ryker.

HI

Skrevet

det er ingenting i veien med å ha kredittkort dersom en kan bruke det fornuftig. Jeg har til og med opplevd på utelandsreise at mitt vanlige barnkort sluttet å funke, da var det veldig kjekt å ha mastercardet i bakhånd.

Det er ingenting galt med å ha et kredittkort. men 9 kredittkort, hvor de fleste av dem er på 50 000, det er i det meste laget selvsagt.

Men et kredittkort med grense på 10 000 kr, ser jeg ikke helt problemet med. Det går an å la vær å ta det med seg når man skal ut på shopping. så blir det ingen impulskjøp med det.

Skrevet

Skulle ønske jeg aldri hadde tatt i et mastercard.. Hadde jeg vær fornuftig som i dag, så hadde jeg nok kunnet hatt et, men ung og dum... Slet i mange år med å tilbakebetale alt.. Kjenner at jeg fortsatt blir irritert på meg selv! :)

Skrevet

Det er ikke kredittkortene som er problmet, men holdningen til de som bruker dem.

Jeg har hatt mastercard fra jeg var gammel nok til å få det, har brukt det på tur, på netthandel og når jeg ikke har råd til noe viktig denne mnd, men jeg vet at det kommer nok penger neste mnd. Har aldri hatt problemer med det i det hele tatt....

Skrevet

Vi begynte og bruke kredittkort for et par år siden..Har vel i snitt alltid 2500 utestående, tenker jeg..Nye kjøp kommer før vi har "gjort opp" gamle..Men vi har nesten ikke gebyr og renter på kortene ser jeg, så vi taper vel maks 250 i året (tror det var min og min samboers totale rentekostnader på kredittkortkontoene våre for 2009...).

OG det err veldig greit og kunne betale "bare 250 i avdrag" en måned og ta "amellen" når neste lønning kommer. Man kan prioritere strøm, huslån og studielån og ta det andre etterkant..Ja, jeg har betalt regninger frakred.kort konto...

Men vi hadde begge samme instilling som HI frem til for ca 2år siden..Nå er vi begge godt inne i 30-åra og har alltid betalt med penger vi HAR :o) men begynte med kredittkort forå få rabatter, handle inn ting (spes utsyr til nytt hus) når det var på tilbud og betala NÅR pengene kommer. MEn cluet er å vite AT pengen komemr og NÅR de kommer...Man handler på kreditt, men med penger man er garantet (feriepenger, skatten tilgode osv.....) og få....SÅ det blir uansett det samme..

Det skumle er og ha mange kredittkort og fakturaavtaler..100 i mnd til Lindex, 150 til Ellos, 200 til HM, 200 til IKEA, 240 på mastercard, 150 på "365 direkte", osv osv....I tillegg kanskej man "leaser" vaksemaskin, kjkkenhvitevarer og data og TV-anlegg til "bare 800 kr måneden) osv osv....

Et kreditkort, og kjøp på kredit bare når man vet man "har pengene" selv om man ikke har de der og da....

Skrevet

Jeg har et eneste kredittkort - mastercard - og det bruker jeg kun når jeg er i utlandet og til nettkjøp. Ellers bruker jeg bankkortet.

En annen grunn til å ha ett kredittkort, er som backup dersom bankkortet skulle streike. Hvilket det gjorde en gang. Skulle betale i taxien da bankkortet ikke virka. Mastercarden var grei å ha da, ja.

Dersom man ikke er så dum at man bruker kredittkortet ukritisk, så går det fint an å ha det.

Skrevet

Kjempeflott for deg det da!!!

Jeg har ikke kjøpt på avbetaling jeg heller, men dømmer ikke de som av en eller annen grunn trenger det fordi om.. Synes folk må få gjøre som de selv ønsker jeg da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...