Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #1 Skrevet 14. april 2010 I uke 36 skulle jordmora jeg går hos utføre en GU på meg for å teste for noen bakterier. Minns hun kalte bakterien for en slags streptokokk? Noen som har hørt om dette? hun sa grunnen til at man tester er for å avgjøre om man får føde i vann eller ikke.. Ingen andre jeg vet om han utført en sånn GU før.. Har allerede hatt GU hos gynekolog og da var jeg helt frisk nedentil..
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #2 Skrevet 15. april 2010 En av tre fødene har denne bakterien, de skylles da hver 3 time under fødsel. I USA gir de antibiotika under graviditet når en har streptokokker. Bra du er sjekket, enkelte nyfødte blir veldig dårlig og noen dør av det. De skjekket gutten min nøye før vi dro hjem, men han var helt fin. De har forsket på dette, men finner ikke ut hvorfor enkelte blir så dårlige, mens andre ikke merker noe.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #3 Skrevet 15. april 2010 Dette høres merkelig ut, for jordmor har ikke lov til å utføre GUer. Sikker på at det var en GU? Eller tok hun bare en vattpensel og fikk sekret på? Du bør ta kontakt med gynekologen din og høre med han/hun.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #4 Skrevet 15. april 2010 jm har ikke lov å utføre gu? hvorfor? I siste svangerskap gik kejg kun til jm, hadde en legetime i begynnelsen for noe annet, men jm sa vi kunne regne det som den ene legetimen alle måtte gjennom i løpet av svangerskapet. jm tok gu på meg både i svangerskapet og på 6 ukers kontrollen etter fødsel.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #5 Skrevet 15. april 2010 Jordmødre har ikke lov til - eller kompetanse til - å foreta gynekologiske undersøkelser. Dette er fordi at GUer foretas for å bekrefte eller avkrefte sykdom (i en eller annen form). Diagnosestilling er det KUN leger som har mandat til å foreta. Dessuten er en GU en såkalt invasiv prosedyre. Det er det også kun leger som skal kunne gjøre (men med visse dispensasjonsregler for sykepleiere, jordmødre og andre med 3-årig helsefaglig utdanning).
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #6 Skrevet 15. april 2010 Ja streptokokk er visst vanlig hos 30% av kvinner. Normalt sjekkes ikke det for det. Men du skal egentlig være glad de gjør det. Hadde nettopp skrekkeksempelet på det hos ei venninne... Hun var tilsynelatende frisk... fødte en velskapt liten frisk unge. 9 dager etter fødselen er ungen dårlig, fått hjernehinnebetennelse... det viste seg da at ungen hadde fått streptokokker gjennom fødselskanalen. Hadde venninnen min blitt sjekket for dette hadde hun i dag hatt en frisk unge, nå vet ingen hvordan senskadene evt blir.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå