Gå til innhold

Ang. Pottetreing?!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på snart 13 mndr. Når kan jeg begynner med pottetrening egentlig? Kjøpte potte idag,men vil ikke begynne hvis det er feil av meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kanskje litt tidlig å begynne med potte.. men kan la hun "hilse" på den.. og bli trygg på den.. og fortelle litt hva det er osv..

min mening er at det er altfor tidlig..

men opp til hver enkelt foreldre ..

vi begynte med potte par mnd før snuppa vår ble 2 år. trodde selv det var litt tidlig, men hun var veldig nysgjerrrig på potta vi hadde på badet, (var dagmamma på den tiden, og passet ei jente på 3 år som brukte potte...)og var egentlig veldig klar for å begynne med potte..... (men stor forskjell fra barn til barn når man er klare...)

begynte egentlig litt i det små... hun fikk være emd på do hver gang jeg gikk på do, prøve potta da hvis hun ville.. ikek no tvang...

etterhvert syns hun det var gøy å gå på potte, og tisset ganske ofte i den..

utvidet det med å gå på potte etter hvert måltid og etter soving..

ting gikk veldig bra, og hun var bleie fri på dagtid da hun var 26 mnd... par mnd senere var hun bleie fri på natten og...

min mening er å vente til barnet er ca 3 år... noen er klare før, andre ikke... men viktig at det ikek blir no tvang...

jobber i en barnehage, på småbarn der barna er fra ca 1 år til 3 år...

de 3 barna på snart 3 barn har så vidt begynt med potte trening...

men som sagt, syns det er opp til hver enkelt foreldre å bestemme over sitt eget barn..

men dem anbefaler jo fra helsestasjon osv og ikke begynne for tidlig,.

lykke til ;)

Skrevet

Vi startet med potte når bollelull var ca 6 mnd. Nå er hun 11 mnd. Sitter på potte ca x 4 pr dag. Vi har veldig sjeldent avføringsbleier 1-2 pr mnd. Helt sikkert ikke nødvendig å starte så tidlig men vi hadde gode erfaringer fra Storebror som sluttet med bleie da han var ca 20 mnd. Vi startet bare litt for gøy og med stadige gode resultater ble det litt feil å slutte med det.

Skrevet

Jeg har "lært" at når barna begynner å skjønne hva som skjer, det kommer og sier i fra når det har bæsjet - at det bæsjer - så at det må bæsje, så er det en grei anledning til å begynne å ta de med på do.

Alternativt at det er greit å begynne med potte når de begynner å vise interesse for doen.

Men det varierer jo stort, kjenner ei jente som har vært på potte siden hun var 8 måneder, et par andre fra de var året, mens vår på 16 måneder ikke har begynt enda utenom å sitte på ringen litt innimellom for å venne seg til den.

Skrevet

Jeg har prøvd ei stund med at hun bare sitter litt på potta,men det går ikke hvis hun ikke har bleie og klær på..lol.. Altså bruker hun den mye når jeg går på do og bare setter seg der med klær på,men med en gang jeg tar av klær og bleie nekter hun,så da tvinger jeg ikke mer... Hun er 2år om 1mnd..

Men hun sier nå når hun bæsjer "bæsj" så tar hun seg på rumpa,så hun vet akkurat hva som foregår.. Har og do ring,for keg har hørt om flere som heller vil gå på doring enn potte.. Så vi får bare prøve litt fremover.

Jeg jobber i bhg både på liten og stor avd.

På den lille avd, er de største bleiefri (2-3åringene)

Mens på stor avd. så er det noen få av de minste (3-4åringene) som enda har bleie, så det er så forskjellig.. Jeg stresser ikke,men håper nå i sommer at vi kan prøve mer,letter med varmere vær,gå litt uten bleie ol..:)

Skrevet

Her fikk frøkna potte noen dager før hun fyllte ett år. Dagen etter hun hadde fått den tisset hun på den. Vi har ikke noe system på det hele enda, men hvertfall morgen og kveld sette vi henne på potta. Hun gjøre nå begge deler der, og blir veldig stolt og fornøyd:)

Leste en plass at man kunne begynne å introdusere potta når de gikk bort når de skulle bæsje, noe hun gjorde når hun var rundt 10 mnd. Hadde hun ikke vist noen interesse for potta hadde vi ventet til hun var mer klar for det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...