Gå til innhold

Legesønn får 6,5 mill i erstatning etter vaksineskade fra skolevaksine

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/a/11162860/

"Men mange ble syke. 512 bivirkninger ble rapport i perioden mens vaksinasjonen pågikk. 14 ble vurdert som alvorlige. Fem skolebarn fikk alvorlige nevrologiske skader. Det ble også betalt ut noen erstatninger."

"Bare i en eneste sak har NPE funnet at det er årsakssammenheng mellom vaksinen og pasientens utvikling av ME. "

"- I seks år har han ligget i et mørkt rom med gardinene trukket for. Han er hundre prosent pleietrengende, og hans mor og far må hjelpe ham på toalettbesøk og med mating, sier advokat Edmund Asbøll."

Det er gledelig at det innrømmes at vaksine kan gi kronisk tretthetssyndrom og at noen gidder å ta opp kampen i bortimot 20 år for å få frem dette. Når det gjelder vaksineskader er det sannsynligvis bare toppen av isfjellet vi ser. Vi ser det lille som rapporteres ifm svært enkle godkjenningsprosesser for å få gjennom sine vaksiner til markedet og våre barn, samt det lille som kommer frem av lange kamper fra enkeltmennesker.

Fortsetter under...

Her er det viktig å holde tungen rett i munnen. Det er altså stor forskjell på barnevaksinasjonsprogrammet vi har idag, og meningokokkforsøket som ble foretatt på 80-tallet. Ingen av vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet er på forsøksstadiet, og bivirkningene er godt kjent - de er få og lite skumle, og i alle fall mye mindre skumle enn sykdommene de beskytter mot. Jeg kjenner ikke meningokokkforsøket så godt selv, men såvidt jeg vet har man undersøkt gruppen som fikk aktiv vaksine vs gruppen som fikk placebo og funnet at antall ME-tilfeller er like stor i begge - altså kan neppe vaksinen klandres. Jeg skal se om jeg finner denne studien.

Fant den!

"ME-studien viste at risikoen for å utvikle ME ikke var høyere hos dem som fikk vaksine enn hos ikke-vaksinerte i samme aldersgruppe. Et tilleggsmateriale viste også at forekomsten av ME heller ikke er høyere blant de aldersgrupper som deltok i meningokokk B-studien, sammenliknet med litt eldre eller litt yngre personer som ikke var målgruppe for vaksinestudien.

Videre viser resultatene av studien en sterk sammenheng mellom mononukleose (kyssesyke) og senere utvikling av ME. Denne sammenhengen er kjent fra tidligere internasjonale undersøkelser.

En større studie enn den som er gjennomført ville gitt enda klarer resultat, men ble begrenset av antall bekreftete ME-tilfeller. Folkehelseinstituttet har vært helt tydelige på at studien bare konkluderer på befolkningsnivå og at den ikke kan si noe om årsaken til ME hos den enkelte pasient."

I tillegg fant jeg dette om Norsk pasientskadeerstatning, Det viser altså at erstatning IKKE betyr at det finnes en årsakssammenheng mellom vaksinen og ME, men at siden det er omvendt bevisbyrde er staten ansvarlig dersom vaksinen KAN være årsaken.

"Norsk pasientskadeerstatning legger til grunn prinsippet om omvendt bevisbyrde. Dette innebærer at dersom sykdom i det enkelte tilfelle kan være forårsaket av vaksinen, blir staten ansvarlig – med mindre den kan påvise en eller flere mer sannsynlige årsaker. Poenget i mange av sakene er at vaksinen etter en konkret vurdering og med basis i foreliggende kunnskap ikke fremstår som en sannsynlig årsak til sykdommen.

Norsk pasientskadeerstatning har lyttet til en sammensatt gruppe av norske eksperter, til vurderinger fra verdens fremste organ hva gjelder vaksinesikkerhet, samt til vurderinger av medisinsk sakkyndige i enkeltsaker. For oss er det vanskelig å se at dette kunnskapsgrunnlaget kan karakteriseres som lite troverdig."

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1852279

Kan du vise til undersøkelser av uvaksinerte (helt uvaksinerte) vs vaksinertes helse som underbygger påstanden om at "Ingen av vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet er på forsøksstadiet"?

Grunnen til at jeg spør er at norske helsemyndigheter tidligere har innrømmet at det "aldri er gjort noen undersøkelser på

vaksiners bivirkninger eller langtidsvirkninger"

Ref: http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/artikkel.php?id=5001970040098&tag=EMNEORD&words=VAKSINASJONER

Du tar feil, og du siterer artikkelen feil. Det står at "Norske helsemyndigheter har aldri gjort noen undersøkelser på

vaksiners bivirkninger" - altså norske. Det står OGSÅ at "det finnes forskning på dette gjort i andre land."

Denne artikkelen er forøvrig skrevet for 13 år siden, og alle studiene jeg har vist til her i dette forumet er langt nyere enn som så.

Når Dagbladet så sier at forskningen som faktisk eksisterer er den som er produsert av legemiddelindustrien, så er det altså slik at et legemiddelfirma er nødt til å dokumentere og kjøre studier i flere ulike faser for å i det hele tatt få lov til å selge et legemiddel. Med det systemet vi har for produksjon av legemidler idag, så er man helt avhengig av en slik ordning. Jeg vet ikke hvordan du eventuelt ser for deg at man skal løse dette på en annen måte.

Kan du forklare meg hvorfor "undersøkelser av uvaksinerte (helt uvaksinerte) vs vaksinertes helse" er det som skal til for å underbygge påstanden om at "Ingen av vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet er på forsøksstadiet"?"

Fordi dette ville gitt oss viktige indikasjoner på om det kan være sammenheng mellom helseplager/sykdom/krybbedød hos våre barn og de ca 32-35 vaksinene mange av de får.

Annonse

For det første har da dette ingenting med å gjøre om hvorvidt en vaksine er på forsøksstadiet å gjøre eller ei.

For det andre finnes det ingen påvist sammenheng mellom vaksine og krybbedød. (Da regner jeg ikke med hva geologen Viera Scheibner har kommet frem til, og heller ikke hva manipulerte data fra Japan viser)

Om sammenhengen mellom vaksiner og krybbedød påstås og ikke være påvist, er ikke dette det samme som at det ikke er en sammenheng.

Men jeg imøteser gjerne dokumentasjon på at det ikke er noe signifikante forskjeller mellom helt uvaksinerte og vaksinerte mtp krybbedød.

Det er helt riktig at ikke påvist ikke er det samme som ikke eksistent. Imidlertid må man kunne påvise en sammenheng der det er en sammenheng. Å påvise ikke-eksistens er de facto umulig. Eller kan du bevise at rosa enhjørninger ikke eksisterer?

Godt poeng, EJ09.

Men det er selvsagt gjort flere undersøkelser av akkurat dette. Noe av det mest pålitelige vi har, rent forskningsmessig, er det som heter systematiske oversikter og meta-analyser. Dette er studier hvor man går igjennom all eksisterende dokumentasjon på en problemstilling, hvor man er nøye med at metodologien som brukes er riktig for problemstillingen, og hvor man foretar en kvalitetsvurdering av hver enkelt studie. Deretter slår man sammen resultatene.

En slik meta-analyse fra 2007 finnes på temaet krybbedød og vaksiner Jeg siterer "There are claims that immunisations cause sudden infant death syndrome (SIDS), but some studies have found either no association or that they are associated with a reduced risk of SIDS."

og konklusjonen: "Immunisations are associated with a halving of the risk of SIDS."

Altså: vaksinering halverer risikoen for krybbedød.

Les mer her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16945457

(Vaccine. 2007 Jun 21;25(26):4875-9. Epub 2007 Mar 16.

Do immunisations reduce the risk for SIDS? A meta-analysis.

Vennemann MM, Höffgen M, Bajanowski T, Hense HW, Mitchell EA.)

Ref din link ostepop:

"RESULTS: SIDS cases were immunised less frequently and later than controls"

Betyr dette at 100% av de som døde av krybbedød var vaksinerte?

Annonse

Dessverre er ikke denne studien fritt tilgjengelig i fulltekst, jeg kan ikke lese detaljene.Jeg kan derfor heller ikke svare på om noen av barna var fullstendig uvaksinerte. Uansett er det jo en klar tendens: jo færre vaksiner og jo senere vaksinering; jo større sjanse for krybbedød. Nå er jo denne sjansen svært liten i utgangspunktet, men så lenge man ser en slik tendens, er det ihvertfall ikke sannsynlig at vaksiner øker sjansen for krybbedød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...