Carizma83 Skrevet 14. april 2010 #1 Skrevet 14. april 2010 Jeg er 20 uker på vei, og har vært sykemeldt siden uke 8 pga diverse plager i svangerskapet. I uke 12 hadde jeg en fossblødning og havnet på sykehus. Jeg blødde i 1 uke,fikk beskjed om å ligge mest mulig i ro. I uke 15 kom blødningene tilbake,denne gang varte de 2 uker. Fikk samme beskjed,holde meg rolig. blødningene er borte nå,men de kan jo fort komme igjen,jeg er sykemeldt ut april i første omgang. Min mor og min mormor hadde disse plagene i alle sine 3 svangerskap,og endte opp sengeliggende for å ikke miste babyen i magen.(Livmortappen ble for kort) Mitt svangerskap har sålangt vært veldig likt deres,og min store frykt er at jeg skal ende opp sengeliggende.Jeg får ekstra oppfølging på sykehuset. Moren min mener bestemt at jeg burde holde meg i ro,å ikke utfordre sjebnen med å være i mye aktivitet. Det jeg lurer på er om jeg burde gå over på svangerskapsspenger i stedet for sykemelding?? Jeg vet jeg må ta dette opp med legen,men vil gjerne høre deres synspunkter.. Jobben min er fysisk belastende,tunge løft,lange dager og mye stress,og jeg har ikke lyst å utsette meg for unødvendig belastning som kan føre til blødninger igjen..for det er jo fostret som er grunnen tel at jeg må holde meg rolig. Formen min er jo grei ellers.. Noen erfaringer??
nicki82 Skrevet 14. april 2010 #3 Skrevet 14. april 2010 Dessverre så vet jeg ingenting om dette, men kan tenke meg til at legen din skal kunne det!! Ut fra det du beskriver, så kan jg forstå at du ikke har det særlig lett, og har lange dager i vente. Jeg har bekkenløsning som hemmer meg tidvis masse, derfor så sender jg en trøsteklem og dytter litt på innlegget ditt Lykke til videre!!
kirvill Skrevet 14. april 2010 #4 Skrevet 14. april 2010 Har undersøkt litt angående dette selv, da det vil nok bli relevant for min del også. I følge jordmor gjelder dette for arbeidstakere som står i risiko for å skade foster på grunn av arbeidsforhold. Dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for en arbeidssituasjon som ikke fører til risiko for foster/den gravide, eller at omplassering ikke er en løsning/kan gjøres, så skal arbeidsgiver skrive under på skjema om dette (i tillegg til jordmor/lege). Dette skjemaet sendes så til NAV som igjen betaler arbeidsplass for din lønn, som du får i permisjonen - før svangerskapspermisjon. Du mister dermed ikke dine rettigheter ifht sykepenger/sykmelding ved en senere anledning etter fødsel. Dette er slik jeg har forstått det - det kan være andre vet mer eller har fått annen informasjon. Uansett kan du lese om det på NAV sine sider og denne linken her: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78194
Carizma83 Skrevet 14. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 14. april 2010 Tusen takk for svar. Den linken var veldig nyttig. Dette skal jeg ta vidre opp med min lege, så får vi se hva vi blir enige om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå