Gå til innhold

Blir gal snart.....dagsoving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er lite glad i å sove på dagen. Han sover bare en halvtime, så er han lys våken. Vi har hele tiden forsøkt å få han til å sove en lenger dupp midt på dagen i tillegg til to korte, med massiv vugging av vogna. Det har tildels fungert, men nå har han blitt helt håpløs. Og han trenger virkelig mere søvn (blir utrolig gretten). Etter det jeg har skjønt så skifter de søvnfase etter ca. 30 min, og mini vil virkelig ikke inn i neste søvnfase han. :-) Noen som har sliti med det samme og som har hatt noen effekt av å gå ned til 2 dupper? Jeg har klart å pådra meg senebetennelse i håndleddet, så trenger virkelig å finne en løsning. Og det har ingen effekt å gå tur heller. Han våkner like herlig etter en halvtime. Han er straks 6 mnd forresten og har ca 2 1/2 time mellom duppene.

Skrevet

Jeg har dessverre ingen tips til deg. Snuppa mi var akkurat lik, jeg prøvde alt jeg kom på, trillet uansett vær og vind, sto og rugget for å få henne over i neste søvnfase...ingenting så ut til å hjelpe og jeg ble så sliten. Fikk aldri muligheten til å sove selv på dagen.

Nå har jeg nettopp fått barn nr 2 og er selvsagt litt redd for at dette søvnmønsteret skal gjenta seg...men da har jeg lovet meg selv å ikke stresse med det, for nå vet jeg at det går over. Var vel mellom 9 mnd og 1 år at hun bedret seg ang dagsoving, og etter 1 års alderen sov hun bra på dagen.

Det kommer til å snu, tro meg, men det er en mager trøst når man er sliten. Du har min medfølelse...

Håper noen kan gi deg tips som funker.

Skrevet

Her sliter vi med søvn både dag og natt, så har ingen tips å gi. Bare litt medfølelse... Blir vel omtrent 10 timer tilsammen i løpet av døgnet, og da blir det lett gretten gutt. Og sur mamma som lurer på når hun skal få seg ei god natt på 5 timer igjen... Nærmer seg 5 mnd nå, så har stadig et håp om bedre tider. Om ikke annet så blir det da slutt på permisjonen etter hvert, og jeg kan få hvilt ørene...

Skrevet

Må du nødt til å vugge han i vogna, det er ikke nok å bare gå en times tur? Jeg sliter ikke med det, men jeg går jo en times tur hver dag og da sover tulla mi i 3-4 timer.

Skrevet

Beklager jeg så først etterpå at du skrev at tur ikke nyttet.

Skrevet

Klarer babyen å sovne av seg selv? Viss han må bysses i søvn, så la han skrike seg i søvn. Stygt å si det, men da kommer han til å sove lengre.

Skrevet

Nei det gjør han ikke nødvendigvis. Min på 5 mnd er også en halvtimessover. Han har alltid sovnet at seg selv uten søvnstimuli, ikke en gang trilling. Men våkner som regel etter en halvtime allikevel.

Skrevet

høres akkurat ut som min gutt. han ble 6mnd igår.

det jeg har gjort de siste dagene er å legge ham i vogna og gå rundt i hagen til han sovner. 10 min etter at han har sovnet stopper jeg opp, og der står vogna midt i hagen, jeg tør ikke å flytte den til verandaen engang :P på den måten har han sovet 1 time, 1,5 time av gangen og jeg har aldri følt meg mere fri :)

tror han hadde klart å sove lenger og, hvis ikke hunden min bjeffet til nabobarna og vekket.

Skrevet

Her var det slik en periode..

Har vel ingen gode råd...

Men det blir sannsynligvis bedre:)

Lille her sov lengre da vi begynte med to dupper. Og han sover godt på natta..

Skrevet

Min baby sov kun 40 minutters lurer i en lang stund. En dag la jeg henne ned på siden, ikke rygg, og da sov hun i flere timer og gjør det fremdeles. Kanskje endring av sovestilling kan hjelpe?!

Min er forresten 6 mnd. og har tre lurer pr. dag. 2 på i overkant av 1 time og 1 på cirka 2 timer.

Skrevet

Hos oss var jenta en engel fram til 5-6 mnd. Hun sov godt, og gjerne en lang dupp på ca 2 timer midt på dagen i tillegg til to korte dupper. Men så snudde det seg ved 5-6 mnd.

Hos oss funket det veldig fint å kutte ned på en dupp.

Før var sovingen slik:

Våken 07.00-09.30 og sov da ca 30 min.

Våken til ca 12 og sov da 30min - 1 time.

Våken til ca 15:30 og sov 30 min.

Etter at vi kuttet en dupp er dagen slik:

Våken 07.00 - 10.00 og sover ca 1 time-1,5 time

Våken til 14 og sover da ca1,5 time- 2 timer.

Kanskje det kan være verdt å prøve?

Vi har vært veldig konsekvente på at soving er kl 10 og kl 14.

Skrevet

Så morsomt - vi har hatt akkurat samme sovetider som dere Lykkelig 09, og vi gikk over til 2 dupper forrige lørdag - 10 og 14:-) Det hender den første bare er på 30-40 min, men vi holder likevel på at det kun er en til kl. 14.

Dette har også resultert i flere timer på natten og bedre matlyst for oss.

Skrevet

Hm....da tror jeg vi skal gå over til 2 dupper når han blir frisk, så får vi se om det går like bra her. Håper da vi får en mere blid og opplagt liten gutt også. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...