Gå til innhold

Man sier jo at gravide ikke skal skifte kattesand, men hva m lek i sandkassa??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker at det blir jo noe av det samme egentlig, samtidig som jeg ikke ønsker å være så hysterisk rundt dette m toxo at det hindrer meg i å leke m dattern min...Så det blir vel bare å fortsette m sandkasse-lek som vanlig, og heller bare håpe på det beste og være ekstra nøye m håndvasken. Hva gjør dere andre?

Skrevet

Jeg holder meg unna kattedo og sandkasser ute... Vil nødig ta noen sjanser, og jeg er ikke hysterisk... Men man anbefaler jo gravide å holde seg unna de 2 tingene... :o)

Skrevet

hmm...har egentlig aldri hørt at man skal holde seg unna sandkasser, men vet jo at det er en viss risiko for kattebæsj der. Men når man har en liten 1,5 åring i hus, som bare eeeelsker sandkassa, og helst vil være oppi der hele dagen lang, så føler jeg at det blir for dumt å holde seg unna- da går jeg isåfall glipp av mye samspill og lek m dattern min, og DET ønsker jeg jo heller ikke:(

Skrevet

Liker ikke ordet hysterisk, og hvis man ikke har stort behov for å leke i sandkassa kan man alltids unngå det. Men hvis du velger kose deg i sandkassa med datteren din, blir det jo vanskelig å si at du skal holde deg unna det :)

Kan jo være greit å finne på andre aktiviteter, så du slipper å bli utsatt for sandkasse i så stor grad. (basseng ol. - om mulig) Eller bare bytte litt på hvem som skal sitte med henne i sandkassa (du/samboer).

Og når du er i sandkassa, så er det bare å passe ekstra på å vaske hendene og slikt når du kommer deg hjem :)

Gleder meg selv til å ha påskudd til å leke med sand nå som jg får en liten en. Husker selv at sandkasse var det morsomste som fantes :D

Skrevet

Ta med deg en liten flaske håndsprit og vask deg før du tar deg i ansiktet ol, og når dere tar en pause

Vi kan jo skifte sand på kattedoen hvis vi er nøye med hygienen.

Så da blir det vel noe av det samme med sandkasser.

Skrevet

Hvorfor ta den sjansen, sier nå jeg... des.sprit får ikke bort dritt under neglene og er mer gunstig dersom du ikke er "skitten". Går jo an å bruke tynne engangshansker drsom du absolutt må være i sandkassen. Er jo snakk om å holde seg unna i ni måneder bare...blir som med vin og andre ting en egentlig ikke har lyst å gå glipp av, men som en gjør med glede for ikke å utsette barnet i magen for noe som ikke er helt nødvendig. For man ønsker jo heller ikke DET.

Skrevet

Hei!

Har også en gutt fra før, han er snart 1 år og leiking i sandkassa vil så absolutt bli aktuelt i sommer. Jordmor tok faktisk opp dette på 1 kontroll, jeg hadde ikke tenkt på det engang. Eneste hun sa til meg er at vi måtte være nøye med og vaske han, og at han ikke tok meg opp i ansiktet med skitne fingrer.

Om man skal følge absolutt alle råd i forhold til graviditeten kan man jo nesten ikke gjøre noen ting...

Skrevet

Å leike i sandkassa kan vel ikke akkurat sammenlignes med og drikke alkohol og røyke...?!

Skrevet

I tilfelle en gravid blir smittet for første gang med denne parasitten, så kan det i værste fall gi alvorlig infeksjon hos barnet, alvorlige misdannelser eller spontanabort... det er ikke dermed sagt at du blir smittet, eller at det er katteavføring i sanden du leker i, men det er som sagt en stor risikofaktor. God hygiene er selvfølgelig med på å minske faren for smitte, men den vil likevel være tilstede.

Skrevet

Utifra svarene dine kan jeg ihvertfall se at du ikke selv har ansvar for småbarn nå, Kne-Gunn, og sammenlikningen din m alkohol og røyk er vel heller drøy;)

Synes dette er litt vanskelig, men har tenkt litt mer på saken, og har funnet ut at jeg ikke kan slutte å leve som normalt selvom jeg har baby i magen. Som hjemmeværende mamma til en jente på 1,5 år er sandkassa umulig å komme bort fra- lekeplassen er rett vedsiden av her, og vi tilbringer mye tid der borte hver dag. Hun elsker sandkassa, og jeg vil ikke nekte henne den gleden bare fordi jeg er gravid- noe jeg tross alt skal være i nesten et halvt år fremover.

Dessuten blir det uansett kontakt m skitt og sand ved av-og påkledning, hun må jo også vaskes etterpå og diverse, så uansett hva jeg gjør vil det være en viss (bitteliten) smitterisiko der.

Men hvis man, som du Kne-Gunn, kaller dette en STOR smitterisiko, vil jeg (litt satt på spissen) påstå at det innebærer en like stor risiko for gravide å spise f.eks jordbær, salat el lign, siden sjansen absolutt er tilstede for at man ikke har klart å vaske bort all jorda, og at muligheten for toxosmitte derfor også er reell. MEN; sånn kan man jo ikke tenke, for da blir man jo helt gæren og koko til slutt- JA, det er farlig å leve, men som regel går det heeelt bra det hele;)

Skrevet

Hvis en er hjemme med småbarn, er det ikke lett å ikke være borti sand. Går ikke an å bare bytte med noen andre, og barna må jo være ute en tur om dagen. Selv pleier jeg og bære ut en bøtte vann som gutten min heller, rører, plukker steiner, jord og forskjellig i. En kan jo være litt forsiktig og ikke ta for mye med hendene selv rett i sanden, men bruke spade!

Litt kontakt med sand og jord vil en få uansett. Bare tenk på når en rengjør dresser og regntøy til barna!

Jeg er nøye med håndvasken til hele gjengen og tar ekstra sprit etterpå.

Skrevet

Jada, den har jeg allerede lest, opptil flere ganger. Tydelig at den artikkelen ikke er ment for gravide småbarnsmødre ihvertfall, for dama kan da virkelig ikke mene at man skal gå rundt m hansker og beskyttelsesdrakt hele sommern?? Høres trist ut spør du meg, og jeg har faktisk ikke samvittighet til å nekte dattern min sandkasse-lek hele den kommende våren og sommern, bare fordi jeg er gravid...

Dessuten må man få sand med katteavføring inn i munnen for at det skal være risiko for smitte, og heldigvis vasker jeg hendene mine grundig med både varmt vann og såpe før de puttes inn der- det er vel mer enn hva man kan si om salatbladene og jordbæra eller? ;)

Skrevet

Endelig en småbarnsmor som svarer også:D Ikke lett dette med sand nei, for det er jo rett og slett ikke til å komme unna.. Jeg prøver også å være så forsiktig som jeg bare kan, graver ikke direkte i sanden m hendene mine - bruker spade og prøver så langt det lar seg gjøre å la henne klare seg mest mulig selv, uten at jeg må komme i direkte kontakt med sanden hele tida. Men klart, litt blir det jo- det er jo ikke til å unngå dessverre..

Kan jo også nevne at jeg i forrige svangerskap ikke var i nærheten av et sandkorn iløpet av hele svangerskapet omtrent, nettopp pga dette m toxo- men nå m et lite barn hjemme er situasjonen, og kanskje perspektivet, litt annerledes;)

Skrevet

Kos deg i sandkassen du. :)

Som du sier så må man spise infisert avføring for å bli smittet. ;)

Legger ved utdrag fra en artikkel om toxo..

Toxoplasmose

Mange gravide er hysterisk redde for Toxoplasmose, derfor starter denne artikkelen med en liten forklaring på toxoplasmose for å vise hvor usannsynlig det er å få denne parasitten fra katt. Toxoplasmose er en parasitt som smitter gjennom munnen. De fleste som blir smittet i Norge får parasitten gjennom å spise rått kjøtt. Deretter kommer dårlig vaskete grønnsaker og frukt, samt svelging av infisert katteavføring. Det er kun usmittede gravide kvinner som blir smittet av parasitten som kan påføre fosteret smitten. En person som allerede har hatt toxoplasmose vil aldri kunne påføre ett foster skade og er derfor immune. Over halvparten av voksne mennesker er allerede smittet, flesteparten ved at de har spist rått kjøtt, for eksempel ved at kjøttet var for lite stekt.

I Norge blir i underkant av to per tusen gravide smittet- altså 2 promille, og kun 20-30% av disse vil overføre smitten til fosteret. Man regner dessuten med at ca 1 % av unge utegående katter har smitten i seg. Som du selv sikkert skjønner etter å ha lest dette så er sjansene for å få Toxoplasmose via en katt svært usannsynlig.

Katten kan få i seg parasitten fra byttedyr eller ved å bli foret med rått kjøtt. Når den infiseres for første gang, sprer den store mengder occyster i sin avføring i cirka to uker. Hvis den blir infisert på ny, sprer den vanligvis ikke smitte, så gamle katter representerer vanligvis ingen fare. Katter som er inne hele tiden og hverken jager mus eller fugler eller spiser rått kjøtt, får ikke smitten. Dermed er det svært unge, utegående katter som har fått smitten i seg for første gang gjennom å ha spist mus eller fugl med parasitten i seg, som er smittefarlige. Men de er bare smittet og gir fra seg smitte i 14 dager. Kattekassen bør tømmes daglig, da fersklagte egg ikke kan smitte før etter 48 timer og derfor er avføringen ikke farlig med det samme, for occystene trenger et døgn eller to på å modnes. Ett rent kattedo som skiftes hver dag er dermed helt trygt.

Den internasjonale Toxoplasmoseorganisasjonen uttaler at de aldri vil råde en gravid kvinne til å gi fra seg katten sin. De bruker mye tid på å forsikre kvinner om at det er svært usannsynlig at de vil få toxoplasmose fra katt. Vi forklarer at for å få toxoplasmose fra katt må du svelge infisert katteavføring

Skrevet

Det står jo ikke at man ikke skal drive med sand, jord osvosv, men man kan bruke hansker... Men selvsagt er det opp til hver enkelt hva man vil gjøre osv... Jeg har ingen barn som leker i sandkasse lengere, de er blitt så store mine 2...

:o)

Men no er det mest i utlandet man har store sjanser for å få det, men sjansen er her i Norge også, men den er ikke så stor! :o)

Skrevet

eh jeg jobber i bhg og er i sandkasse med ungan hver dag og kan ikke se noen fare med det:) er jo bare å vaske seg etter en er ferdig og før måltider:)

Skrevet

07 +08:) +10:-)

Dekker ikke barnehager til sandkasser om nettene? Trudde kanskje barnehager gjorde det... :o)

No må ingen tru at jeg er hysterisk ang dette med kattebæsj og tiss altså, for det er jeg ikke, hadde jeg vært det hadde jeg ikke anskaffet meg katt i graviditeten... :o) Å vi har kattedo og han bæsjer der mye! :P

Skrevet

kan desverre ikke svare for alle barnehager, men hos oss er lekeplassen åpen for nabolaget på ettermiddager:)

Skrevet

07 +08:) +10:-)

Åja, men da skjønner jeg jo at dere ikke kan dekke til kassene hehe :o)

Skrevet

Takk for fin info Nøtta- den viser jo hvor liten sjansen for å bli smittet tross alt er- ihvertfall her i Norge=)

Skrevet

Herregud å hysteriske noen er her da, NEI har selv to katter og jeg tømmer nå doen dems hver dag. Men self vasker mg jo godt på hendene rett etterpå.. det er inne katter også, men man må jo ikke overdrive på ting selv om en er gravid.. Barn må jo få lov til å leke i sand.. Er jo bare å ikke putte sanda inn i munnen og vaske seg godt etterpå.. selv om en er gravid så må man jo få lov til å leve..

Skrevet

Må innrømme at jeg ikke har tenkt tanken en gang på at jeg kan få toxo av å ta med 1 1/2 åringen min i sandkassa. Hvis det var så lett å få toxo så burde jeg ha hatt det for lenge siden... Så dette tar jeg med stor ro, har ikke tenkt å nekte henne å leke i sandkassa og jeg er jo nødt til å rengjøre barnehagetøyet som også er fullt av sand. Tror det er svært liten sjanse for å få toxo på denne måten, og regner med at så lenge jeg er nøye med håndhygienen så går det greit. Er jo en stund siden jeg spiste sand.... hehe.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...