Gå til innhold

mye gjeld men ingen inkasso

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg?

har så mye kredittkort og forbrukslån at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har selfølgelig sluttet å bruke av kortene,men det er snakk om så mye penger at jeg ikke vet hvor lenge jeg klarer å betale. Ikke fått purringer eller noe, men nå begynner det virkelig å bli tungt, og frykter at jeg jeg må la mye av det gå til inkasso. Hva skal jeg gjøre? Fortsette å betale ned på noe, mens la noe gå til inkasso? Og eventuellt få ordnet med en betalingsplan?

Jeg tviler på at jeg får refinansiering siden inntkten min er litt under 300000

Ja jeg vet jeg aldri skulle tatt opp dumme lån og kreditt, men situasjonen er nå engang sånn nå da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du KAN likevel få refinanisering. Hvilken bank har du vanlig lønnskonto i? Det er mulig de låner deg til å betale kredittgjelden og det blir lettere og billigere når det kun er ett sted å betale ned til. Hvis du har feks foreldre som er villige til å kasjonere går dette enda lettere. Da bør du skrive en form for avtale med den som kausjonerer om at du sier opp kredittkortene, ikke tar opp nye lån og ikke kjøper noe som helst på avbetaling og at dette gjelder fram til hele lånet er betalt ned i banken.

Hvis du ikke får refinansiering er det mye bedre å ta en tlf til kreditor og si at akkurat nå sliter du litt og vil utsette regningen. Det er MYE bedre enn å la det gå til inkasso.

Skjønner at det kan virke uoverkommelig, men du har vært flink som ikke har fått noe inkassosaker ennå og som beholder oversikten.

En i min familie hadde omtrent like mye gjeld som deg, og til slutt ga han opp og begynte å kaste/legge vekk uåpnede regninger fordi han følte det som uoverkommelig. Til slutt fikk han en annet familiemedlem til å kausjonere (de skrev en slik avtale som jeg alt har nevnt for at kausonisten skulle stole på ham:) ) og nå har det kun gått ett år og allerede har han litt på sparekonto, mye av gjelda er betalt og han har det greit økonomisk.

Ønsker deg lykke til:)

Skrevet

Tusen takk for fint og langt svar:)

Jeg har postbanken. Har huslån i den banken, hvor foreldrene mine er medlåntakere. Kan ikke spørre de om å være kausjonister, men jeg kan jo høre med banken om jeg kan ta opp et lån hos dem:)

Skrevet

Ta kontakt med kommunen. De har folk som hjelper deg hvis du har mange lån, mistet oversikten og trenger hjelp til å sette opp betalingsplaner.

Og det viktigste - ring selskapene hvor du skylder penger, vær ærlig, og be om hjelp fra de til å sette opp en nedbetalingsplan ut i fra din inntekt og utgifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...