Gå til innhold

Angående sykkelhjelm til pappen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det snart tid for innkjøp av sykkel til både mor og far. Lillegutt har både sykkel og hjelm. Problemet er at samboer har sagt til meg at han nekter å sykle med hjelm på. Han er ellers veldig opptatt av sikkerheten til lillegutt ,også når det kommer til sykling og hjelm. Jeg kommer selfølgelig til å bruke hjelm både for å sikre meg og for å vise lillegutt at hjelm hører til sykling.. Men hvordan skal jeg overtale pappaen til å bruke hjelm? Jeg har sagt til han at da får han ikke ny sykkel, haha. Ingen sykling uten hjelm osv... Har noen gode argumenter til meg?? Har prøvd det meste, tror jeg...

Men heldigvis er det enda ikke en realitet, og jeg har god tid til å prate han til det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Liker hjernen din innenfor, ikke utenfor smurt utover asfalten

- Vil du være et godt forbilde for sønnen din? Fort gjort at lillegutt nekter å bruke hjelm pga pappa ikke gjør det. En pappa er jo som regel store helten .....

- La han velge hjelm selv ;-) Her har de mange kule hjelmer til voksne

http://sykkelhjelm.no/

Skrevet

Du er ikke alene, her nekter far å dra på sykkeltur hvis han må ha hjelm. Ser også at unger i gata setter påhjelmen hjemme,men tar den av når de er utenfor synsvide. Så det er et lite problemog få de små til å bruke hjelm når far og andre stor idoler ikke gjør det

Skrevet

Historie fra virkeligheten:

Mannen til en venninne av meg syklet til jobb hver dag. En dag da han krysset et stykke av sykkelveien der biler også må svinge over for å ta av, ble han påkjørt av en bil som ikke så seg for og han ble kastet av sykkelen; landet flere meter unna. Heldigvis hadde han hjelm. Takket være den ble han "bare" sykemeldt i noen mnd og sliter den dag i dag med ryggproblemer. Uten hjelmen hadde han ikke vært hos oss i dag.

Hvem som helst som ferdes i trafikken kan utsettes for en ulykke. Det har ikke noe å si hvor flink man selv er på sykkelen; man kan aldri garantere seg mot andres feiltrinn.

I tillegg:

- hvis far ikke bruker hjelm sender han et utrolig dårlig signal til ungen sin, og han må garantert svare på spørsmål om hvorfor pappa ikke trenger hjelm.

- Alle som sykler profesjonelt bruker hjelm, altså ser det mye kulere ut med enn uten!

Skrevet

Det aller beste argumentet er at det sender et viktig signal til barnet deres. Her i huset bruker alle hjelm, jeg og selv om det er ubehagelig, jeg føler at jeg ser teit ut og den klør...Men hadde ungen min sykla uten hadde jeg fått hjertet i halsen, og jeg svelger derfor den kamelen framfor å sette et dårlig eksempel...På lik linje med bilbelte, sunn kost og forbud mot å slå. Noen regler gjelder absolutt alle...

Skrevet

Den med å sende ut feil signal har jeg sagt til han.. Husker ikke hva han svarte til det. Men føler at det ikke gikk inn på han..

Men det med profesjonelle utøvere bruker hjelm kan jeg nevne til han, og historier fra virkeligheten.

Bra tips om nettside med kule hjelm:)

Jeg skal nok få overtalt han, men må finne gode argumenter.

Hvis ikke det funker skal jeg i nekte å sykle med han hvis han er hjelmløs..

Skrevet

HI her.

Jeg støtter deg 100 prosent Gytha. Pappaen er streng på alle områder når det gjelder bilbelte, sunn kosthold og forbud mot å slå. Men jeg vet ikke hvorfor han nekter å bruke sykkelhjelm...

Skrevet

Går helt greit å få barn til å bruke hjelm uten at man som voksen nødvvendigvis bruker den. Sånn er det på mange andre områder også, forskjellige regler for ulike aldre. Barn er jo mer ustødige også, og kan ha mer behov for hjelm. Ellers synes jeg nok du bør overlate valget til ham alene. Han er voksen og kan faktisk ta sånne avgjørelser helt på egenhånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...