Gå til innhold

Hvilke steder i Bærum er det bra å bo, og hvilke er dårlige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal flytte og vurderer Bærum nå. Dels pga lokasjon og dels pga at de har veldig bra skoleresultater. Men så er jeg så usikker på hvordan det er på de ulike stedene. F.eks Gjettum, Vøyenenga og Rykkin. Dette er jo rimelige steder til å være Bærum. Har fått beskjed om at det ikke er bra på Rykkin. Stemmer det? Hva med Gjettum? Ligger jo mange fine rekkehus der.

Jeg tenker spesielt på miljø for ungene, grad av snobbethet, offentlig kommunikasjon til oslo og andre ting som kan være relevant.

Kjempefint om noen har erfaringer de vil dele!

Fortsetter under...

Skrevet

Rykkinn er fint nok det. Det bor gjennomsnittlig flere "nye landsmenn" der enn andre steder. Men skal du virkelig ha et FANTASTISK sted å bo i Bærum, gå for Bærums Verk. Jeg er oppvokst der, fra jeg var 3 til 16, og jeg lengter såååå tilbake!! Hehe.

Skrevet

Helt enig i at Bærums Verk er et flott sted å bo! Masse masse barn her, busser til Oslo og mange hyggelige mennesker.

Skrevet

Åh, bor du også der... *savne*

Nostalgien lenge leve!! Haha

Skrevet

Oj, merker jeg har en litt annen oppfatning :P Om vi flytter tilbake til Bærum er Bærums verk og lommedalen på listen til både meg og mannen dit vi ikke flytter.... Har bodd der i 13 år og vil ikke tilbake, MEN Rykkinn derimot er på listen der vi vil bo:):) Har bodd der 10 år og er en kjempe plass å bo:)

Der har man ALT! Butikker, bhg, barne og ungdomsskole, svømmehall, bibliotek, idrettshall, kjempe flotte tur muligheter, og best av alt så går bussen til Sandvika/ Oslo hvert 15 min :)

e flott

Ja det er en del nye landsmenn, men det er "nedenfor bommen" i bjørnebærstien ;P

Det er mange flotte plasser på Rykkinn,f.eks kirsebærstien, skytten, belsetveien, åsjordhagen og nedover "ås siden" mot vøyenenga/skui.Brekkejordet er også en flott plass :):) Fra Hydrotexaco og inn veien der er det kjempe fint :)

At det ikke er bra å bo på Rykkinn er en gammels oppfatning fra 80-90 tallet. De problemene som var der er borte for lengst :)

He he he, ble litt langt dette :P Lengter litt hjem merker jeg :P:P

Lykke til med husjakt:D

Gjest Persille☠Kadalma
Skrevet

Vi bor i Oslo nå, men har tenkt oss til Bærums Verk etterhvert, samboeren er oppvokst der. Jeg liker Bærums Verk og Lommedalen kjempegodt i hvert fall, Vøyenenga/Skui liker jeg IKKE..jeg syns ikke det er fine steder, rett og slett..men må sies at jeg ikke er lommekjent, så det kan sikkert være noen perler der og:)

Bekkestua, Stabekk er også fine steder å bo, men sikkert litt dyrere

Annonse

Skrevet

Haha, vi bodde litt på midten i Bjørnebærstien, og da jeg ble kjørt hjem av foreldrene til ei håndballberte (fra Bærums Verk) som jeg trente, sa hun "Åh, bor du her? Ja, det jo likzom slummen i Bærum da" . . . Veldig innsiktsfullt.

Og har man bil, så er det ikke langt til biblioteket, verken på Rykkinn, Bekkestua eller i Sandvika.

For ikke å snakke om Helset Håndball. Der mitt hjerte hører hjemme. Hahaha.

Skrevet

Vøyenenga og Skui har ikke sol om vinteren omtrent, og i hvertfall ikke om kvelden.. I Bjørnebærstien og på B.V hadde vi alltid kveldssol, enten det var på terrassen eller i hagen.

Skrevet

He he he :)

Vøyenenga og skui har lite sol ja så de stedene ville jeg ikke anbefalt. Jeg ville heller ikke flyttet til Dønski...

Du nevner Gjettum, og det er noen fine områder der som ikke er så dyre:)

Haslum, Bekkestua, Østerås og Stabekk er veldigi dyre områder. Kjempe flotte steder, men prisen er ALT for høy for den vanlige mann i gata.

Skrevet

Nei, Dønski var også et av områdene jeg ville holdt meg unna.

Skrevet

En del av familien min bor på jong ( slependen) og der syns jeg det er såååå fint. Ligger ikke midt i Sandvika, men kort nok til å gå ned dit. Kjemperolig sted, og skole og barnehager rett i nærheten. Helt supert for barn å bo der. Og det tar 5 min så er man på togstasjonen eller bussholdeplassen.

Skrevet

Om det er skoleresultater du er opptatt av ville jeg ikke gått for Rykkin. Flere utfordringer der. Hyggelige steder i Bærum er; Haslum, Bekkestua, Eiksmarka, Østerås, Stabæk, Jar. Gjettum er ok, ev Avløs.

Lykke til og velkommen til Bærum:)

Gjest Persille☠Kadalma
Skrevet

Hvor er Avløs?? Har jeg aldri hørt om:)

Annonse

Skrevet

Ikke bekymre deg for snobberi, i hvert fall ikke på noen av de stedene du nevner. Folk bor i rekkehus, tomannsboliger og blokker her og er helt alminnelige mennesker. Jeg vokste opp i vestre Bærum og fikk vel mest inntrykk av at hvis det var noe snobberi, så var det nærmere Oslo, i Østre Bærum, altså rett utenfor Oslo Vest.

Rykkinn hadde et dårlig rykte i 70-årene, men det stemmer nok ikke lenger.

Skrevet

Jeg er oppvokst i Bærum og har flyttet tilbake hit.

Steder jeg kunne tenkt meg å bo er Jar, Stabæk, Bekkestua. Haslum. Blommenholm, Gjettum, Avløs.

Brums Verk er også et sted jeg kunne bodd pga alle fritidstilbudene.

Jeg kunne aldri bosatt meg på Rykkin, Vøyenenga eller i Lommedalen. Til det kjenner jeg for mange innen skolesystemet, og for mange som har bodd der og rømt,eller bor der og forsøker å rømme :)

Skrevet

Jeg vil anbefale Gjettum, der er jeg vokst opp :)

Gode kollektivforbindelser til Oslo (buss og bane-når den begynner å gå igjen), stille og rolig. Evje barneskole (Bærums eldste) er helt nybygget.

Stort sett helt "vanlige" folk som bor der, mange barnefamilier.

Der ville jeg bodd om jeg hadde hatt litt mere penger!

Ser at det er en del leiligheter på Finn som markedsføres som Gjettum men som jeg ville kalt Dønski, og der er det ikke like trivelig synes jeg.

Skrevet

Generelt er det veldig mange fine steder i Bærum øst. Har selv bodd på Stabekk i 23 år. Men; også uuutroolig mye snobberi. Om du vil unngå litt av det, ville jeg gått for gjettum, valler, jong, rykkin, kolsås, belset eller bærums verk for å nevne noen steder. Det finnes mange flere flotte steder også alt ettersom hvor landlig eller sentralt du vil bo. Vil du bo skikkelig landlig er det jo helt nydelig innover i Lommedalen. Så ift dårlig miljø, flertall nye landsmenn etc så finnes det over alt. Du har supre steder på Rykkin -og du har mindre bra steder på Rykkin. Samme m Belset etc. Generelt så lønner det seg alltid å se an hvert enkelt sted. Når dere er på visning, kan dere tusle litt rundt i nærområdet, se om ting virker velstelt og rolig, titt kanskje på postkassene, så danner du deg fort et inntrykk av hvordan lokalområdet er. Jeg har bodd på Dønski i 3 år også (men det er postadresse Gjettum) og kan dessverre ikke anbefale blokkene der. Men; også mange fine rekkehus på Dønski. Så igjen; -se an hvert enkelt nærområde.

(Er veldig fornøyd med å ha flyttet til Akershus nord nå, selv om jeg savner Bærum innimellom. )

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...