ღ☆Rosakrone & lilleprins☆ღ ♥ Skrevet 14. april 2010 #1 Skrevet 14. april 2010 Når jeg går gravid så kommer mange med innspill må ikke spise ditt og datt.. men tenkte å høre om dere har hørt det samme? ikke spise jordbær? bringebær? har dere noe mer å tilføyde foruten om det vi egentlig er opplyst om?
stripete sjiraff Skrevet 14. april 2010 #2 Skrevet 14. april 2010 Fra Klikk.no: "Når du er gravid, er det mange som mener noe om hva du kan spise. Her er fasiten. Og ja, du kan kose deg med jordbær!" Link: http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/svangerskapet/sunnhet/article494060.ece Har aldri hørt at bringebær er noe problem heller. Jeg har drukket masse smoothie med både bringebær og jordbær gjennom graviditeten. Nevnte det til jordmor, og hun reagerte ikke negativt på det. Men det er selvfølgelig viktig å være nøye med å få av all jord, som det er på andre frukt og grønnsaker.
Tulipan2010 Skrevet 14. april 2010 #3 Skrevet 14. april 2010 For et hysteri!!! Selvsagt kan du spise jordbær og bringebær- det er jo frukt!!! Bare husk å vask de ordentlig, samme med alle grønnsaker og frukt. Skjønner ikke hvorfor ikke folk bare kan forholde seg til hva matportalen skriver... Det er jo veldig få ting vi gravide ikke kan spise, så det er bare å kose seg med det meste uten å være hysterisk.
mamma til to prinsesser <3 Skrevet 14. april 2010 #4 Skrevet 14. april 2010 Spis jorbær du med god samvittighet.. Det er når du begynner å amme at du ikke kan spise det.. og da kun for at babyen kan få vondt i magen av det...
ღ☆Rosakrone & lilleprins☆ღ ♥ Skrevet 14. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 14. april 2010 takk for svar=) mna blir litt sånn øøhhmm usikker når detkommer folk fra slekt og venner som kommer med pekefinger att man ikke skal spise ditt og dat.. takk igjen for svar;) godt å høre med dere her inne =)
leirbål Skrevet 14. april 2010 #6 Skrevet 14. april 2010 http://www.helsedirektoratet.no/portal/page?_pageid=134,67665&_dad=portal&_schema=PORTAL&navigation1_parentItemId=996&_piref134_76551_134_67665_67665.artSectionId=7680&_piref134_76551_134_67665_67665.articleId=415704 Her har du sikker informasjon om hva som er greit og ikke.
Corneliuss Skrevet 15. april 2010 #7 Skrevet 15. april 2010 Heisann! =O) Prøv å overse hva slekten og vennene dine forteller deg. Sjekk selv - så slipper du så mye misforståelser og bekymriger. http://matportalen.no/Emner/Gravide Jordbær og bringebær er bare bra. Vitaminer og mineraler. Eks jordbær er høy på jern =O) Prøv å ha fokus på hva du bør spise i større grad enn hva du ikke kan spise. Alt som ikke står beskrevet på Matportalens sider skal være ok. Viktig at du spiser frukt, grønt, fiberrikt brød, fet fisk (omega 3 og andre sunne matvarer som du ville spist til vanlig). I tilegg er det fint om du får i deg ekstra kalsium og gjerne litt ekstra proteiner. Jeg drikker en del av YT mellommåltidsdrikk og yoghurt - der får jeg kalsium, frukt og stabilt blodsukker (mer protein, lite tilsatt sukker og mer fiber) som er bra for kvalme om du er plaget av det. Det du ikke skal spise står som sagt på matportalen, men det er ikke så hokuspokus - her kommer det viktigste: vask/ kok eller skrell alt grønt/ frukt, stek kjøttet gjennom, unngå spekemat og bløte MUGGoster (nesten all annet ost er ok - sjekk at det ikke står noe om at den IKKE er pasteurisert), og ikke spis fersk tunfisk (sushi forøvrig er ok). Er du i tvil så kan du sjekke der =O) Når det gjelder amming: det er veldig lite du trenger å holde deg unna (!). Har aldri hørt at barn får vondt i magen av jordbær, men du kan se om babyen reagerer på kål og løk i mindre doser før du kaster innpå av dette. Noen babyer får også litt vondt i magen av at man drikker brus eller Farris - så kan være lurt å prøve seg litt frem her også. Fra et helseperspektiv derimot, så er det lite du ikke kan spise; noen typer fisk man bes holde seg unna pga miljøgifter, men ellers er det aller meste "lov". Skjønner at du lurer for jeg hadde hørt mye rart før jeg fikk min første jeg også. Men Mattilsynet er ekspertene på dette området - og ikke vennniner og familiemedlemmer =O) *Kos deg med maten! =O)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå