Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 14. april 2010 #1 Skrevet 14. april 2010 Vesla er nettopp bikket 8 mnd, og jeg lurer på om hun spiser unormalt mye? En vanlig dag her: Frokost: 1-2 store skiver grovt fullkornsbrød, altså mektig (uten skorpen) Lunch: Grøt av 125 ml vann Lunch 2: 1 skive, ca 1/2 frukt og mm Middag: Vi moser 1 stor potet, en gulrot og litt av det vi har, f.eks litt brokkoli og kylling, og da spiser hun som regel opp alt eller nesten alt. Dette tilsvarer vel ca 1,5 stort middagsglass vil jeg tro? Hun spiser ikke av glass. Kvelds: Grøt av 130 ml vann + mm rett før leggetid Så får hun også mm en gang for natten fortsatt, men dette er jeg så smått begynt å avvenne med nå, i natt klarte vi å drøye det helt til kl 4, jippi! :-) Har ikke vært på kontroll enda, men målte henne til ca 70,5-71 cm og 8,1 kg her hjemme i går, så jeg tror ikke hun er så veldig stor? Vet ikke helt hvor store jenter pleier å være på den alderen, men ser at alle guttene var en del større i hvertfall enn det hun er nå, og etter det jeg kan huske spiste ingen av dem i nærheten av så mye som det hun gjør.
Gjest Skrevet 14. april 2010 #2 Skrevet 14. april 2010 Det er vel veldig individuelt hvor mye de spiser, og det er ikke alltid sammenheng med hvor store de er og hvor mye de spiser. Jenta mi har alltid spist mye - og vil tro at hun lå på ca det jenta di spiser på den alderen. Hun blir ellevill når vi begynner å lage mat, og koser seg virkelig med maten... "mmmmm", "nam nam". Alle blir fascinert av å se/høre på henne som spiser (",) Hehe... Jenta mi var ca 8,5 kg på den alderen - nå er hun 9,5 kg og 16 mnd. Vekta stagnerte med en gang hun begynte å røre på seg. Hun spiser fortsatt MYE, er full fart hele dagen - og ligger nederst på vektkurven. Som helsesøster sa: Du bestemmer hva hun skal spise, hun bestemmer hvor mye hun skal spise. Hun skal alltid få så mye (sunn) mat hun vil. Det er deilig med barn som spiser synes jeg! En bekymring mindre:)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 14. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 14. april 2010 Ja, jeg er veldig glad for det! :-) Men, som med deg blir det gjerne kommentert av andre, "alle" sier hun spiser veldig mye. Vesla er veldig aktiv (begynte å sette seg opp, krabbe og reise seg når hun var 7 mnd, og åle seg frem når hun var 5mnd), men det var 2 av brødrene også på samme alder uten at de hadde samme matinntaket.
Gjest Skrevet 14. april 2010 #4 Skrevet 14. april 2010 Men det er jo forskjell på oss voksne også, hvor mye vi spiser. Og jeg synes ofte at de som spiser aller mest er de tynneste! (",) Urettferdig nok... Snuppa kan, hvis hun får noe hun liker godt, spise like mye som meg! (",) Tror ikke jenta di spiser unormalt mye, men du kan jo ta det opp med helsesøster på neste kontroll. Tipper du vil få samme svaret som jeg fikk, og som jeg regnet med jeg ville få, men man lurer jo på alt (",) Også går jo alt i rykk og napp - frøkna har hatt perioder hvor hun ikke vil ha mat også, selv om de periodene har vært veldig korte (",) - hehe...
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 14. april 2010 #5 Skrevet 14. april 2010 Hvis jeg oppfatter deg riktig Alva så spiser jenta di altså to grøtmåltider, ett godt middagsmåltid og 2-3 skiver pluss frukt daglig. I tillegg gir du vann og mm. Det høres mye ut spør du meg, men har du lagt merke til om det kommer mye ut igjen? Vår gutt 10 mnd veier 10,75 kg (var 10,1 kg på 8 mnd ktr) og er ca 75 cm. Han spiser bare 1/2 skive til dagen, ellers nokså likt jenta di. Han spiser imidlertid nå 1 yoghurt nesten daglig, og i tillegg drikker han 600 ml mme. Han har i alle fall tre store avføringsbleier hver dag. Jeg vet at babyer (i følge min lege) kan leve utelukkende på mm til de er 1 år. Tarmene og fordøyelsen er perfekt tilpasset mm (eller mme). Det tar tid før tarmene modnes og kan fordøye all type voksenmat. Har du samtidig ei aktiv jente kan vektoppgangen gå litt tregere. Spekulerer kun i mulige forklaringer til at jenta di synes å være slank i forhold til stort matinntak. For øvrig er det mange jenter som ligger på pluss/minus 8 kg i barselgruppa mi, og det er jenter på ca 10 mnd. Jeg slutter meg til utsagnet om at du er heldig som har en storpist jente som er enkel å mate. Det er ikke noe mål i seg selv at alle babyer skal være trill runde.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 14. april 2010 #6 Skrevet 14. april 2010 he, he, beklager skrivefeil: storspist skulle det være...
Panterjenta85 Skrevet 14. april 2010 #7 Skrevet 14. april 2010 Hun har sikkert behov for så mye. Jenta mi er 7,5 mnd. Var på kontroll nå nylig og da var hun 70 cm og 8245g. Hun spiser Frokost: mm på sengekanten og grøt av 125 ml vann Lunsj: Et frukt glass og en halv brødskive uten skorpe Middag: 3/4 middagsglass. Kvelds: grøt av 125ml vann og mm på sengekanten Hun drikker vann til alle måltidene og får som regel pupp en gang mellom lunsjen og kveldsen ettersom når hun vil ha. Puppen er ikke veldig interessant på dagtid. Ammer fremdeles når vi legger oss og en gang i løpet av natta. HS sa at vi måtte fortsette med nattamming for at hun skulle få i seg mm i og med at hun vil ha så lite på dagtid. Så mi spiser nok mindre enn di, men mi er ikke veldig bevegelig enda. Hun kan dra seg rundt i sirkler og dytte seg litt bakover, men thats it. Regner med hun må ha mer mat når hun begynner å åle/krabbe.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 14. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 14. april 2010 Ja, jeg setter pris på at hun spiser. Hun klarer til og med å spise skive selv, og tildels middagen, så vet jeg er heldig der :-) Er i grunnen ikke direkte bekymret, men begynner jo å lure litt på om det er unormalt mye hun spiser, eller om det kanskje var guttene som var mer finspiste. Hun har normalt 1-2 skittbleier for dagen er er ganske fulle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå