Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #1 Skrevet 14. april 2010 De fleste kommer jo i en trassalder hvor dette er typisk at skjer, de skal være vrang og gjør alt for å få oppmerksomhet. De ser ikke på "å få kjeft" (eller reaksjon fra voksne er vel mer rett og si) som negativt, de er nok storfornøyd av det siden de da har nådd et mål med å få oppmerksomhet. Det er jo vanskelig hva man skal gjøre når de nekter å gjøre ting de må når man har det travelt, men jeg vil bare gi råd om slåing og brøling. Førstegutten min begynte særlig med slåing da han begynte i barnehagen, han var litt over ett år. Dette varte lenge. Han ropte også kjempehøyt når han ikke fikk som han ville, ikke særlig gøy på butikker særlig.. Vi sa rolig nei og prøvde det med å avled han og få han til å gjøre noe annet, men ingenting hjalp... Nå som vi har fått nummer to begynte han med akkurat det samme da han i samme alder begynte i barnehagen. Det vi har valgt å gjort helt fra både første gang han slo og brølte er å bare røyse seg, gå i fra han og ignorer det. Hvis han har slåttt andre har vi bært han bort uten å "kommentere det" og fått han til å glemme det med å få han opptatt med noe annet. Dette gjorde at han etter ikke så lang tid sluttet han helt med dette. I foreldresamtaler i barnehagen sier de at han slår og roper når han ikke får det som han vil, det med å bare brøle til han blir ildrød i ansiktet. Er vel vanskelig å gjør det på samme måte som oss i barnehage, jeg vet ikke.. Men det er iallefall bare der det skjer, nå er han 3 år. Så vil bare råde deg å prøve som oss fra dag en. Vi prøvde en "ny" metode etter å ha erfart at den andre måten ikke hjalp på forrigemann.
trollmamma Skrevet 14. april 2010 #2 Skrevet 14. april 2010 Eit veldig godt råd ) MEN, trassalder handler ikkje om at barnet vil være vrange og få oppmerksomhet. Det handler om at barnet utvikler eigen vilje, og den vil dei helst utøve, men så går det jo av og til på tross av andres vilje og meininger, og akuratt det klarer ikkje barn i den alderen å forstå. Det tar tid å utvikle evnen til å forstå andres synspunkt og utvikle empati.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå