Sadie *Mamman til Johanne* Skrevet 13. april 2010 #1 Skrevet 13. april 2010 Er i uke 18 og tar fortsatt tablettpakkene fra lifeline gravid. Gjør dere? Ser at man ikke trenger ta folat lenger enn første trimester. Mens omega 3 og kalsium (?) bør man kanskje fortsette med hele tiden? noen som vet sikrere enn meg? er sikkert ikke skadelig å fortsette med lifeline, men er jo ganske dyrt (og blåbærtabletten smaker vondt! hehe) Men det viktigste er jo at jeg gjør det som er rett for babyen der inne :-)
Gjest Skrevet 13. april 2010 #2 Skrevet 13. april 2010 vet ikke hva som er best, men jeg tar dem ikke lenge i allefall
Gjest Skrevet 13. april 2010 #3 Skrevet 13. april 2010 Jeg fikk beskjed av både lege og jm at jeg ikke trengte ta folat etter uke 12, så jeg sluttet da.. Jeg tror Lifeline har en pakke du kan ta når du er over 12 uker som ikke inneholder folat... mullig jeg husker feil.. Jeg tar ingenting nå, mye fordi jeg ikke har klart tabletter pga kvalme.. passer på å ha et variert kosthold med både fisk og masse frukt og grønt..
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 13. april 2010 #4 Skrevet 13. april 2010 Jeg er i uke 14+1 og har noen få poser igjen av Lifeline. Tror ikke jeg kjøper nye, men fortsetter med Omega3/krill og Medox blåbærkapsler (smaker ingenting Kalsium får jeg sikkert nok av - drikker 1 liter skumma melk daglig....helt kick på melk jeg Babyen tar hvertfall ikke skade av at du fortsetter på Lifeline, så hvis du er usikker på om du får i deg nok vitaminer gjennom kosten kan du jo fortsette :-)
Nikkamoren Skrevet 13. april 2010 #5 Skrevet 13. april 2010 Jeg sluttet med Lifeline da pakken gikk tom rundt uke 13 og tar nå 1 multivit og 3 omega3 tabletter daglig
mamselise Skrevet 14. april 2010 #6 Skrevet 14. april 2010 Tar Lifeline Gravid fortsatt(uke 15) og tenkt å fortsette med det ut svangerskapet. Folat er viktig for DNA kopiering i alle de nye cellene som skal dannes, og det antas at selv med et sunt og variert kosthold får gravide opptak av litt lite folat (ca 200microg) og derfor anbefaler f.eks apotek1 å ta 200-400 mikrog folat under svangerskapet.
Tulipan2010 Skrevet 14. april 2010 #7 Skrevet 14. april 2010 Folat er kun nødvendig før man blir gravid og de tre første mnd av graviditeten. Jeg sluttet å ta dem etter 3 mnd. Tar nå Omega 3.
❀Alle gode ting er 3❀ Skrevet 14. april 2010 #8 Skrevet 14. april 2010 Det har bare blitt sånn at jeg tar en tab folat i samme slengen som jeg tar de andre vitaminene. Mulitvitamin+ Omega3. Hadde nok ikke gått til innkjøp av ett nytt glass.... men skal tømme det glasset jeg har:)
engleving Skrevet 14. april 2010 #9 Skrevet 14. april 2010 Ei dame fortalte meg at hvis man tok folat for lenge kunne det være skadelig på samme måte for ungen som hvis du ikke tiok folat før graviditet og til 12 uker. Venninna hennes hadde tatt folat hele svangerskapet og fått en unge med hareskår.. Jeg tørte ikke å ta lenger enn til 12 uker jeg da.. Men tar tran og eter frukt og grønt.
Lotta2010x2012 Skrevet 14. april 2010 #10 Skrevet 14. april 2010 Det var rart, leste et innlegg her for litt siden om ei jordmor som hadde vært på kurs og der hadde dem tatt opp om man burde innføre at alle gravide burde ta dette hele svangerskapet... Jeg er 14 uker nå og har noen tabletter igjen av nycomed gravid tablette med folat i, så tar ferdig den.. Ellers er det omega3:)
stripete sjiraff Skrevet 14. april 2010 #11 Skrevet 14. april 2010 Jeg sluttet med folat ca i uke 15 - 16. Snakket med legen, og hun sa at det ikke var nødvendig med ekstra tilskudd lengre enn det, dersom jeg hadde et normalt sunt kosthold. Jeg har bedt om å få sjekke jern og kalsium når jeg har vært på kontroll, sånn at jeg kan følge med på at det ikke blir for lavt. Men jeg er ikke så tilhenger av å ta tilskudd med mindre man faktisk trenger det. Tror "ekte vare" er bedre. Eneste tilskudd jeg tar er tran. Som du sier er det sikkert ikke skadelig (folat er visst ikke bra i mengder over tid, men det er visst nok snakk om tilskudd over flere år sammenhengene før det kan bli et problem). Men det er jo penger spart om du ikke trenger tilskuddet. Ville snakket med lege jeg, og bedt om å få tatt blodprøve så de kan se om du faktisk trenger noe tilskudd, eller om det holder med et sunt kosthold!
Lotta2010x2012 Skrevet 14. april 2010 #12 Skrevet 14. april 2010 Det meste er vel forresten lokka og på plass i uke 12, så at ho har fått hareskår pga. folat tror jeg ikke er mulig..
Sadie *Mamman til Johanne* Skrevet 14. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 14. april 2010 takk for fine svar. Jeg har kjøpt tran og regner med å ta det resten med mindre legen min skulle si noe helt annet. hehe. men det tviler jeg på. *fornøyd*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå