Gå til innhold

Når begynte deres små å gape til grøten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

..eller gapte de kanskje med en gang?

Var hos hs idag, og lille snuppa på 4,5 mnd har ikke lagt på seg særlig mye den siste mnd.. Har også begynt å virke litt misfornøyd om kveldene, og hiver seg over puppen. Ammer også veldig mye hele dagen egentlig, pluss MASSE på natta. Hun nekter å ta flaske, så annet tillegg blir litt vanskelig. Så vi fant ut at det kunne være bra å introdusere henne for grøt.

Har alltid sett for meg at hun ville begynne å gape med en gang vi begynte med grøten, men det var vel ikke akkurat det.. Knep ikke igjen munnen heller altså, men ingen gaping.

Prøver på nytt igjen i morgen, så får vi se om det er noen fremgang da :)

Skrevet

Aldri! He, he... Etter 14 dager ga jeg opp. Synes også det virket som han fikk litt mageknip og gulpet mer. Kunne sikkert forsøkt mer med ulike grøttyper og søtet grøten mer med fruktmos, men valgte heller å utsette det. Han fikk banan og avokadomos i stedet og da gapte han som bare det!

Gjest Kira06
Skrevet

Jeg har et lite matvrak, som synes mat var kjempe godt fra første stund. Hun gaper som bare det nå (har vel gitt fast føde i ca 2 mnd), men tror ikke hun gapte ordentlig den første tiden. Det er jo ikke alltid de skjønner dette med at maten ikke skal suges inn med en gang heller:)

Merker også godt forskjell på når hun får banan, som hun elsker, og andre ting som ikke er like spennende. Hun spiser alt, men gaper høyest når hun vet at banan står på menyen*s*

Lykke til, og husk at det er bare å fortsette og prøve. Ikke alle barn som synes fast føde er så stas de første gangene!

Skrevet

Jenta mi gapte kanskje fjerde eller femte gangen hun fikk grøt. Men det kommer an på humøret, er hun trøtt og sur nekter hun å åpne munnen i det hele tatt;)

Skrevet

Hun begynte ganske kjapt etter at vi introduserte grøten. Vi begynte den dagen hun fylte 4 mnd. Tror hun gapte første gang vi gav henne. Men hun elsker grøt. Hun kan ikke få noe bedre ;)

Skrevet

Hun gapte da hun satt på fanget til pappaen og jeg kom gående med skåla med grøt! Altså før jeg i det hele tatt hadde introdusert henne for maten hehe. Som om hun visste at hun skulle få mat; "endelig, der kommer den grøten som jeg har venta sånn på!"

Skrevet

Hun begynte å gape da vi endelig fant en grøttype hun likte. Fram til da måtte vi snike inn en skje grøt mens hun skulle til å tygge på en leke (godtok det, da, men var ikke mange skjeene hun ville ha).

Gjest eelis+kian
Skrevet

Min ville ikke ha grøt. Jeg gav avokado og banan-mos i stedet, og etter bare noen dager på den "dietten" begynte han å gape til skjeen.

Skrevet

Jenta vår fikk medesiner på skje fra hun var 6 uker til hun var nermerte tre mnd. hun er 4 mnd nå og gaper vilt etter grøten vi lager. (smaksprøver) Og enda mer gaper hun etter fruktpurre. Det er høydare. Da hvinr hun av fryd, gaper og sparker som bare det.. Tror det at hun er vandt til og få ting av skje har hjulpet oss. Hun kan brekke seg vis skjea kommer nær ganen da.. Så må være kjappe med og gi. ikke gi opp. Kommer plutselig vet du. garanterer en mer fornøyd unge. hun her spiste opp til vær andre time hele døgnet. bare småspising. Og når vi begynte med grøt ble timg mye bedre. hun våkner max to ganger om natta. (vanligvis en) Og spiser godt alle måltider. (får litt frukt etter hun har spist to ganger om dagen)

Lykke til. har ei lita frøken selv så vet hvor slitsomt det er og gå og tenke på vektøkning hele tiden. Hun virker mye mer fornøyd i allefall. :o)

Skrevet

Da har vi prøvd igjen, men fremdeles ingen gaping her i gården..

Prøvde å blande inn litt mm idag for å se om det kunne hjelpe, litt kjente smaker. Men fremdeles ingen gaping..Men bør jeg "presse" skjea litt inn i munnen eller hvordan i all verden gjør jeg det? Altså jeg vil ikke tvinge i ungen mat, men er det sånnt jeg må gjøre i begynnelsen?

Prøver Nestle sin risgrøt med banan, men ingen slager ennå altså.. Kanskje jeg må prøve denne avokado- og bananmosen som flere av dere snakker om? Men da bør jeg kanskje vente til en annen dag og ikke prøve det senere idag, siden jeg allerede har prøvd med annen grøt? Eller?

Høres ut som snuppa mi det <3 lykkeligeida er mamma <3 , dette ang småspising. Håper det blir forbedring her også etterhvert :)

Gjest eelis+kian
Skrevet

For meg hjelper det å "kile" litt i munnviken. Da gaper han og snur seg mot skjeen automatisk :-)

Skrevet

Jeg har hørt og lest at man aldri skal tvinge i barna maten, ei heller lure i tran eller noe de ikke liker inn i maten. De kan da få et dårlig forhold til mat/aversjon. Når de blir eldre bør man heller ikke tvinge barna til å spise opp, da de faktisk kan utvikle spiseforstyrrelser.

Slik jeg har forstått det, gaper de, "tygger" og svelger når de er klar for det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...