Gå til innhold

Det heter nysgjerrig!!! Hvorfor er det så mange her som skriver nyskjerrig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et lite hjertesukk, bare. Nysgjerrig skrives akkurat slik! Ingen K i det ordet. Ser det gang på gang på gang her inne.

Flere enn meg som er opptatt av språk og som irriterer seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, du er jammen vågal som våger å komme et et slikt utsagn her inne ;)

(men ja - jeg er litt enig med deg)

Og en bra huskeregel for ordet er at det er satt sammen av to ord "nys" og "gjerrig" - og de aller fleste vet hvordan gjerrig skrives ;)

Skrevet

Nå er det en gang slik at ikke alle er like gode på norsk rettskriving, og ikke alle bryr seg heler. Dysleksi er vel også en ganske grei grunn?

Skrevet

Mange bryr seg nok ikke så mye om hvordan ord skrives, akkurat som du ikke bryr deg om korrekt tegnsetting.

Skrevet

Jeg synes det er imponerende mange skrivefeil her inne. Regner med det bare vitner om at skolen blir dårligere og dårligere, og elevene mindre og mindre interessert.

Det er liksom helt greit å ikke skrive riktig. Jeg skriver heller ikke alt riktig, men jeg synes heller ikke at det er helt greit - merker at jeg har passert 40 og at det er lenge siden skolebenken. Håper snuppa oppdaterer meg etterhvert. :-)

Skrevet

Er ikke det et av ordene som fikk ny tillatt form i en eller annen nylig rettskrivingsreform, da? Jeg mener i hvert fall at begge deler er tillatt.

Men jeg ville selv ha skrevet nysgjerrig av gammel vane, altså.

Skrevet

Niks, nysgjerrig skrives kun slik, det skal absolutt ikke være noen K i ordet nysgjerrig.

Men rettskriving er en fin bil, har jeg skjønt... Det er et slit å være lærer for tida, det er utrolig mange banale skrivefeil, selv hos elever i videregående skole.

Skrevet

Jeg skrev dette ordet feil l helt til en venninne opplyste meg om riktig stavemåte. Da var jeg vel rundt 25..

Det er nok mange ord som gikk meg hus forbi på skolen så jeg synes det er flott at noen opplyser om riktig stavemåte på ord som er vanlige å skrive feil.

Skrevet

Og vær så snill, få orden på og/å og objektsform av han/hun/de med det samme.

Skrevet

Mhm, sant det. Jeg tror ingen skriver ALT riktig ALLTID, og det er alltid noen feilskrevne ord som går igjen oftere enn andre. Nysgjerrig for eksempel.

Selv skrev jeg dessverre med én s frem til jeg var 26 - og at verre skrives uten æ sliten jeg fortsatt med å huske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...