Gå til innhold

Anbefalte innlegg

når dere kaller guttene deres Nathaniel, Emilian, Liam, Luca og andre babynavn?

Skal guttene være mammas lille baby resten av sitt liv?

Dette er da virkelig ikke navn for en norsk mann!

Hadde ikke tatt en lege, advokat, prest eller snekker alvorlig om han presenterte seg "Nataniel Nilsen". Hadde rett og slett valgt en annen hvis jeg lette på nettet, f.eks. Og for all del, jeg snakker om norske menn!

Tråkker sikkert mange på tærne nå, men jeg måtte bare si fra.

Tenk lenger enn til baby-stadiet når du gir ungen din navn!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141720102-hva-tenker-dere-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er litt enig der ja. Men på en annen måte, om 20 år er det maange som heter dette, så kanskje det blir sett på som veldig vanlige navn som like gjerne er "mannenavn". Før meg høres det ut som babynavn ja, og muligens en homofil voksen mann. Ikke noe imot homofile altså, men litt feminint liksom.

Syns forøvrig Emilian er et vakkert navn, på en baby. Kunne aldri falle meg inn å kalle mitt eget barn det.

Veldig, veldig enig med deg, Dag Ny! Jeg får en smule noia av de nusselige navna mange gir ungene sine i dag. Vel kan det være søtt med en liten baby med et sånn søtt navn, men det er absolutt viktig å tenke på at barn, det er en veldig kort periode av livet man er det.

Greit nok at du kanskje mener Nathaniel er et babynavn, men til informasjon så er det faktisk et gammelt hebraisk navn.

Jeg ville aldri valgt liknende navn til min egen sønn heller, men å rangere en snekkers navn fremfor hans fagkunnskaper synes jeg vitner om en smårasistisk tankegang.

Og til tross for at navn kan si en hel del om foreldres sosiale rang og den slags, så er det kanskje ikke så rart at Mjsodsz Hodr fra Afrika blir liggende nederst i søknadsbunken på arbeidsmarkedet når det tydeligvis finnes folk med liknende fordommer som deg attpåtil i 2010.

Og sånn for å være totalt usaklig; jeg tror jeg ville valgt Melissa framfor Dagny... Om det er det du skal kalle datteren din.

Annonse

Hei, hei, hei, her tillegges jeg utrolig mye stygge synspunkter jeg ikke har, Kapabel!

Natanael er den norske formen av dette gamle bibelske navnet, så formen Nathaniel har vi vel fått via USA, som mange av de andre navnene som jeg syns er babynavn.

Jeg understreket ellers helt klart at det jeg snakker om er navngiving av NORSKE barn. Det er min mening at norske gutter veldig ofte får pinglenavn.

At Afrikanere har afrikanske navn, anser jeg som ganske naturlig, også etter at de har kommet hit til landet. De heter da også sjelden Nilsen til etternavn.

Benytter anledningen til å slå et slag for gode, gamle, sterke, maskuline Knut :)

Forøvrig mener jeg at Melissa er et klissenavn, he, he!

Veldig bra hvis vi får til en debatt her på siden, fryktelig kjedelig side ellers her...

Jeg kjenner ikke til detaljene angående skrivemåte, men jeg vet om en Nathaniel oppover i slekta mi som levde på 1700-tallet, og kan liksom ikke forestille meg at hans foreldre (Bertil og Aud) så på klissete såpeopera-programmer da de fant hans navn. Og selvsagt er jeg fullstendig klar over at en haug av øvrige Nathaniel'er man finner i dag neppe kan skilte med oppkalling på noen som helst måte, men jeg er sikker på at oppkallingstilfellene finnes, de også.

Og som ihugget navnentusiast ville jeg sikkert også ha valgt en Trond Erland fremfor Leon Nathaniel, men jeg tenker vel heller som så at jeg velger navn på mine barn, så får andre få gjøre som de vil. Tviler på at du hadde likt om alle unger hadde gubbenavn også. Da hadde det vært galt òg. Og hva så om norske gutter får pinglenavn? Det er vel ikke ditt eller mitt problem. Da vil vel heller bare din Stein Gunnar skille seg ut i mengden, og det må da være bra?

Ellers kan jeg jo si at jeg anser meg selv som nokså ressurssterk - det til tross for at jeg heter Emma. Og jeg kjenner verdens mest intelligente Melissa. Skjønner bare ikke helt greien med å ikke bare godta at vi er ulike og har ulike utgangspunkt når det gjelder å velge navn.

Jeg er for så vidt enig med deg "Dag Ny" - er ikke glad i den type "feminine" navn selv, men når det er sagt så endrere tidene seg. Snakker en del med mormoren min på 88 år, og hun forteller at da hun var ung så var det bare sure, gamle tanter som het Emma og Johanna f.eks. - så hun kan ikke forstå at disse navnene kan være populære nå - det er jo skikkelige kjerringnavn i hennes øyne. Rart med det ;-)

Kjære Kapabel! Jeg vet ikke hvorfor du er så sint for at jeg har egne meninger når det gjelder navn!

Beklager hvis jeg har såret deg, og jeg har ihvertfall aldri sagt at du ikke er ressurssterk! Du er jo en av dem som har egne meninger her inne, såvidt jeg har forstått.

Jeg syns Emma er et flott navn, ikke er det bibelsk og ikke er det pinglete. Kan ikke huske at jeg har uttalt meg om det navnet i det hele tatt, jeg.

Det som er litt morsomt med det, er at "han Oluf" i Rallkattlia" kalte kona si "ho Emma" og da han var populær, på den tiden de fleste av oss var barn, eller før det , så var både Oluf og Emma navn som skulle kalle på latteren i seg selv. Jeg syns både Emma og Oluf er staute navn. Emma er internasjonalt, og har vært brukt i Norge i generasjoner.

Mitt poeng var at jeg syns det er mange norske gutter som får feminine, pinglete babynavn nå for tiden, og det står jeg ved.

Annonse

Ikke vær redd, jeg tar sjeldent ting personlig og har iallfall ikke gjort det i dette tilfellet. Selvfølgelig er jeg enig med deg hva angår pingle- og feminavn, og som jeg tidligere har skrevet, ville jeg aldri valgt liknende navn på min egen sønn.

Det jeg egentlig prøver å si, det er at alle foreldre har ulike forutsetninger for å velge navn. Bosted, alder, utdannelse, interesser o.l. spiller jo viktig rolle i den prosessen.

Alle har egne meninger, men jeg synes det er stor forskjell på å bemerke at f.eks. Nathaniel er feminint og pinglete når det spørres om meninger i en tråd enn bevisst uthenging:-).

Men jeg forstår fortsatt ikke tankegangen din - jeg er sjeleglad for at folk velger amerikanske harrynavn og så videre, jeg - da blir forhåpentligvis datteren min alene om sitt - i mine øyne - stødige og feminine navn. Du vil vel ikke at hele Norge skal kalle sønnen sin det samme som deg?:-).

Jeg syns det er utrolig flott at vi har et rikt mangfold når det gjelder navn i Norge. Er enig i at det kan finnes generelle tendenser når det gjelder hvem som velger hvilke navn, bl. a. basert på alder. Men man må ikke glemmer at det også finnes utallige unntak fra denne tendensen. Det jeg syns er trist med det du skriver er at du faktisk diskriminerer på bakgrunn av navn. Enda tristerer er det at det er stor sannsynlighet for at du viderefører dine holdninger til dine barn, enten bevisst eller ubevisst. Jeg syns det er flott at alle har forskjellige meninger om hvilke navn de liker, men det er langt derfra til å ekskluderer en person på grunnlag av navn.

Nå fikk jeg lyst til å kaste meg på her =) Fastlegen min heter Tommy, og utrolig mange andre helsearbeidere jeg har vært i kontakt med, kommenterer navnet, og en sykepleier spurte til og med om jeg turte å ha en fastlege med det navnet..! Forøvrig heter det ikke rasisme, men diskriminering, hvis ikke forskjellsbehandlingen handler om rase.

Tidene forandrer seg. Mamma kunne ikke forstå at noen kunne finne på å kalle en baby for Johannes for noen år tilbake. Det var jo bare gamle, sure menn som het det... Nå er det jo ingen som reagerer på det!

Nå er det bare babyer som har de navnene du nevner, og da ser vi kun for oss babyer. Men om noen år kommer det norske idrettskjediser, musikere osv med disse navnene, og etter det inntar de både politikken og arbeidsmarkedet. Før du vet ordet av det så har du også vent deg til det, om du kanskje ikke kommer til å synes at de navnene er fine.

Jeg må også si meg veldig enig med deg. Men det er nå min mening. Synes særlig det er mange jålete, utelandske og puslete guttenavn ute og går på listene her. Når det gjelder jentenavn er det en mye bedre trend etter min mening. Men guttenavnene står ikke i stil til jentenavn.

Synes maxmillian, tinius, sebastian, nathaniel, adrian osv. er guttenavn som høres ut som "jeg fikk ikke jente, så jeg valgte et feminint guttenavn"......

1. Jeg syns det er utrolig trangsynt å rangere advokater eller snekkere osv på basis av deres navn. Deg om det.

2. Når Nathaniel, Luca osv er 20-30 år og skal ut i jobb som snekker og advokar så er det Emilio, Leander, Lucas og Maximillian som skal bruke deres tjenester, ikke fortrinnsvis Dagny og Oddvar. Heldigvis får man si, hvis folk flest er like fordomsfulle

3.Det må da være bra at vi har ulik smak, så ikke alle ender opp med å hete det samme?

Enig med Tyra85.

Jeg tror at disse navnene noen mener er babynavn ikke vil være det om 20-30 år. I dag er vi ikke vant til voksne menn som heter Emilian, Nathaniel, Luca osv, men om 20-30 år vil dette være helt vanlige navn på voksne. Navnemoten endrer seg sånn er det bare og jeg syns det er fint at folk har forskjellig navnesmak. Jeg ville aldri hatt betenkligheter med å velge en lege som heter Nathaniel. Man kan da ikke dømme folk pga navnet, folk velger jo ikke sitt eget navn.

Når det er sagt ville ikke jeg selv kalt sønnen min Emilian eller Nathaniel, men det er fordi de ikke er helt etter min smak. Heldigvis er smaken forskjellig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...