Gå til innhold

Trenger desperat hjelp til "pappa-legging"!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille prins på 5 mnd er verdens nydeligste, en blid og aktiv krabat som spiser og sover godt på dagtid.

Frem til den siste tiden har kveldsrutinen bestått av følgende: kveldsstell på badet litt før klokken 18. Deretter grøt på kjøkkenet og pupp på sengekanten før han har slokna helt. da har han sovet fra ca 18.30-19, til rundt midnatt. Da har han våknet og fått litt pupp igjen og stort sett har han da sovet til mellom 05.30 - 06.30 til neste måltid. Dette har vært gode rutiner for oss som har fungert svært godt.

Men, nå har vi funnet ut at også pappa'n skal få legge lilleprinsen vår og det er her våre utfordringer har startet. For siden pappa ikke kan tilby puppen på senga, fikk vi tips fra helsesøster om å kutte ut det, og være konsekvente på at han enten får pupp eller flaskemelk (som pappa'n gir) i stua istedet.Slik at både mamma og pappa gjør det samme og at i soverommet er det kun legging i senga og ikke noe pupp.

Dette er altså fryktelig sårt for lillegutten vår, som absolutt ikke vil sove uten noe pupp på sengekanten først. Dvs hvis jeg ammer i stua først går det greit å legge han. Han kan være litt urolig med det samme jeg legger han, men roer seg raskt og sovner. Men mens pappan derimot skal legge blir det vanskelig. Han drikker lite eller ingenting av melka og i senga blir det bare hyl og skrik. Vi prøver alt, fra rugging, synging, hysjing, men ingenting skjer, før jeg kommer inn på soverommet og snakker rolig til han. Da er det ofte nok at han bare hører stemmen min, så roer han seg. Vi har i skrivende stund nettopp opplevd en slik legging. Lillegutt ville ikke ha flaska, og hylte og skrek da pappa skulle legge. Jeg satt på stua og "ventet" til hylskrikinga tok seg opp til det maksimale, ( i håp om at pappa'n skulle klare å roe ned gutten), men da gikk jeg inn, hysjet litt, strøk han på kinnet og etter en liten stund slokna han helt.

Kan noen hjelpe oss? Vi er ganske desperate, og trenger sårt noen gode råd for hva vi kan gjøre for å få "pappa-legginga" til å fungere?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere prøvd andre flasker?,noen unger vil bare ha spesielle flasker. så dere kan prøve å la pappaen ta med en flaske med vann i sengen og når sønnen deres blir 6 månder kan dere bruke skrikemetoden, den er helt forferdelig mens det står på i ca 3 dager men den er verdt det. da skal dere ha faste leggerutiner sånn som dere har og spise godt med mat før han legger seg, gå inn hvert 5 min mens han skriker og si natta ikke ta han opp uansett hvor mye han skriker, hvis ikke det er at han er syk da selvfølgelig da må man jo ta han opp og trøste. det kan ta opptil 4 timer de første dagene.

har selv prøvd det på jenta mi og det fungerer jeg hadde ikke noe tro på denne metoden . lykke til :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei. Når vi skulle venne vår datter til "pappa-legging" gjorde vi omtrent som helsesøsteren anbefalte dere. Men vi opplevde også at hun ikke var særlig interessert i flaska. Vi droppet derfor den. (Det er jo ikke alle barn som vil ta flaske) Jenta vår fikk pupp i stua og pappa tok henne med til soverommet og vugget henne i søvn.

Vi valgte å ta 1 ny ting av gangen. Derfor startet vi med å flytte kveldspuppen til stua, vugging til hun sovnet i armene våre og så la vi henne i sengen. Dette fungerte kjempefint.

Så sluttet vi å vugge henne i søvn, men la henne i sengen og satt hos henne til hun sovnet.

Så la vi henne i sengen og gikk ut av rommet før hun hadde sovnet. Dette tok litt lenger tid å venne henne til, men det var det verdt!

Min erfaring i alle nye ting vi har introdusert for vår datter (nå snart 2 år) er at vi må være konsekvente. Hun velger som oftest mor dersom hun får muligheten. For oss har det derfor ofte vært det enkleste at hun ikke har kunnet velge. Dvs at dersom far har begynt å legge må han fullføre. Dersom mor tar over fordi barnet skriker lærer barnet at dersom det skriker lenge nok så får det viljen sin og mor kommer.

Håper du fikk noen nyttige tips! Lykke til!

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi har lignende problemer. Kun jeg som kan legge jenta vår. Foreløpig har vi bare utsatt problemet, og jeg legger henne hver kveld. Skal ta "kampen" når hun blir litt større eller jeg mer desperat etter å komme meg ut på kvelden. Og kampen vi skal ta blir IKKE skrikekur. Synes det er en grusom taktikk. Men man kan jo ta en "light-versjon", med å la babyen skrike litt, men ikke så lenge av gangen, og f.eks. sitte inne på rommet hos babyen til han/hun sovner. Som hun over her skrev som tips; en ting av gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...