Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #1 Skrevet 13. april 2010 Jeg lure på om jeg kan få det? Jeg er ikke sikker på hvor høg jeg er. Men ihvertfall ikke over 166cm. Og vekta er min største skrekk, den ligge på 99-100 kg. Er ikke mer en 22 år. Og jeg trena 3 ganger i uka med og gå på fjellet og svetta nesten blod. Men går ikke ned. I tillegg har jeg stoffskifte problemer. Så har noen av dere tatt det? Hvordan blei resultatet?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #2 Skrevet 13. april 2010 Har ikke tatt det, men vil bare informere deg om at en slik operasjon slett ikke er noen enkel utvei. Du kan aldri mer leve som før, og den har en masse bivirkninger. Dette er noe av det en bekjent av meg som har tatt gastric bypass skriver om dette: "Du må ha jernvilje for å klare å gjennomføre opplegget etter operasjonen. 3 uker med flytende føde, så most mat i 2 uker og så gradvis tilvenning til vanlig mat.Selve operasjonen er det enkleste av alt. Jeg ser bare på meg selv nå. Håret faller av, det er blitt forferdelig grått, nesten helt hvitt....... Jeg har konstant dårlig samvittighet fordi jeg orker å spise mer og mer. Selv om posjonene er små i forhold til vanlige porsjoner. Jeg må hele tiden være forsiktig med hva jeg spiser. Det jeg tåler ene dagen, kan jeg reagere på dagen etter. Og da bli sengeliggende med magesmerter. Man har nesten konstant luftplager. Dette må man leve med. Jeg må ta alle vitaminene min hver dag, 2 ganger om dagen. Totalt ca 20 tabletter , en daglig kostnad på over 30 kroner. Det gjelder resten av livet. Jeg kan ikke drikke brus eller annet med kullsyre uten at kullsyra slår tilbake og jeg raper som en velvoksen kar. Jeg må passe på å spise veldig ofte ellers raser blodsukkeret. Søtsaker går rimelig greit i små mengder, men grensen flyttes litt for hver gang, derfor aner jeg ikke om jeg får dumping. Alkohol er et kapitell for seg. Møkk full etter et par glass med vin.... Humørsvingninger er det mye av. Enkelte dager er man så sliten at alt er et ork. Andre dager er det full energi. Maten, ja, det er jo et kapitell for seg. For mye fett= doflyging - hvis man rekker frem da... har heldigvis gjort det hver gang. Og med for mye fett mener jeg kan skje en vanlig grillpølse istedet for kyllingpølse. Ferske bakevarer er også krutt. Det legger seg som en klump i magen, men de smertene går over etter et par timer. Innimellom går det greit å spise boller etc andre ganger ikke. Så man vet aldri. . Nevnte jeg kaffe, for mye av det er det samme som å måtte ligge i ro et par timer..... Men man lærer seg til å leve med dette. Men dere skal vite at dette er ikke letteste og enkleste vegen, det er faktisk den verste" Selv om man blir slank, er det altså ingen enkel utvei, så jeg anbefaler deg å prøve andre løsninger først.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #3 Skrevet 13. april 2010 Hei:) Jeg synes ikke du høres sååååå stor ut at en slankeoperasjon høres fornuftig ut for deg..? Har du lavt stoffskifte? Er det lenge siden du har begynt behandling for det? Det kan ta lang tid før man finner riktig dose tyroksin, og når du får høy nok dose, vil du sikkert lettere gå ned i vekt:) Jeg har hypotyreose, og er ca 175cm høy, og nå er jeg 95 kg. Har lagt på meg 5 kilo bare siden etter jul! Huff, og det har jeg klart enda jeg har prøvd (iallefall ønsket) å gå ned i vekt. Men det er demotiverende å oppleve at selv om man trener mer og er i mer aktivitet OG bedrer kostholdet at vekta går feil vei.. Jeg tror vi med stoffskifteproblemer må trene hardere og mer enn andre for å oppnå samme resultat. Og det som er nok for at andre går ned i vekt er det som skal til for at vi klarer å holde vekta:( Så vi må virkelig ofre blod og tårer for å klare vektnedgang... Uansett er det bra for helsa di at du går så det siler svette av deg hele 3 ganger i uken ! hurra! Kanskje med tid og stunder får du ork og anledning til å få samme mengde mosjon flere dager i uken? Hver svette-tur er en gevinst for helsa di Jeg for min del har det litt sånn, at om jeg spiser en rute melkesjokolade, har det samme effekt som om jeg spiser hele plata Så jeg legger utrolig lett på meg. En langhelg med masse god mat (påske-helg for eksempel) legger jeg lett på meg tre kg der de andre i det gode selskapet legger kanskje kanskje på seg en halv. Og mine kg sitter som støpt mens de andre går det av på èn tur liksom Jeg tror at mange som slankeoppererest, sliter med både smerter og ubehag/kvalme i ettertid, og noen føler det har ødelagt veldig mye av livskvaliteten. Og jeg tror også at de som slankeopererest stortsett er en del tyngre enn det du er? Jeg håper du får hjelp til en sunn vektnedgang uten operasjon Det går jo an å be legen om henvisning til ernæringsfysiolog mtp stoffskiftet og vektnedgang? Lykke til videre da:) En varm og god klem fra meg til deg;)
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #4 Skrevet 13. april 2010 Jeg har vert overvektig siden jeg var liten unge. Begynte på tyroksin når jeg var 13 år gammal, gjekk ned nesten 20kg på 6mnd når jeg gikk på dei. Men så når jeg kom i alderen av 17 ville den ikke ned lenger, kun opp. Bare redd jeg kun skal bli større siden ingenting hjelper på meg. Prøvd alle dietter som går an, uten noe hell der. Lest masse om det på internett, og folk skriver att dei er lykklige etter dei tok operasjonen, og gikk fort ned i vekt etterpå, fekk nytt liv. Så det er veldig fristande.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #5 Skrevet 13. april 2010 Har aldri hørt om "slanke opprasjon". Men slankeoperasjon kan du sikkert få, hvis du betaler for det.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #6 Skrevet 13. april 2010 Hei! Siden jeg er slankeoperert tenkte jeg at jeg kanskje kunne gi deg et fornuftig svar og ikke bare synsing og annenhåndsinformasjon:-) Jeg ble operert med lapraskopisk Gastric Bypass for 4 år siden. I tiden etter operasjonen har jeg hatt komplikasjoner med et innvendig brokk og delvis blokkering av tarmen. Dette gjør utrolig vondt og kan være livsfarlig. Bortsett fra dette har jeg et fullstendig nytt liv og angrer ikke på operasjonen. Jeg har tatt av 40 kg. Noen er uheldige og får alvorlige komplikasjoner mens andre er heldige med å ikke få komplikasjoner. Dette er veldig individuelt og man vet ikke i hvilken kategori man havner på forhånd. Uansett er det en stor psykisk påkjenning om man skal være veldig bevisst på hva man utsetter seg selv for og være villig til å ta konsekvensene uansett hva som skjer. Selvfølgelig innebærer operasjonen en fullstendig endring i spisevaner. Det er jo det som er hensikten… Men som regel kan man spise nærmest like matvarer som tidligere etter en stund. Bare i mindre mengder selvsagt. Du lærer fort at du ikke kan drikke sukkerholdige drikker eller spise for mye raske karbohydrater eller fett på en gang. Men en smak tåler du nok:-) Men, over til ditt tilfelle: din BMI er 36,3. Reglene for å få operasjon er BMI over 40 eller over 35 dersom du har alvorlige tilleggskomplikasjoner. Jeg tviler på at du får innvilget operasjon på grunnlag av stoffskifteproblemer så lenge det er mulig å medisinere deg slik at du fungerer tilsvarende normalt. I hvert fall me dtanke på at du bare er 22 år gammel. Men, når det er sagt, er du over grensen for å ha krav på hjelp fra helsevesenet med overvekten din. Be fastlegen din sende en henvendelse slik at du kommer inn i systemet og får hjelp fra ernæringsfysiolog og kurstilbud. Med tanke på din alder og vekt vil jeg absolutt ikke anbefale at du tenker operasjon enda. Få hjelp med å tilpasse medisiner og kosthold og fortsett med trening først, det vil være det absolutt beste for deg om du får kontroll på vekta uten å måtte operere:-) Den muligheten vil være der siden også, men har du først gjort det, er det ingen vei tilbake. Om stoffskiftet endrer seg etter op er også uvisst, kan hende du har samme problem i etterkant av en op også. La det være siste utvei om vekta skulle komme helt ut av kontroll... PS! Har stor tro på lavkarbo-kosthold, tar av 1-2 kg i uka selv på det… Har du gitt det et skikkelig forsøk? Minst over 3-4 mnd? Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #7 Skrevet 13. april 2010 Glemte å si at jeg da beregnet en høyde på 166 cm:-)
sosol Skrevet 13. april 2010 #8 Skrevet 13. april 2010 Hei Jeg er slankeoperert, men for å få en slik oprasjon må du ha en BMI på minst 40, du kan ha en BMI på 35 og men da må det være sykdommer og skader i følge overvekt inne i bildet.... Selv hadde jeg en BMI på 47 da jeg ble operert... jeg har gått ned 70 kg.. Er du usikker, prat med legen din om det der han vil hjelpe deg vidre hvis du har en bmi over 40. Er du under må du nok klare jobben selv dessverre, Lykke til
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #9 Skrevet 13. april 2010 Hei anonym 16.29- hva mener du med " Om stoffskiftet endrer seg etter op er også uvisst, kan hende du har samme problem i etterkant av en op også." Stoffskiftet har jo ingenting med en slankeoperasjon å gjøre! Hypothyreose (lavt stoffskifte) får man pga svikt i sjoldbrukskjertelen (som ligger i halsen)- og hyporhyreose er en livsklang sykdom man ikke kan helbredes av, man må gå på medisiner resten av livet. (joda, i noen få tilfeller er det forbigående, men ikke for HI her som har hatt det siden hun var 13 år) Måten du skriver det på får det til å fremstå at du vet hva du snakker om, (noe du åpenbart ikke gjør!) på samme måte som du begynner hele innlegget ditt med å skrive : "tenkte jeg at jeg kanskje kunne gi deg et fornuftig svar og ikke bare synsing og annenhåndsinformasjon" Og når det er sagt, så gir du hun i bunn og grunn de samme rådene jeg allerede gav henne om å be om henvisning til ernæringsfysiolog og få hjelp til vektnedgang på en mere skånsom og mindre drastisk måte enn en operasjon. Ja, du har vert gjennom en slankeoperasjon, og kan fortelle henne hvordan du opplevde det, og tiden etterpå, sier ingenting på det. Men blir litt satt ut over at du "erklærer" svarene hun allerede har fått som ufornuftige og i tillegg uttaler deg om hennes hypothyreote tilstand som om du vet bedre hva du snakker om enn en annen anonym som lider av samme sykdom- skikkelig arrogant! Når det (også) er sagt, skjønner jo jeg også at hensikten din kun var å hjelpe HI her, men du trenger ikke valse over de andre svarene med en slags "ikke hør på andre- hør på meg" attitude, og særlig ikke på de områdene du ikke vet hva du snakker om (samtidig som du later som om du vet hva du snakker om) DET er synsing og second-hand-information det! Fremdeles lykke til, til deg HI!
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #10 Skrevet 13. april 2010 Beklager hvis jeg tråkket deg på tærne 23.49! Det var ikke meningen! :-) Var vel helst det første innlegget jeg reagerte på da det ikke virket så veldig reflektert og med direkte feil informasjon i tillegg... Jeg vet nok om fysiologi til å vite at det egentlig ikke finnes noen absolutte svar. Det er ikke alltid ting er som de ser ut til å være i utgangspunktet og ting kan forandre seg om forutsetningene forandres. Det primære er at HI har fått informasjon fra fler og har da litt bedre grunnlag for å finne fram i helsevesenet og få hjelp med problemet sitt. Takker for meg i denne sammenheng og beklager igjen hvis jeg ble oppfattet på en måte som absolutt ikke var min hensikt! :-)
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #11 Skrevet 13. april 2010 åkei, nå er du tilgitt alle dine synder og jeg er glad igjen hehe Hilsen vepsen (23.49)
Anonym bruker Skrevet 13. april 2010 #12 Skrevet 13. april 2010 Vakkert! :-)) Da skal jeg gå og legge meg og drømme søte drømmer om alt jeg nå slipper å stå til rette for ;-))) nattaklem!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #13 Skrevet 14. april 2010 Det første innlegget har ikke "direkte feil informasjon"- all den tid teksten sitert er skrevet av en som SELV har vært gjennom nettopp en slik operasjon. Det er denne personens virkelighet. Bare fordi du har bare positive erfaringer og ingen problemer, betyr ikke det at alle andre har det. Det finnes risikoer og bivirkninger- og noen får dem. Og det er det VIKTIG å være klar over! 16.56
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #14 Skrevet 14. april 2010 Jeg vet hva jeg går til, og har lest masse om det, og det kan godt skje att jeg får mye problemer i ettertid, og har tent masse på det. Men når jeg har prøvd i flere år med masse trening og kuttet ut alt som heter søtsasker, og har ett fint kosthold. Jeg kan klare og gå ned 3 kg på 1 mnd. Men so skjer det noe med kroppen min, det virker som den blir sur fordi jeg går ned, og den SKAL opp igjen i vekt, uansett kor mye jeg trener. Og jeg trener HARDT !! Turane mine varer i 2 timer opp ett fjell. 3-4 ganger i uken. Går på butikken som er 20 min og gå til, og hjem igjen. Men går aldri ned, for kroppen min nekter rett og slett. Så nå er jeg så deprimert over att det ikke hjelper, og ingen leger gidde og ta meg seriøst, sier bare "du har lavt stoffskite, så du må trene meir" Noe jeg gjør så svetten renner av meg. Jeg har sjekket kor høg jeg er no. Og gikk på vekta. Og jeg har en BMI på 38,4. Så vist dei ikke vil hjelpe meg, så vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal finne på, ser mange som får slike opprasjoner som er 80-90 kg. HI Takker forresten for mange flotte svar!
Anonym bruker Skrevet 16. april 2010 #15 Skrevet 16. april 2010 Du kan få det om du har en bmi på 35-40? Men då må du betale for det selv om jeg ikke tar heeeeelt feil her...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå