Gå til innhold

Har begynt å snike seg inn noen mørke tanker hos meg nå, angående livet med tvillinger etter fødselen. Noen andre som har det slik?

Gjest

Anbefalte innlegg

"Problemet" er i hovedsak meg da. Da vi fikk vår sønn, var vi (jeg og partneren min) så enig om at vi skulle benytte oss av hjelp og barnevakt etter fødsel, og pleie forhold /egen interesser etter at vi fikk barn.

I tillegg var vi enige om at alt ikke trengte være perfekt til enhver tid. (altså renvaska hus, middag hver dag etc)

Men da lillegull kom, klarte jeg ikke slippe taket på en måte. Fikk for meg at jeg måtte passe på han hele tiden, så han ikke gråt, var utilpass etc. Da han var 6 uker, dro vi på kino (første gang borte fra han).. Husker jeg svettet og nesten hadde panikkanfall etc. (Gikk jo bra, men jeg ville egentlig bare hjem)

Etter det dro jeg fra han noen timer da han var 3 mnd. Etter det klarte jeg ikke dra .... Tror ikke jeg var borte før han begynte i BHG. Klarte å holde meg hard da og dra, men må innrømme at jeg gråt i bilen på vei til jobb. Ringte BHG og spurte hvordan det gikk etc....

prøvde en stund å opprette holde treningen min. Lillen skulle da være hjemme med pappaen, men etterhvert tok jeg han heller med. og sluttet ganske fort å trene pga ???

Mannen min er nå veldig SKEPTISK til hvordan dette skal gå... Hvordan skal jeg klare å høre på at den ene gråter, mens jeg må ta meg av den andre???? I tillegg har vi en på 2 år, som er altfor bortskjemt med oppmerksomhet etc Så jeg kjenner jo på at jeg ikke kommer til å rekke over alle tre. Dekke behovene deres 100 % hele tiden.

Mannen min sier at tvillingene vil "venne" seg på å være tålmodige og vente litt, men jeg vet ikke jeg.

Han er nå veldig redd jeg skal "knekke" sammen osv dersom ungene blir veldig "krevende" etc

Noen med gode råd til meg ???

Vil jo bare glede meg og se frem til denne gode tiden vi har foran oss. 1. fødte var en enormt rolig og stille baby. fornøyd hele tiden, sov masse, spiste masse, gråt aldri... Så føler jo at jeg egentlig ikke vet helt hva som kan skje da.

Fortsetter under...

Det går nok helt sikkert bra:) Er nok litt mer spesielt å bli førstegangsmor enn nå:) Det var jo selvsagt tøft å dra på kino å få barnevakt når jeg viste at han kom til å gråte ei god stund ved legge situasjoner, men det er rart hvordan vi venner oss til dette og tror nok det går bedre med tvillingene.. Man er jo så usikre på nr 1 og på hvordan man gjør ting..

Når det gjelder hvordan det skal gå med førstemann(han blir også 2 år når tvillingene kommer) så blir han nok sjalu, men det går seg jo til, han må bare bli vant til å dele oppmerksomheten... Det er jo flere som har vært gjennom det samme:) Tror man må være flink å la han få delta, hente bleier og vaske tvillingene osv.. Åsså må pappen ta han med seg på litt artige aktiviter og la besteforeldre eller venner passe han litt.. Vi hadde kolikk så krysser fingre og tær for at vi slipper det denne gangen.. Håper dere også slipper det, for da går det jo sikkert litt lettere:) men det blir spennende dette og helt sikkert veldig slitsomt i starten, men det går seg jo til:)

Barn er forskjellige og foreldre er forskjellige, og jeg forstår at du er bekymret.

Jeg har imidlertid et råd til deg som jeg tror vil hjelpe dere et stykke på vei. Far "må" ta ut tvillingpermisjonen når dere kommer hjem fra sykehuset, slik at dere er 2 voksne hjemme de første 7/9 ukene (2 uker pappaperm, 5/7 uker flerlingepermisjon).

I tillegg er det viktig å benytte seg til alt man kan av avlasting. Har 2-åringen besteforeldre, tanter, onkler osv. han kan være hos innimellom?

I tillegg er det viktig at dere innfører rutiner med en gang.

Et annet tips er smokk! Det er tvillingforeldres beste venn!

Avslutningsvis anbefaler jeg kurset som avholdes hos Tvillingforeldreforeningen. Her får du masse gode tips og råd, og det er så absolutt verdt prisen!

Lykke til!

Stolt tvillingmor:

Vi har planlagt det slik at mannen blir hjemme iallefall 5 uker etter fødsel. Vi har mange som ønsker å stille opp :D

Min foreldre har planlagt ferien etter fødselen, og vi bor i tillegg nære hverandre, så de stiller masse opp!

I tillegg har vi mange andre også.

Det med rutiner har vi også tenkt endel på :D Og innser jo at det er kjempeviktig å få i gang!

Vi skal på noen kurs nå i neste uke og begynnelsen av Mai, så håper jo at ting faller litt mer på plass etterhvert.

Skal prøve med smokk ja - tusen takk for gode råd.

Hei igjen,

Dette kommer til å gå aldeles utmerket, skal du se! Det er viktig med gode forberedelser, og det har dere jo virkelig gjort!

Lykke til med innspurten - dere har mye å glede dere til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...