Gå til innhold

Er dt flere her som går hjemme med en på 1 år? Trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går hjemme med snuppa på 1 år. Mannen min bor på jobb og på universitetet. Så er MYE alene,eller bestandig alene:)

Nå er snupp bynt å bli lei meg,virker dt som. Syter mye,men når vi drar på butikken blir dt stille. Vi har ingen åpne bhg i området,heller ingen familie så vi kan besøke. Så nå lurer jeg på hva dere gjør om dagene?

Skrevet

Hei.

Jeg går ikke hjemme med lillemann på heltid, men har ham mandag formiddag, tirsdag, torsdag og fredag hele dagen. Han blir også lei av meg, så jeg bruker noe tilsvarende åpen barnehage her nede (Sveits) og går mye ut i parker o.l. der vi kan treffe andre barn.

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg aktivt tatt kontakt med småbarnsforeldre du ikke kjenner som også har barn hjemme (er vel kanskje ikke så mange i Norge...) sånn at dere kan treffes ute evt hjemme hos hverandre minst annenhver dag. Man er jo mye mer åpen for kontakt med andre i småbarnstiden (har jeg inntrykk av).

Før jeg oppdaget den åpne barnehagen traff jeg en venninne hver dag i parken. Og i dag har jeg vært i parken med en veldig hyggelig dame fra Kasakstan og hennes datter, som vi traff for noen mnd siden i parken og utvekslet tkf nr med :-)

Skrevet

Jeg går også hjemme med en ettåring. Han er ikke lei meg, men vi prøver å variere dagene litt. Vi er i åpen barnehage en dag i uken, men ellers er vi mest hjemme (er mye ute nå når det er fint vær, går tur nå og da). Innimellom treffes fremdeles barselgruppen e.l.

Hvor bor du forresten?

Skrevet

Jeg er ikke hjemme med 1åringen min, men tenkte å svare deg likevel. :)

Min erfaring fra helger og ferier og tiden frem til barnehagestart (13 mnd) var at det var høyst nødvendig for oss begge å komme oss ut minst en gang i løpet av dagen. Ellers ble vi sure og leie begge to. Nå som det begynner å bli vår er det jo supert!

Gå på lekeplassen, eller i parken - eller bare utenfor huset. Gå på oppdagelsesferd - både til bens (hvis hun går) eller i vogna. Se på alt rundtomkring - biler, hunder, katter, barn, fly osv. Alt er mye morsommere ute! Dere kan huske, skli, grave i sandkassa osv. Mate ender. Kanskje dere har en åpen bondegård i nærheten?

Åpen barnehage eller annen omgang med barn (og voksne) er også supert. Legg ut en "kontaktannonse" her og på andre tilsvarende forum, eller ta kontakt hvis du kjenner andre som er hjemme.

Ellers synes jenta mi på 16 mnd at dette er gøy om dagen: Tegne, male, bygge togbane og bygge med duplo/andre byggeklosser, lese bøker (vi leser maaaange bøker), puslespill, kjøre dukkevogn, kle på av dukka/bamsen og "lage mat" og servere dem + andre "late som"-leker. Sanger med bevegelser, rim og regler. Være med å lage mat. Dusje og bade. Hjelpe til å vaske/støvsuge. Gå på biblioteket. Kaste ball.

Bruk nærområdet!

Jeg skal være hjemme med henne to dager i uka fra mai og til august. Tror cluet er å lage en fast rutine, ala den de har i barnehagen. Barn elsker rutiner og å vite hva som skjer til enhver tid. Må jo ikke følge den slavisk hver dag, men sånn ca.

Og å ha en plan for dagen, med diverse gjøremål som skal gjøres.

Kos dere:)

Skrevet

He he ble kanskje feil å si at han blir lei av meg, det er vel mer det at jeg ikke alltid orker å aktivisere ham. Har vel stort sett kun vært et problem de dagene vi ikke kan gå ut, som har vært endel i vinter pga alvorlig ørebetennelse, svineinfluensa... etc Så støtter alle under her som sier ut, ut, ut :-)

Skrevet

Nå utover våren og sommeren kan du jo finne en lekeplass å dra til.

Er alltid barn og foreldre på lekeplassen her jeg bor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...