Mamma til 1 liten og 1 stor Skrevet 13. april 2010 #1 Skrevet 13. april 2010 Hei! Hva gir dere 1-åringene til middag? Er de nå så store at det er greit med vanlig middag, f.eks. bearbeidet mat, stekt kjøtt/fisk osv? Vi har fram til nå stort sett kokt kjøtt/fisk til minsten ved siden av vår middag pga. saltinnholdet i annen mat, men hun begynner å bli veldig mye mer interessert i vår mat enn sin egen :-) Hilsen
Underveis --> Skrevet 13. april 2010 #2 Skrevet 13. april 2010 Vi gir bare vår mat til Lillemann på 12 mnd. Han vil ikke lenger ha middagsglass, og det skjønner jeg jo godt ;-) Vi lager stort sett all mat fra bunnen, og er restriktive på saltbruken. Vi salter, men selv liker jeg ikke mye salt i maten, så da blir det ikke så ille. De som ønsker det kan salte maten mer i etterkant.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 13. april 2010 #3 Skrevet 13. april 2010 Sjarmtrollet blir 1 år om to uker, og har spist vår mat i iallefall 1 mnd allerede... Med mindre det er halvfabrikata som posesupper/gryter osv. Har innimellom lagd opp forskjellig og lagt i fryseren som han da kan spise. Men aller helst vil han ha det samme som oss. Men han har absolutt fått mat med salt i, men ikke store mengdene. Her om dagen spiste han litt bearnaisesaus fra pose på potetene sine, men ikke mer enn at det ble litt "våtere". Tørre poteter er jo ikke så godt..
Lemonia Skrevet 13. april 2010 #4 Skrevet 13. april 2010 Ettåringen vår har fått vår mat ganske lenge (fra kanskje 10 mnd). Nå bruker vi aldri hel- eller halvfabrikata, men lager det meste fra bunnen av, så jeg er ikke bekymret for den biten. Jeg har ikke noe problem med å gi kjøttdeig, pølser eller stekt mat til en ettåring, men personlig ville jeg vært forsiktig med posemat og annet med mye salt (generelt synes jeg voksne skal være forsiktig med det også, men det er en annen diskusjon). Mange barn, som sønnen vår, er glad i mat med mye smak, så jeg kan godt forstå at de blir fristet av vanlig mat enn glassmiddag (som jo er ganske smakløs).
Kiwi med maispire Skrevet 13. april 2010 #5 Skrevet 13. april 2010 Hei du:) Jeg spiser mye kjøtt, lite fisk (hæler det ikke lengere), ingen poteter men mye grønnsaker og frukt. Min datter spiser akkurat det samme:) Eksempel: Jeg lager ofte nakkekoteletter til middag med bernaisesaus, cherrytomater og blomkål ved siden. Jeg deler opp kotelettene i små biter, som hun pakker i seg:) Jeg har alltid latt henne få utfordre seg selv når det gjelder maten, og det har jo også resultert i at hun faktisk TYGGER maten før hun svelger. Noe som er svært praktisk:) hehe. I tillegg spiser hun kjøttdeig og alt annet jeg spiser. Det er jo ingen vits i å ikke la henne prøve det, for når jeg kan spise det foran henne må jeg nesten la henne prøve det.. Saltinnholdet er ikke noe du bør henge deg for mye opp i. Jeg var meget bekymret for dette da jeg begynte med mat til henne. Selvfølgelig skal du ikke helle unødvendig mye salt over maten, men vi behøver salt og det gjør barna også Alt med måte.
Lemonia Skrevet 13. april 2010 #6 Skrevet 13. april 2010 Vel, barn under to år bør ikke få i seg mer enn ½ gram salt per 1000 kcal på en dag. Anbefalt mengde for voksne er ikke over 5 g. Da sier det seg selv at posemat og annen hel/halvfabrikata blir altfor salt for et lite barn. Helt greit innimellom selvsagt, men bør ikke være hverdagsmat. Skjønner at ikke alle er opptatt av mat, men sannheten er at nordmenn flest får i seg dobbelt så mye salt som anbefalt, og det er ikke bra.
Maya_1 Skrevet 14. april 2010 #7 Skrevet 14. april 2010 Fra 1 år har snuppa spist det samme som oss til middag. Vi laget middag som er myk og god for henne, og har brukt mer og mer krydder og hardere biter. Vi har blitt flinke til å bruke lite salt, det er bra for oss voksne også For de som ikke er så glad i å lage mat, eller ikke har så god tid, ta en tur innom matprat.no der er mange knallgode middagtips som både mann og barn er glad i her.
Mamma til 1 liten og 1 stor Skrevet 14. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 14. april 2010 Takk for mange svar! :-) Middagsglass har heller vi aldri brukt, vesla har aldri hatt sansen for det (skjønner det godt, det smaker jo ikke akkurat mye...). Det har imidlertid fungert kjempefint med biter av grønnsaker samt kokt kjøtt og fisk (gjerne kokt med krydder, men ikke salt) som hun har plukket fra tallerkenen selv. Men vi bør vel da vente en stund til med ferdigmat som pølser, karbonader osv., det er jo forferdelig mye salt i det meste slikt..:-/
mammatetogansketette:)) Skrevet 14. april 2010 #9 Skrevet 14. april 2010 Har laget det meste av maten selv, middagsglass kun på reise og når det blir vanskelig å tilpasse maten til mini... De første mnd. fikk han det vi spiste av grønnsaker, makaroni etc.,etterhvert tilsatte vi også kjøtt/ fisk (som jeg kokte/stekte i egen kjele og unngikk salt men krydret litt med annet krydder istedet:) Nå har han spist alt det vi spiser.Nå skal det sies at vi spiser LITE salt, (hver gang vi kjøper ferdigmat (pizza, gryter etc.) blir jeg kjempetørst.. uvant med så mye salt ... Passer på å salte hans bit enda mindre enn vår om jeg steker mat. Kjøper jo kjøttkaker osv. innimellom, det får han også, men da mindre kjøttkaker og mere grønnsaker:) Posesauser får han også, men har ikke så mye saus porsjonen hans... Hos oss er forøvrig wok blitt en favoritt:) Krydrer endel, og salter mindre. Vil vi voksne ha mere salt så står saltkaret på bordet!
frk-fryd Skrevet 15. april 2010 #10 Skrevet 15. april 2010 Tøtta har spist det vi spiser hele tiden (liker ikke glassmiddag...). Vi lager stort sett mat sånn høvelig fra bunn av, slik at vi kan ta av hennes mat før vi salter/krydrer mye. Evt. får hun deler av middagen. Spiser hun lite, er det kort tid igjen til kveldsmaten, så da holder det med litt frukt til dessert. passer bare på at hun ikke får store seige biter kjøtt, for da er det kvelningsfare. Selvfølgelig vil hun heller ha deres mat:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå