Gå til innhold

Bilstoler...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man vet at barn sitter tryggest bakovervent de første årene. Men så velger en likevel å sette de forover i enkelte tilfeller. Feks om barnet blir fort bilsyk..

Men hva om dere hadde en bil som var liten og du ikke fikk plass til et bakovervent sete etter det første babysetet?

Ville dere byttet bil eller snudd barnet forover?

Vet noen som har barnet forovervent fordi bilen deres er for liten. Og det er ikke økonomi som stopper dem i å kjøpe en annen bil...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville uten tvil byttet bil.

Skrevet

Syntes dette med bakovervendt sete er enormt hysterisk...

Har det selv, men det er ikke noe vits i å få folk som ikke har det av ulike grunner til å føle seg som dårlig foreldre.

Og for å si det sånn, havner du under vann med bilen så er det jævlig mye enklere å få ut en unge som sitter i forovervendt sete enn en som sitter i bakovervendt..

Noen som har tenkt sånn på det?

Gjest @---;-
Skrevet

Jeg og synest det har blitt en veldig stor fokus på det med rettningen på bilstolen.

Når det gjelder å kjøpe ny bil i stede for å ha setet foroverrettet så tror jeg nok dette kun er et alternativ for foreldre med god økonomi.

For det første så må man selge eller bytte inn den gamle bilen. Denne vil man få vesentlig mindre for en det man betalte

For det andre skal man ha en bil som er stor nok til å ha stolen bakovervendt så må man sansynelig opp til en større bil.

Dette blir da en dyrer bil eller en eldre bil. Og de fleste veit at desto eldre bilene er desto meir utrygge er dem. Så her er det igjen et vurderingsspørsmål.

Så når alt kommer til alt må man ta desse tingene og med i vurderingen ang retningen på stolen. Jeg personlig tror faktisk at det er et tryggere alternativ å velge en trygg bil fremfor en bil som du kan snu setet i. Dette gjelder både nurket som er på vei, storebror på 6 år , mamma og pappa.

Skrevet

Jeg er en vesentlig tryggere sjåfør når barnet mitt sitter forovervendt. Bakovervendt kan vi ikke engang kjøre til butikken uten at han kaster opp, i tillegg til at han hyler nærmest konstant og har det generelt ikke bra. Slik har han vært siden han var rundt 8 mnd, og det ble bare verre og verre.

Rett før ettårsdagen prøvde vi et fremovervendt sete, og opplevde vår første avslappede og hyggelige biltur, hvor sjåføren kunne konsentrere seg om det som skjer i trafikken. Siden har gutten sittet forovervendt, selv om vi har stor stasjonsvogn med god plass, og økonomi til å kjøpe både annet sete og bytte bil om nødvendig. Jeg har ingen dårlig samvittighet for det:)

Skrevet

Vi valgte å kjøpe ny bil, nettopp på grunn dette!

Men nå viste det seg at volvo v70, heller ikke har god nok plass i baksetet når mannen er over 1.90 høy :(

Skrevet

Veldig bra skrevet @---;-

Enig i alt egentlig.

Vi har også fremovervendt sete, da vår sønn virkelig ikke hadde det bra i bakovervendt, og jeg brukte mer tid og oppmerksomhet på å dille med han enn å holde øynene på veien.

Det er jo forskjell på impakten ved en kollisjon også.

En Polo får hardere medfart hvis den blir påkjørt en hva vår X5 gjør.

Skrevet

Me er på utkikk etter ny bil av denne grunnen.

Skrevet

Bytte bil, og det gjorde vi også når det ble et tema. Nå har vi to store bakovervendte stoler i bilen og to putestoler.

Skrevet

Og til dere som klarer å lire av dere tåpeligheter som at det er for mye hysteri på retningen setet står, ta en titt på denne:

Har lagt den ut før, men skader ikke å legge den ut på nytt. Ser i hvertfall ingenting hysterisk i å øke mine barns sjanse for å overleve en kollisjon med 40-45% ved å ha dem bakovervendt. Anser også risikoen for å havne i en frontkollisjon som vesentlig mye større enn at hele bilen skal velte ut i et vann.

Skrevet

Jeg ville byttet bil (eller i første omgang sett etter en mindre bilstol, det finnes bakovervendte bilstoler også for små biler). Jeg synes det blir tull å snakke om hysteri når det er noe som uten tvil øker sjanse for overlevelse med flere titalls prosent. Man kan jo spørre seg selv hva som er viktigst her i livet, og om man hadde klart å leve med seg selv hvis man havnet i en ulykke med barnet sittende forovervendt. Det er naivt å tro at det ikke kan skje en selv.

Jeg leste diskusjonen om bilsikring av barn på Småtroll 2-3 hvor en sammenlignet det med forsikring på huset. For det er vel ingen som mener at å ha innboforsikring er bare tull, selv om sjansen for brann eller tyveri er veldig liten? Det finnes omtrent ingen som gambler med tryggheten når det gjelder husbrann, så hvorfor gambler så mange med sine egne barns liv?

Skrevet

Men vis ungen din stryker med fordi den havner under vann og du klarer ikke få ut ungen pga den sitter bakvendt..

Hvem skal du skylde på da?

Skrevet

Sjansen for å havne i en bilulykke er mye mye høyere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...