Gå til innhold

Hvordan delte dere permisjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diskuter med meg i kommentafeltet under denne artikkelen om Inga Marthe Thorkildsen. (Hun har endelig blitt mamma etter to spontanaborter)

http://mammaogherman.blogg.no/

Jeg vil gjerne høre hvordan dere gjør det/har gjort det! Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde 100 % perm med 80% lønn, tok deretter ett år uten lønn. Pappaen har nå delt opp sin perm så han har pappaperm hver fredag. Slik kan hele familen få en ekstra dag sammen og det gjør oss litt friere til å finne på ting. :) kjempe god løsning for oss i allefall :o)

Skrevet

Det er jo så individuelt både hvordan mor og far ønsker å anvende perisjonstiden.

Noen mødre har lyst på et "friår", og synes ikke dette er noe pappan også skal eller kan få lov til å ønske seg.

Noen fedre skjønner ikke helt påenget med å være i permisjon, mens andre syens dette er en helt topp mulighet tilå bli kjent med barnet sitt og tilå lære alene å ta hånd om det på sin måte, være PAPPA; og ikke "reservemamma".

Når barnet er 8-10 mnd gammelt, feks - som HI skriver i bloggen sin, kan jeg vanskelig skjønne at det ikke skal være mulig for de aller fleste å kombinere arbeidsliv og amming. Barnet skal jo på dette tidspunktet ikke kun ha morsmelk, og amming 3-4 ganger om dagen er svært sannsynlig tilstrekkelig. Både grøt og fruktmos inneholder væske, og barnet kan også drikke vann til måltidene. Man kan da amme rett før man drar før jobb, når man kommer hjem og om kvelden,. Jeg ammet i tillegg en gang om natten til 14 mnd alder.

Skrevet

Vanskelig dette, synes jeg! Finner liksom ikke ut hva som er best. Skal helst ha sammenhengende fri og helst ikke begynne å jobbe midt i juli...

Mye frem og tilbake, men siste vi nå tenkte var: 56 ukers perm, hvorav han tar 5 ukers fedrekvote samtidig som jeg tar 5 ukers ferie, også söker han om å få utsatt resten til senere. Han er selvstendig næringsdrivende, så han kan ikke få tatt ut alle 10 ukene på en gang. Og vi önsker å ha litt fri sammen også.

Maksdatoen min skal være 14.juli, men siden han utsetter 5 av fedrekvoteukene til senere, blir vel makstiden tilsvarende kortere? Det vil jo si at makstiden blir i beg. av midten 2011... Kan da ta 4 ukers ferie (skal be om 5, men vet ikke om det er lov), og så ta 2 ukers ulönnet perm, slik at jeg begynner å jobbe i starten av august.. Blir dette riktig tro? Sier det igjen: Vanskelig! :-o

Skrevet

Det skulle stå: Det vil jo si at makstiden blir i midten av juni 2011...

Skrevet

Vi deler desverre ikke noe, da jeg ikke har opptjent rett til permisjon, og dermed får ikke mannen noe som helst. Kjipt!! Spesielt siden mannen nå har en jobb hvor det ville vært mulighet for at han kunne ta i allefall fedrekvoten. Men tror ikke han ville tatt mer, pga arbeidssituasjonen og ansvar, men det kunne jo blitt en diskusjon dersom det hadde vært aktuelt!

Sist perm delte vi heller ikke da mannen hadde en jobb hvor det ikke var mulighet for å ta perm.

Ønsker oss selvstendig opptjeningsrett for fedre!! Selvom vi nå er ferdige så er det garantert flere i vår situasjon, hvor far kun får fødselspermisjonen rett etter fødsel og det er det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...