Gå til innhold

Blir fortsatt sår til tross for riktig (trur jeg) sugeteknikk! Hjelp!!

Anbefalte innlegg

Lilletuppa mi er 3 mnd gammel og ammingen har i grunn gått rimelig smertefritt bortsett fra de siste ukene. Syns ikke det ser ut som om det er noe galt med sugeteknikken hennes, men fortsatt får jeg en sånn svinede/brennende følelse i brystvorten mens hun suger og etterpå. Ser heller ikke at jeg har noen tydelige sår. Hva kan dette være? Plutselig ble det skikkelig kjipt å amme.....

Fortsetter under...

Høres ut som trøske. En soppinfeksjon som er veldig vanlig hos oss som ammer. Se etter om den lille har noe hvitt belegg inne i munnen, da det gjerne er i munnen hos babyen (men du kan ha det uten at den lille har noe synlig belegg altså). Ofte er barnet uten symptomer, men mor kan typisk få røde brystknopper og brennende/svinde følelse under og etter amming. Ikke noe godt i det hele tatt, been there! Behandles med canesten salve på brystvorten etter hver amming, og den lille pensles i munnen med mycostatin 4x daglig i minimum 14 dager. Sistnevnte preparat er reseptbelagt, så du må nok en tur til legen. Anbefaler deg å starte behandling så raskt som mulig før det biter seg fast :) Får du tilbakefall (vanlig) holder det som regel å behandle noen dager, og symptomene er gjerne ikke like ille heller. Stå på, jeg har hatt ørten tilbakefall, men det var værst første gangen, og nå er poden 9 mnd og jeg ammer da ennå, så dette går fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...