Gå til innhold

Kjenne på livmoren??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har både hørt og lest flere steder at man skal være hard det livmoren er. Er nå 15+5 og kjenner ingenting. Trykker jeg litt hardt kjenner jeg det på innsiden, men ikke noe utenpå.

Er noe galt? Er så bekymret for at noe er galt, og den ikke vokser mer...

Videoannonse
Annonse
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hihi, har hatt akkurat samme problemstilling her inne selv! Det begynner å bli noen uker siden, er 18+6 i dag og har fremdeles ikke snøring på hvor livmoren min er! Men har jo vært på UL og alt er ok :-) Jordmora forklarte meg hvordan jeg kjente livmoren og der og da fant jeg den, kjente den godt til og med, men har fanken ikke klart å finne den en eneste gang siden! Og jeg har da lett! Ikke har jeg SÅ mye magefett heller?

Skrevet

Det var godt å høre :-) Jeg har heller ikke super mye fett på magen at det burde ha noe å si.

Er bare så redd for at den skal ha sluttet å vokse. Skal på UL om 2,5 uke, og syns tiden går altfor sakte...

Skrevet

Bra å høre at det er noen andre der ute. Jeg er 18+2 og har ikke antydning til kul. Har lagt på meg en kg eller to, men ikke noe mer. Er også kanskje litt "hardere" enn før, men ikke merkverdig. Har ikke noe særlig fett på magen fra før av heller. Holder på å uro meg ijel og er fortsatt en og en halv uke til ultralyd. Holder på å gå på veggen både fordi jeg er spent, men også av engstelse...

En forklaring kan være at jeg er forholdsvis høy (ca 180). Forloveden min prøver i alle fall å roe meg ned med at det er derfor jeg ikke har noen kul. Men vet ikke helt om jeg kjøper den. Er dere andre høye?

Skrevet

samme her:) Var på ul i uke 13 og sa at jeg bekymret meg litt fordi jeg fortsatt ikke kjente den, så kjente legen, og ho fant den med en gang. Alt var bra på ul også:) Kjenner fortsatt ingenting til livmoren, er 14 uker i dag:)

Skrevet

Første gang jeg var gravid klarte jeg aldri å kjenne den. Nå er jeg 2gangs og har kjent den i flere uker og er 16 uker på vei nå. Nå kjenner jeg den noen mm over navlen og jeg er overvektig hehe.

Man kjenner at den blir litt hardere, men prøv å kjenn oppover, kanskje du greier å kjenne hvor livmoren slutter:)

Skrevet

Jeg er 18+1 og kjenner ingenting til livmoren... Har kjent litt kilinger i av og til i ca 4 uker nå, men venter fortsatt på et skikkelig hallo fra mini:-) Har fått litt mage, men syntes den vokste mest i uke 13 og har stagnert litt siden. Gleder meg derfor veldig til ultralyd i neste uke! Jeg er forøvrig 1.74 cm høy.

Vekta går oppover- like spennende og komisk å se hver dag. Jeg føler egentlig ikke at jeg har lagt på meg veldig mye, utenom på magen. Skulle gjerne likt å vite hvor disse kiloene setter seg..? Spiser heller ikke veldig mye mer enn før, og trener fortsatt. Men allikevel beveger vekta seg oppover for hver uke. Har lagt på meg 4 kilo hittil. Men ettersom jeg har så lite sympotomer generelt sett, ser jeg bare på det som et sunnshetstegn og et tegn på at det skjer noe:-)

Skrevet

Jeg synes også at det er vanskelig og kjenne, men hos jordmor så klemte hun på magen, litt hardt, men ikke så det gjorde vondt, og mest på sidene, da ble livmoren hard, og var veldig lett og kjenne... Er nok ikke noe og bekymre seg for, vet det er mange som ikke kjenner selv om de har fått flere barne før, så om alt ellers er fint så ville jeg ikke engstet meg.

Skrevet

Er selv 17+6 i dag, og er 176 sm høy. Ikke like høy som deg, men lurer også på om høyden har noe å si for at magen ikke er så stor enda! Kjedelig med kommentarer om at magen min er liten, og at jeg nok ikke blir særlig stor, nei!;) Har litt kul, og kjenner livmoren et stykke over navlen, men kan ikke se at jeg er gravid dersom en ikke vet det.. har vel lagt på meg to kg, men får beskjed av mannen min at jeg har blitt tynnere.. Har veldig lite fett på magen også, så trodde liksom det skulle vise bedre da:p Trøster meg med at bestemoren min, som er liten og nett, ikke fikk mage før hun var 7 mnd på vei;)

Skrevet

Jeg har hørt at dersom man er høy/har lang rygg, så har man større plass å bære ungen på.. dvs om man er kort så vokser man fortere omkrets for det er ikke så stor plass til ungen "inni kroppen"...

Om noen skjønte den.. hehe

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jepp, det har jeg også hørt!

Har nå fått litt mage, den kom vel egentlig nå denne siste uken...tidligere har det vært slik at det egentlig bare så ut som jeg hadde litt ekstra luft eller noe. Og det gjør det for så vidt enda, bare at den stikker mer ut, hehe...og fy og fy så mye luft det er her inne til tider også da, ser jo smått ut som jeg er 7 måneder på vei! Dette skjer også om kvelden, når jeg har spist, virker som om all maten legger seg i øverste delen av tarmsystemet, og så ikke kommer lengre. Magen står rett ut, jeg klarer nesten ikke ha noe som helst av klær over den, og det er tungt å puste til tider. Jeans er blitt ekle å ha på når man sitter, og jeg løfter ofte genseren ubevisst oppover magen, fordi alt føles som det strammer. Huff....og dette skal bli verre? :-p

Så nå føler jeg meg for så vidt mer gravid enn før, har kynnere, spesielt om kvelden. Er det noen som vet hvorfor det ikke er så vanlig å kjenne dem så tidlig når man er førstegangs?

Men i alle fall, selv om alt dette har skjedd, så har jeg fremdeles ikke peiling på hvor livmoren ligger. Ble skikkelig overrasket på UL, den var jo mye større enn jeg trodde ;-)

Skrevet

Jeg også får enorm mage om kvelden, da ser det ut som jeg er ihvertfall 5 måneder på vei, hehe, men er ikke sånn om morgen:)

Skrevet

Tusen takk for fine og beroligende ord fra dere :-) Har ikke hatt blødninger o.l, så da er alt helt sikkert bra. Får bare litt "panikk" innimellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...