Gå til innhold

Bekymret for gullet nå, det er kanskje noe med hjertet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har jo slitt så fælt med infeksjoner og barne-astma. Formen er aldri på topp og vi har lenge reagert på at hun orker lite av f.eks gåing og løping. I det siste har hun flere ganger blitt blå på leppene og nå skal hun utredes for dette fordi det kan hende det er en uoppdaget hjertefeil som gjør henne så sliten og ikke bare "barne-astma".

Er så redd det skal være noe galt med skatten....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler med deg.

Det er bra at noen tar fatt i det og om det skulle være hjertet, så kjenner jeg flere hjertebarn som er helt friske!

Skrevet

Huff da, dette var ikkje noko kjekt å lese...

Blir jenta di prioritert kjapt, slik at dåke kan finne ut av dette? Det er ikkje noko kjekt å gå rundt og lure på slike mulig alvorlege ting.

Lykke til med utredning, håpar dei finn ut at det "berre" er astmaen. Men om dei skulle finne noko meir, så får du tenke på at jenta di vil få det bedre når ho får hjelp enn slik ho har det no.

Kjem til å tenke på dåke framover...

Skrevet

Tusen takk for hyggelige meldinger. Hun har nå vært hos lege og jeg må si at jeg ble litt overrasket over at legen bare lyttet på henne og konkluderte med at siden han ikke hørte noen bilyd så er alt i orden. Alt er jo ikke i orden, ungen orker nesten ingenting og er blå på leppene og rundt munnen flere ganger i uka.

Vi skulle bare se det an og ta kontakt igjen dersom hun besvimte eller ble "borte" i forbindelse med dette. Føler meg usikker ang dette og redd noe skal skje henne. Hadde ventet at de skulle henvise henne til noen litt grundigere undersøkelser, en almennlege er jo ingen spesialist på hjerter (?) og vi føler oss jo veldig usikre nå.

Skrevet

Det synest eg var veldig merkeleg, og eg trur ikkje eg hadde klart å slå meg til ro med det.

Er fastlegen den same som er på helsestasjonen? Viss ikkje - få ein legetime der og spør om å bli henvist.

Skriv ned ALT om jenta di, når og kor lenge ho er aktiv, kor lenge ho er liten, KOR sliten ho er, matlyst, generell dagsform, osv. Notér i nokre dagar slik at du har noko konkret legen kan sjå på, før h*n konkluderer med at dette er normalt.

Om helsestasjonlege og fastlege er den same er det ikkje sikkert du kjem vidare der (men det kan vere verd eit forsøk, når du har med "dokumentasjon"), då ville eg gjerne bestilt ein time hos ein privat lege, f.eks. hos Volvat. Dei kan og henvise ho vidare om det er noko dei er usikre på...

Skrevet

Det jeg har fått høre at det er de små hullene de hører best ved å lytte. Store hull er vanskeligere å høre.

Dersom legen avfeier deg, så insister på videre behandling.

Jeg har ikke peiling, det er bare det jeg har fått høre

Lykke til!

Skrevet

Vi har vært på ultralyd av hjertet. Det var en svak bilyd der, tror den er forsvunnet nå. I tillegg dårlig vektoppgang og utholdenhet.

Så ikke noe galt på ultralyd. Ekkelt når man hører at det kan være noe med hjertet, greit å få det undersøkt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Dere har krav på en second opinion i følge loven! Insister på å få et møte med en barnelege eller spesialist på hjerter!

Skrevet

Hei

Da sønnen vår (nå 2,5 år) var på 6mnd ktrl lyttet barnelegen vel og lenge på hjertet. Han sa han hørte en bilyd og at det kunne komme av hull i hjertet. Han beroliga oss og sa at det var ganske vanlig at hjertet ikke alltid grodde igjen som det skulle under fødsel.

Vi ble sendt til barnehjertelege på Ahus med ultralyd, røntgen og EKG. Der viste det seg at sønnen vår hadde et hull på 8mm mellom høyre og venstre forkammer, såkalt ASD. Han sa at det var ganske vanlig og at det mest sannsynlig kom til å bli operasjon men at det ikke var noe hastverk.

Var tilbake to ganger etter det for for å sjekke om hullet var blitt borte. Etter tredje undersøkelsen ble vi sendt videre til Rikshospitalet for sjekk der. Da ble det bestemt at operasjon måtte til for å lukke hullet (der målte de hullet til 13mm).

Operasjonen ble satt til 5.januar i år på riksen, og alt gikk kjempe bra! Det er som alle sa at det er en rutineopr, og det tok under 2 timer. Nå i dag, snart 4 mnd senere, er sønnen vår akkurat som alle andre barn. Det eneste er at han har et arr på brystet. Som han faktisk er veldig stolt over og liker å vise bort...

Han hadde forsåvidt ingen symptomer på hullet før operasjonen. Det eneste var bilyden. Jeg syntes innimellom han hadde litt blåe lepper før han ble operert og spurte om det kunne ha med hullet å gjøre. Fikk nei til svar, men etter opr har han ikke hatt det. Syntes også kanskje han ble litt fortere sliten under aktiv lek og gåing, men det er han ikke lenger.

Dere kan kreve å bli sendt på ultralyd av hjertet for å se om det kan være det. Det er ganske mange som har den hjertefeilen. Eller VSD (hull mlm hjertekammrene). Får dere ikke rekv fra legen så gå privat.

Skulle det være hull og det blir opr så kommer det til å gå veldig bra!! Vi har vært gjennom det og er veldig glade for at det ble gjort.

Det var min hjertehistorie :o) Dette er ikke ment for å skremme altså! Mere for å betrygge deg hvis det skulle finnes et hull i hjertet! Det finnes en løsning på det :o)

Hjertelegene på riksen er utrolig flinke!!

Skrevet

Takk for at du deler historien om gutten din, så bra at det går fint med han nå. Det må ha vært skummelt og vanskelig å få beskjed om at hjertet må opereres, skrekk og gru! Men så godt at det finnes så flinke leger som kan reparere hull og gjøre alt bedre!

Jeg tenker fortsatt mye på dette og har tenkt å ta det opp igjen når vi skal på kontroll på barneavdelingen om cirka 2 uker. Det er ikke så lett å leve normalt og slappe av når man føler seg så usikker. Men legen har aldri hørt noen bilyd på jenta mi da, så det er vel lite sannsynlig at det er noen hjertefeil. Med mindre det finnes feil som ikke gir bilyd da. Eller at det er mulig at legen ikke har hørt bilyden?. Mest sannsynlig er det vel ingenting galt, bare jeg som bekymrer meg. Men når man ser at barnet blir blått på leppene såpass ofte så blir man jo redd og det hadde vært godt å føle seg helt sikker på at alt er som det skal med hjertet.

Skrevet

Vi tok faktisk beskjeden om operasjon ganske fint. Det kan ha vært for at vi ikke visste når det skulle skje og at det ikke var noen hast. Men da brevet med datoen kom, skjønte vi at nå var vi i gang.

Vi er ganske rolige begge to og alle legene sa at dette kom til å gå så fint, og alle var så rolige og avslappa. Hjalp nok det!

Dagene før og timene under opr var skumle og slitsomme... Det er jo et bittelite hjerte i en liten kropp de skal inn å ordne på, og man tenker sitt. Men; alt gikk bare bra :)

Skulle jo tro han hører bilyd hvis det er det. Han har jo hørt noen hjerter banke. Det kan jo også skje at han har overhørt det.

Skjønner godt at du er bekymra og usikker. Du må bare fortsette og ta det opp og kreve flere undersøkelser så dere får vite hva det er, HVIS det er noe. Så slipper dere alle bekymringer og tanker.

Men det trenger ikke være hjertet!!

Prøv å slapp av litt til neste ktrl, nyt våren og kos dere sammen! Dette ordner seg!!

Følger med her for oppdateringer :)

Skrevet

Det haddejeg ikke slått meg til ro med!

De store hullene klarer de ikke å høre!

Be om utredning!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...