Gjest Kira06 Skrevet 12. april 2010 #1 Skrevet 12. april 2010 Jeg lurer litt på hvor lenge folk her skal være hjemme sammen med barnet? Vår datter blir 1 år i september, og vi hadde planlagt at vi skulle starte med innkjøring i barnehage i desember ( da er hun ca 15 mnd). Men så fikk vi svar på barnehagesøknaden, og da hadde vi fått plass fra august. Synes det er litt tidlig å starte i barnehagen før hun er fylt ett år, og pappaen er jo fortsatt hjemme i permisjon i august. Fikk beskjed om at vi måtte starte da (ihvertfall betale fra den mnd), ellers måtte vi takke nei til plassen. Jeg har full forståelse for de som ikke har økonomi til å være lengre hjemme med barnet, men jeg føler kanskje det kan være tidlig å starte før man er 1 år. Ihvertfall på fulltid. Hva er planen deres? Og er det vanlig at man starter så tidlig? Stort sett alle venninnene mine har tatt seg ulønnet permisjon i flere mnd, så har rett og slett ikke peiling på hva som er vanlig. Takker for svar:)
Leandermamma Skrevet 12. april 2010 #2 Skrevet 12. april 2010 Eldste min begynte i barnehage 1 uke før han fylte 1 år. Minstemann bli 1 år i oktober og han har fått bhgplass fra 11 august. Permisjonen vår ( min+pappaen sin ) er ferdig 25 november, så tviler strekt på at han begynner før det. Her i huset er det ikke aktuelt med ulønnet permisjon, dessuten er jeg av den oppfatning at mine barn har det mer givende i barnehagen enn hvis de skulle gått hjemme med meg. :-)
ett til! Skrevet 12. april 2010 #3 Skrevet 12. april 2010 min sønn skal starte i barnehagen når han er rundt året(om han får plass da...) har hørt om mange som begynner når de er rundt året eller kanskje litt mindre,spørs hvor gamle de er i august:)
Mamsen til AT:) *prøver igjen* Skrevet 12. april 2010 #4 Skrevet 12. april 2010 lille gutt her er født i august..han begynner i bhg i august så han blir 1 år da. permisjonen min er ferdig i mai,men tar 1 mnd uten lønn i juni og ferien min i juli.så da er det jobb i august,derfor begynner han i bhg da.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. april 2010 #5 Skrevet 12. april 2010 Jenta vår starter i barnehage nå i august, da er hun 22 mnd gammel (fyller 2 år i oktober). Dette gjør vi rett og slett fordi vi synes at hun har det best hjemme frem til da, og fordi vi har økonomisk mulighet til ulønnet perm=) Hun er mye i åpen bhg og sammen m andre barn, så sosial omgang får hun nok av! PS; det er også mulig å få plass fra januar. De fleste bhg har ekstra-opptak av barn i januar, siden folk slutter/ flytter iløpet av høsten.
Mamsen til AT:) *prøver igjen* Skrevet 12. april 2010 #6 Skrevet 12. april 2010 kan faren ha permisjon når barnet har fått barnehageplass? trodde ikke det jeg...prata med NAV og da sa de at far ikke kan ha permisjon når ungen er i bhg... så jeg skjønner egentlig ikke når samboeren min skal ha permisjon....
Gjest Skrevet 12. april 2010 #7 Skrevet 12. april 2010 Jeg har bare permisjon frem til midten av august, da vil jenta mi være 8 mndr. Har planer om å ta ulønnet permisjon frem til februar neste år, pga min mann har turnusperiode som skal gjøres ferdig før han tar ut sin permisjon. Vi skal også flytte i august og evnt flytte på nytt igjen i februar 2011, så lite vits for meg å begynne i jobb for noen måneder. Ikke har vi søkt barnehageplass heller, vi vet jo ikke hvor vi ender opp enda.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 12. april 2010 #8 Skrevet 12. april 2010 Sjarmtrollet begynner i bhg i august, og blir 1 år om to uker. Pappan skal være hjemme til 18. mai, så tar jeg 4 ukers ferie, og pappa er hjemme i sommer fordi han er lærer. Så sånn klarer vi å få det til å gå opp. Hadde ikke hatt råd til ulønnet perm.
abella Skrevet 12. april 2010 #9 Skrevet 12. april 2010 Vi har ikke bestemt oss enda, men vil se det litt an. Pappaen tar ulønnet permisjon etter den vanlige permisjonstida og så starter Knerten i barnehage enten når han er 14 mnd (jan 2011) eller når han er 21 mnd (aug 2011).
Gjest eelis+kian Skrevet 12. april 2010 #10 Skrevet 12. april 2010 Min begynner forhåpentligvis når han er 10 mnd. Da er permisjonen over, og jeg må ut i jobb for å forsørge oss, hehehe.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 12. april 2010 #11 Skrevet 12. april 2010 Vet ikke akkurat når vi skal starte innkjøringen. Hun har fått plass fra 15. aug, så da starter vi kanskje så smått, med at pappan er med (det er han som har permisjon da). Så begynner hun kanskje ordentlig et par uker før hun fyller 1 år. Men siden vi jobber turnus, så blir hun ikke å gå i barnehage hver dag heldigvis
Studine mevik Skrevet 12. april 2010 #12 Skrevet 12. april 2010 Først: Mamsen til AT: Det har ingenting å si om dere har fått barnehageplass i den perioden som far tar ut permisjonen sin. De som svarer når du ringer til NAV er en gjeng brødhuer og vet ikke hva de svarer på i veldig mange tilfeller. Om dere velger å bruke plassen eller ikke fram til han er ferdig med permisjon er opp til dere. Bare dere betaler for plassen kan dere gjøre som dere vil, Vår lille pode begynner i barnehagen i august og da er han ganske nøyaktig 13.5mnd. Vi er begge ferdig i permisjon nå i slutten av april. I peroden før poden begynner i barnehagen må vi jobbe litt om hverdandre. Vi jobber begge skift så vi kan rullere det sånn at den ene jobber dag og den andre ettermiddag. Vi har også familie som gledelig hjelper til også jobber vi ikke 100%, men vi har ikke råd til at en av oss går hjemme i flere mnd uten lønn. Mannen min må ta 3uker ferie i sommer og da jobber jeg fullt og kanskje litt til de ukene som han har ferie. Jeg tar ikke ferie i sommer, men vi kommer til å prøve å ta en ukes ferie sammen til høsten
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. april 2010 #13 Skrevet 12. april 2010 Det er ikke alle barnehager som godtar at plassen ikke brukes, selvom man betaler fullt for den. Her hos oss fikk vi beskjed om at plassen måtte taes i bruk senest en mnd etter tildelt oppstartsdato.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 12. april 2010 #14 Skrevet 12. april 2010 Her i huset begynner poden i bhg i august og er da 2,5år. Har ikke søkt plass til lillesøster (er nå 3mnd), så hun begynner tidligst når hun er 1,5år. Vi får se hva som skjer. Bryr meg ikke så mye om hva som er "vanlig", gjør det som passer best for oss. Har jobbet littt i bhg og mener generelt at ungene har det best om de kan vente med bhg til de har lært seg å gå. Men "må man så må man", så igjen; gjør det som føles riktig for dere
*bolla pinnsvin* Skrevet 13. april 2010 #15 Skrevet 13. april 2010 Jenta vår starter i august og da er hun litt over 13 måneder gammel. Dessverre har pappaen hennes og jeg gått fra hverandre, så jeg må både hente og levere de fleste dager. Jeg har full jobb, så det sier seg selv at det blir 8 timer stort sett. Det er veldig lenge for de små, men jeg må bare gjøre så godt jeg kan i den situasjonen jeg er i.
ble_mamma_6august 09 Skrevet 13. april 2010 #16 Skrevet 13. april 2010 Min datter blir 1 år i august, da begynner hun oxo i barnehage Har en nevø som begynte i august i fjor, han ble ikke et år før i oktober samme året.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 13. april 2010 #17 Skrevet 13. april 2010 Min datter blir 1 år i august og har fått plass fra 2 dager før 1 årsdagen sin :-) Vi har gjort det slik at jeg er hjemme med henne til da, så tar pappaen ut sin permisjon fleksibelt over ca 6 mnd, slik at hun bare går 60% i bhg første halvåret. Da blir det en myk overgang for henne. Ellers så er det veldig ulikt når barna er klar for bhg. Min eldste var 15 mnd når han begynte, og han kunne nok vært eldre også. Gikk 2 dager (redusert tid) i uken til han ble 2 år, da ble det 3 dager. Mellomste var 11 mnd når han begynte, og gikk da til redusert tid 3 dager i uken. Han var verken til eller fra her. Det gjorde ham ikke noe å begynne, hadde lett tilvenning, men han koste seg hjemme også. Minstegutten begynte når han var 10 mnd, og da fordi jeg framskyndte plassen hans, han skulle egentlig ikke begynne før han var 14 mnd. Grunnen var at han er en ekstremt sosial og utadvendt liten gutt, han trivdes ikke hjemme med bare meg og det var ikke andre barn hjemme, så han elsket bhg fra første stund. Gikk deltid til han var 14 mnd, da begynte han fulltid, men med litt kortere dager, og det har aldri vært noe problem (er 2,5 år nå). Tvert i mot så er det slik at han savner vennene sine om det er langhelger eller han har ferie. Poenget med dette er bare at alle barn er ulike, så det som passer og er best for et barn, er ikke nødvendigvis det som er best for et annet barn. Du kjenner barnet ditt best, og velger hva som blir greiest for dere. Vi har i hvertfall god erfaring med deltidsplass i starten (evt betale for full plass, men ta barnet ut noen dager slik vi skal til høsten).
galemathias og snusmumrik Skrevet 13. april 2010 #18 Skrevet 13. april 2010 Lillegutten min blir ett år nå i slutten av april, og han begynner i barnehage 2. august. (da litt over 15 måneder gammel) Vi fikk også barnehageplass fra omkring ettårsdagen hans, noe vi egentlig ikke hadde lyst til, blant annet fordi samboeren min skal ha permisjon noen uker nå i vårværet. Jeg ringte kommunen og spurte om de trodde vi ville få plass i august hvis vi takket nei til plassen i april. Hun sa hun ikke kunne garantere det, men at det er full bhgdekning i kommunen, så hun trodde ganske sikkert at det skulle gå bra. Vi takket dermed nei, og har fått nytt tilbud fra august. Jeg er veldig glad for at vi valgte å gjøre det sånn. Lillegutt har nå hele sommeren på seg til å vokse litt mer, og vi kan kose oss alle sammen med lange late sommerdager.
På'n igjen! Skrevet 13. april 2010 #19 Skrevet 13. april 2010 Hei, du har fått mange svar her, men ser ikke ut som om noen har opplyst om at du faktisk kan søke om permisjon fra barnehagen så lenge en av foreldrene har lønnet permisjon. Vet ikke om det gjelder for private barnehager, men for kommunale er det iallefall mulig (fikk beskjed om dette fra styreren i barnehagen til sønnen min). Ellers startet sønnen min i barnehage da han var ett år, og vi har fått plass til lillesøster fra august, da er hun nesten 15. mnd. Synes 15 mnd. er en fin alder å begynne, men det er jo vanskelig for veldig mange som ikke har mulighet til å ta permisjon uten lønn! Her blir det litt kombinasjon av ferie, bestemor og en fleksibel jobb som gjør at vi kan vente til høsten (men hadde nok sendt henne i barnehagen når hun var året dersom vi fikk plass).
Tyren78-09+12 Skrevet 13. april 2010 #20 Skrevet 13. april 2010 Min blir 1 år på slutten av august, og begynner i barnehage i beg. av august. Syns det er tidlig..men må man så må man. Kunne godt tenkt meg å vært hjemme ut året dersom vi hadde hatt råd til det. Men boliglånet betaler seg ikke selv desverre, hehe
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 13. april 2010 #21 Skrevet 13. april 2010 Lille gutt er ca 10 mnd når han begynner i bhg i august. Skulle gjerne vært hjemme med han litt lenger, men det går ikke økonomisk. Men har vært veldig heldig å få plass i en gårdsbhg med kun 9 barn fra 0-3 år på hans avdeling. Er en storbarnsavdeling også. Pappaen er forhåpentligvis kommet til Norge da, og går på skole 4 timer om dagen, så blir ikke lange dager på lillegutt..
mer enn bare mor Skrevet 13. april 2010 #22 Skrevet 13. april 2010 jeg vil si at det mest vanlige er å starte rundt året. Her blir småen 9,5 mnd (pappaen skal ikke ha sin permisjon enda + at vi skal ha ferie i sommer alle sammen, i stedet for å forlenge permisjonen), så han er kanskje litt mindre enn "vanlig". her jeg bor er det vanlig å begynne i barnehagen rundt året, men det viktigste er jo å gjøre det en selv føler er riktig. vår gutt skal i en bhg-avdeling med 9 barn (0-2 år, men de fleste er ca 1 år). har du mulighet og lyst til å være hjemme lenger så kan du vel det?
respektatauten Skrevet 14. april 2010 #23 Skrevet 14. april 2010 her vil frøkena være litt over 13 måneder, håper på å få plass i januar! tror ikke det skal være så vanskelig, her er det visst nok kamp om barna:)
las chicas Skrevet 14. april 2010 #24 Skrevet 14. april 2010 jeg jobber i bhg, og har vært borti barn som begynner når de er 9mnd gammel. ellers begynner de fleste når de er fra 11mnd og opp. mini her kommer til å være nesten 2 når hun begynner da.
vaffeljernet <3 Skrevet 14. april 2010 #25 Skrevet 14. april 2010 min ene lille begynte i barnehage når hun bare var 8,5 mnd. vi hadde ikke så veldig mye valg pga økonomi. men det har gått veldig bra. hun har trivdes veldig godt hele tiden. det skal også sies at ene som jobber på avdelinga hennes er en veldig god veninne av meg, så hun hadde kjentsfolk der når hun begynte. den andre lillle min ønsker jeg å holde hjemme litt lengre hvis vi har mulighet. men alt avhenger av økonomi uheldigvis. skulle virkelig ønske at det ikke er det som hadde vært det avgjøredne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå