Perle79 gravid med nr 2 Skrevet 12. april 2010 #1 Skrevet 12. april 2010 Var på apoteket i Spania og sa jeg skulle ha folat og at det var for graviditet. Jeg trodde jeg tok 0.5 mg hver dag, men så nå på pakken at det er 5 mg. Har ikke hørt at det er skadelig. Noen som vet?
Lotta2010x2012 Skrevet 12. april 2010 #2 Skrevet 12. april 2010 Jeg tror ikke det er skadelig, for personer som har fått barn med brokk, eller lingnende blir anbefalt dobbel dose med folat neste graviditet. Så tror ikke det kan skade=)
MillaLilla Skrevet 13. april 2010 #3 Skrevet 13. april 2010 Folat er et b-vitamin, noe som betyr at det er vannløselig. Vannløselige vitaminer er det vanskelig å få for mye av, da kroppen rett og slett skyller ut det den ikke bruker. 5 mg er dog nokså høy dose, så du kan nok spare på pillene ved å bare ta en halv om gangen (hvis de er store nok til å dele i to). Husk også på at norske kostholdsanbefalinger går mer langs minimumsgrenser enn maksimumsgrenser og at i en del andre land anbefales det langt høyere vitamindoser enn her (noe som jo gjenspeiles i at pillene du kjøpte i Spania er såpass sterke). Hvis du er veldig i tvil kan du jo høre med legen din neste gang du er inne til time, eller rett og slett ta en telefon til legekontoret.
Perle79 gravid med nr 2 Skrevet 13. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 13. april 2010 Takk for det! Tror kanskje jeg skal dele pillene i to ja! Har fått time hos legen 19. april, skal høre med henne da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå