Gå til innhold

Vaksinerte vs ikke-vaksinerte og meslinger - en europeisk studie

Anbefalte innlegg

Flere etterlyser forskning på ikke-vaksinerte barn er inne. Vel, det finnes faktisk en hel del. Her er et eksempel.

I en stor studie som ble publisert i 2009 ble alle data om meslinger fra 32 land i Europa analysert fra årene 2006-2007. 12132 tilfeller av meslinger ble registrert, hvorav de fleste kom fra Romania, Tyskland, Storbritannia, Sveits og Italia. De fleste av de smittede (ca 90%) var uvaksinerte eller barn som ikke var fullstendig vaksinerte. 7 dødsfall ble registert.

Av de som døde var tre fra Romania, to av disse var ikke vaksinert og én var ufullstendig vaksinert. Én gutt døde i Storbritannia, han var ikke vaksinert. To barn døde i Tyskland, ingen av dem var vaksinert (den ene var for liten til å få vaksine). En jente døde i Italia, hun var ikke vaksinert.

Hjernebetennelse er en komplikasjon som kan oppstå av meslinger, og noen av dødsfallene skyldtes dette. I tillegg ble det rapport om 8 tilfeller av ikke-dødelig hjernebetennelse i 2006; fem fra Tyskland, ett fra Hellas, ett fra Sveits, og ett i Storbritannia. 6 av disse var uvaksinerte, én hadde fått kun én vaksinedose, og i det siste tilfellet vet man ikke. I 2007 ble 7 tilfeller av hjernebetennelse rapportert; fem fra Sveits, ett fra Tyskland og ett fra Storbritannia. Ingen av disse var vaksinert mot meslinger.

Les hele studien selv her:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19131097

(fulltekst finner du ved å klikke på det lille Lancet-ikonet øverst til høyre, velg deretter Helsebibliotek-alternativet)

og flere data her:

http://www.euvac.net/graphics/euvac/pdf/annual_2006.pdf

Fortsetter under...

12132 tilfeller smittet. Kun 7 dødsfall. Hva vet vi om sykehistoriene, de foranliggende helsetilsetandene til de som døde? Denne informasjonen ville vært nyttig!

Klart det er risiko med sykdommer. Og tragisk når barn dør. Ingen benekter dette. Det er også tragisk å lese om vaksineskader, stygge langtidsskader og bivirkninger av selve MMR-vaksinen.

At mange uvaksinerte får sykdommen er ikke rart siden smitteringer gjerne oppstår. Om mine barn får Meslinger vil jeg ta det med ro. de er friske og sunne til å tåle sykdom. Vi foreldre og besteforeldre hadde Meslinger selv. Kjærlig omsorg, god pleie, ro og hvile er remedier som virket godt den gang. Vi følger dette opp også i dag.

Av to onder: MMR eller Meslinger velger vi fortsatt det siste.

Vet ikke helt hva du vil oppnå her? At sykdommer er farlige? Det vet vi. Hva ellers kan du fortelle?

Jo, vi vet faktisk noe om sykehistoriene også. To av dem (gutten i Storbritannia og jenta i Italia) hadde underliggende sykdommer.

Gjør det saken noe bedre? Viser ikke det at det er viktig at alle vaksinerer seg for å beskytte dem som trenger det mest? Du mener kanskje de svakeste like godt kan dø, slik at barna dine skal oppleve mesling-metamorfosen sin? Eller?

12000 tilfeller og 7 døde er faktisk en hel del. I Norge blir det født rundt 60 000 barn i året, Om bare halvparten av dem får meslinger, vil omtrent 30 dø av det. Per år, altså. Uansett hvor mye kjærlig omsorg de får.

Synes du det er vanskelig å forstå hva jeg vil? Jeg vil vise deg skikkelig dokumentasjon, tall fra virkeligheten. Ja, og fortelle deg at sykdommer er farlige. Det virker som om du tar ganske lett på det, nemlig.

Hvilke tragiske vaksineskader finnes fra MMR-vaksinen?

Nei, vi risikerer ikke helsen eller livet til våre barn for å utrydde sykdommer. Så egoistisk er jeg. Vi vil heller gjøre barna istand til å takle dem.

Skal de svakeste av oss heller utvikle astma, allergier, kroniske infeksjoner, hanglende allmentilstand gjennom barndommen, ADHD, Autisme og kreft ved å pøse i dem vaksiner?

Den dagen vaksiner blir frikjent fra å trigge en av disse plagene skal vi gladelig gå inn i sprøytekøen. Sorry, den forsikringen har ennå ikke kommet.

Sykdom er farlig - Vaksiner er så langt fra ufarlig.

Ikke begynn igjen med at MMR er ufarlig. Jeg har vist gjentatte ganger hva MMR er i stand til via utallige linker og foredrag lagt ut på sidene her. Les selv. Dette gidder jeg ikke hjelpe deg mer med. Jeg lytter til mine kilder, du dine.

Dødsfall møter dødsfall her - vaksineskade eller sykdom. trist. Vi er mennesker. Og vaksinedosene er ikke løsningen på epidemier verden gjennomgår. Å bekjempe fattigdom og kunne bygge gode levekår for våre barn er.

Det er ikke greit at noen dør. Hverken av sykdommer eller av vaksineskader. Leser du ikke hva jeg skriver?

MEN: Jeg støtter ikke vaksinering på noen som helst måte som rett metode for å gjøre oss friskere. At barn dør er like trist, enten det er av vaksineskade eller sykdom.

Jeg tar bare ikke risikoen det er å påføre mitt barn vaksinedosene.

Spørsmålet ditt er idiotisk ledende.

Bruk milliardene fra våre industriland på å bekjempe fattigdom og lav levestandard i utviklingsland. Det er her dødstallene og sykehistoriene er mest alvorlige. Klart vi alle vil gjøre noe med dette! .

Denne faren erfarer nøyaktig det samme som oss. Mitt ståsted er det her samme. Kanskje du skjønner mer etter å ha hørt hans historie...

Annonse

Nei, det var ikke så lett å forstå hva du egentlig mente i ditt forrige innlegg. Og når du aksepterer premissene, nemlig at ca 1 av 1000 dør av meslinger i vår del av verden - så er jo det faktisk konsekvensen av ikke-vaksinering. Du sier jo selv at du er egoistisk. Spørsmålet mitt blir vel bare tydeligere og tydeligere, og selvsagt kunne du ikke svart JA. Men i praksis er det det du gjør.

Gidder du slutte å poste den samme linken om og om igjen? Dette er heller ikke dokumentasjon. Det er en kar som står og påstår noe, basert på - hvor mange - 20 barn? Og du hører eller på ham enn på f.eks. en studie som viser at 800 000 vaksinerte barn i Danmark ikke har mer astma enn de uvaksinerte barna? (Jeg har referert til denne tidligere, tar det gjerne igjen om du vil)

Ostepop,

Du sa:

"12000 tilfeller og 7 døde er faktisk en hel del. I Norge blir det født rundt 60 000 barn i året, Om bare halvparten av dem får meslinger, vil omtrent 30 dø av det. Per år, altså. Uansett hvor mye kjærlig omsorg de får."

Mens ifølge fhi heter det:

"I årene før vaksinasjon ble introdusert i barne­vaksinasjonsprogrammet ble det årlig meldt 20 000-30 000 tilfeller av meslinger, 20-30 tilfeller av alvorlig encefalitt og 5-10 dødsfall årlig forårsaket av meslinger"

Dette betyr at det ble registrert fra 0,16 til 0,5 dødsfall per 1000 registrerte meslingetilfeller før massevaksinering tok til.

Men du sier at mer enn, eller lik det dobbelte av dette, altså 1 av tusen vil dø av meslinger ved å si at 30 vil dø om 30 000 får meslinger?

Hei HelseinterRessert!

Jeg baserte dette tallet på studien jeg refererte fra, som altså er ganske ny og fra Europa. Se også ingressen til denne debatten ("Av 1000 barn som ikke er vaksinerte og får meslinger, så vil ett av dem dø, også her til lands.")

Det kan godt hende FHIs tall er riktigere for norske forhold. Men det vil da uansett medføre at om halvparten av hvert årskull blir smittet av meslinger vil kanskje 15 dø, og 30 få alvorlig hjernebetennelse.

Det er fortsatt en hel del, når man enkelt kan unngå denne sykdommen ved vaksinasjon.

Haha, mammax3, du fornekter deg ikke. Om du kaller dette skraper i lakken, kan du jo vurdere å se litt nærmere på dine egne utsagn. Jeg har ingenting i mot (som du ser) å justere meg dersom jeg får ny, pålitelig informasjon. Det ser det ut til at du har. Nå vil jeg også presisere at det ikke er mine egne "statistikker" jeg kommer med, jeg har altså ikke funnet dem på selv - i motsetning til det du presenterer av påstander som sannsynligvis er basert på fri fantasi og anektdotiske bevis (aka barna dine).

Annonse

Nå tenker jeg på din steile holdning til MMR vaksinen. Imponerende at du ikke ser hvor liten risiko vi faktisk har for dødsfall i Norge. VI kan ikke risikere våre barns helse ved å utrydde sykdommer. Dette offeret er for stort.

Okei. Så vis meg at MMR er farlig, da. (Og ikke si: les denne boka. Du kan gjerne sitere fra en bok, om det trengs)

PS. Ser du ironien i ditt eget utsagn her?

"VI kan ikke risikere våre barns helse ved å utrydde sykdommer"

Enig at dette ble satt på spissen. Og klumsete lagt ut. Men forstatt, nei vi utsetter ikke barna våre for bivirkninger, vaksineskader, ulne autoimmune sykdommer og hanglende helse fordi vi kollektive skal prøve å utrydde sykdommer de kan takle.

Jeg har lagt ut så mange linker og foredrag at det holder i lange baner. Jeg foreslår dere leser selv - og SÅ ser hvor dere står etterpå.

Jeg deltar ikke i en debatt hvor den ene parten kaller mitt helsesyn for nonsense og kvakksalveri. SORRY! Vi står så steilt mot hverandre. Og har tatt vår valg. Fint det. Vi har i hvertfall lest og så dannet oss meninger. Gid det gjaldt for resten av befolkningen!

Mitt engasjement her er å belyse at det er ikke et entydig sv/hv svar ang vaksiner - og at kontroversen langt overgår det vi får vite på helsestasjonen,. Dessverre.

Mitt ståsted Sist og ikke minst er helt klart: vaksinene er langt fra så trygge som vi tror. :-)

Jeg får minne deg på at jeg aldri har kalt deg kvakksalver. Jeg har heller aldri brukt ordet nonsens. At du føler deg angrepet må du nesten bare regne med når du presenterer såpass kontroversielle synspunkter. Det kunne være en spennende debatt om du bare hadde ikke hadde vært ute av stand til å belegge de vanvittige påstandene dine. At du henviser til de hundrevis av vilkårlige lenkene du har gitt oss her, gjør oppgaven med å forstå hva du bygger uttalelsene dine på umulig for meg. Og hvorfor skal det være min jobb? Det er DU som påstår - da må DU dokumentere.

Om MMR er farlig? Spørs vel hvordan du definerer dette da, men ifølge felleskatalogen, hvor produsenten selv oppgir MMR vaksinens egenskaper kan følgende leses under bivirkninger:

"Blod/lymfe: Regional lymfadenopati, trombocytopeni. Gastrointestinale: Kvalme. Hjerte/kar: Vasculitis. Hud: Panniculitt, purpura, hudindurasjon, Stevens-Johnsons syndrom, pruritus. Immunsystemet: Anafylaktoid reaksjon, anafylaksi og beslektede fenomener som angionevrotisk ødem, ansiktsødem og perifert ødem. Infeksiøse: Aseptisk meningitt, atypiske meslinger, orchitt, otitis media, parotitt, subakutt skleroserende panencefalitt. Luftveier: Bronkiale spasmer, hoste, pneumonitt, sår hals. Muskel-skjelettsystemet: Artritt og/eller artralgi (vanligvis forbigående og sjelden kronisk), myalgi. Nevrologiske: Afebrile kramper eller anfall, ataksi, svimmelhet, encefalitt, encefalopati, feberkramper (hos barn), Guillain-Barrés syndrom, hodepine, meslinge-inklusjonslegeme-encefalitt, okulær parese, optikusnevritt, parestesi, polynevritt, polynevropati, retrobulbær nevritt, synkope. Psykiske: Irritabilitet. Øre: Nervedøvhet. Øye: Konjunktivitt, retinitt. Øvrige: Kortvarig brenning og/eller stikking ved injeksjonsstedet, utilpasshet, papilitt, perifert ødem, hevelse, ømhet, vesikler ved injeksjonsstedet, elveblestlignende utslett på injeksjonsstedet."

Vet ikke om du betegner bivirkninger som hjernebetennelse (encefalitt) og guillan barre som farlige?

Det er også verdt å merke at det som vaksinen er ment å beskytte mot (hjernebetennelse, fra meslinger, ref fhi.no) er oppgitt under bivirkning av vaksinen.

Kilde: www.felleskatalogen.no

Vanskelig å si hvor vanlig det er med hjernebetennelse av MMR i praksis. Lege Stig Bruset skriver følgende på generelt grunnlag:

"Statistiske data over vaksinebivirkninger 1991-2001 viser betydelige forskjeller mellom norske og amerikanske tall. I perioden mottok VAERS rapporter om 128.717 bivirkninger av et totalt antall på 1,9 milliarder vaksiner. Her hjemme gis over 800.000 doser i barnevaksinasjonsprogrammet, men forekomsten av meldte komplikasjoner var kun én per 100.000 doser. I USAs rapporteringssystem regner man med hele 11,4 rapporter per 100 000 doser. I tillegg regner myndighetene der med at det er stor underrapportering. Trolig blir under 10 prosent av alle bivirkninger av legemidler rapportert."

Dette kan bety at det i praksis kan regnes med ca 1,14 komplikasjoner per 1000 vaksinedose. I Norge ser det ut til at underrapporteringen er enda større, dvs at kun ca 1 % av komplikasjonene registreres fra vaksiner.

Så igjen, det er vanskelig å si hvor mange som får hjernebetennelse/andre komplikasjoner av vaksiner og MMR vaksinen.

Kilde: http://www.matoghelse.no/helse/2006/11/01/virkninger-og-bivirkninger-av-vaksiner.aspx

Ja, men igjen så tilslører du situasjonen ved ikke å skille mellom vanlige, ufarlige bivirkninger og sjeldne, mer alvorlige komplikasjoner. Det er helt åpenbart at det er underrapportering av kjente bivirkninger slik som feber og vond arm.

Når disse bivirkningene du refererer til opptrer færre enn 1 av 10 000, til og med ned mot ukjent - slik det altså står i Felleskatalogen - og du lister dem opp i all sin skrekk og gru som noe man må regne med ved vaksinering, så viser du at du ikke aner noe som helst om bivirkningsrapportering - eller at du er ute etter å gjøre virkeligheten mer skremmende enn den faktisk er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...