Gå til innhold

Å sitte?

Anbefalte innlegg

Gjest eelis+kian
Skrevet

Når bruker babyene å lære å sette seg opp selv? Skal man "trene" på å sitte?

Skrevet

d vart nevnt på 4 mnd treffe på helsestasjon, men om e huska d jøre e så klart ikke da. men å liksom ta barene i armene å de dra seg opp skulle vi ikke gjøre sa fysioterapauten, fordi barnet ikke bruker den måten på å reise seg opp på i sittestilling. d skal gå naturlig av seg selv.

Skrevet

Man skal ikke trene på å sitte. Man skal vente til de setter seg opp selv. Da er de ofte 8-9 mnd. De kan sitte på fanget og litt i stol mens de får mat, men ikke lær dem å sitte selv på gulvet før de setter seg opp. Da vil de mangle støttereaksjoner, og vil få en ugunstig holdning i ryggen, fordi den ikke er sterk nok til å holde kroppen oppe. Noen vil hoppe over krabbestadiet fordi de ser at de kan komme seg fremover på stumpen, og det er ikke den beste måten å forflytte seg på.... La utviklingen gå naturlig:)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Takk :-)

Grunnen til at jeg lurer er at min søster fortalte at hun begynte å trene på å sitte med sin datter da hun var 6 mnd, og hun lurte på om ikke jeg skulle begynne snart. Men bakerst i hodet syntes jeg at jeg husket å ha lest at man ikke skal sette dem opp før de er klare for det selv, og gutten min er langt fra klar, hehe. Han får sitte oppreist på fanget i korte øyeblikk, og da sitter han som en potetsekk og "blanserer" med bena ut til sidene. Altså han holder ikke kroppen sin oppe selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...