Gå til innhold

Hva med referanser da - bør de alltid nevnes i søknaden, eller kan man vente til evt intervju?

Anbefalte innlegg

Skrevet

..Jeg har ikke så lyst til å kunngjøre at jeg skal søke på en annen jobb, så jeg vil gjerne vente med å oppgi referanser i denne omgang.

Men det er kanskje negativt?

Høres ut som om jeg aldri har søkt jobb før, men det har jeg (og var også med på ansette noen i to ulike jobber nylig), men folk mener jo så mye forskjellig.

Skrevet

Jeg pleier skrive at referanser oppgis på forespørsel i søknaden, og tar de med på et evnetuelt intervju

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg oppgir ikke referanser før jeg blir vurdert for jobben etter et intervju. Mine referanser har viktige stillinger med høyt arbeidspress og jeg ønsker ikke at de skal ringes opp av hvermansen. Til vikarbyrå har jeg oppgitt referanser, men gitt forbud mot å ringe før de har et oppdrag til meg som jeg har meldt interesse for og hvor det er sannsynlig at jeg blir valgt til jobben.

Skrevet

Referanser bør alltid oppgis i søknaden. Det er irriterende for arbeidsgiver å måtte ta kontakt med søker for å få oppgitt dem. Ofte har man behov for å sjekke et par ref. nettopp i utsilingen av hvem som skal innkalles til intervju. Å intervjue søkerne er en svært tidkrevende prosess, og det er viktig å velge de riktige personene i utgangspunktet.

Gjest Tale30
Skrevet

Du nabofrua: :)

Har du da avklart dette med dine referanser? Hvis man er aktiv søker, kan man søke på veldig mange stillinger, og jeg tror ikke at så mange tidligere arbeidsgivere ville se blidt på å bli kontaktet 15 ganger dagen i en aktiv periode. Det er selvsagt noe annet dersom man kun har søkt på en enkelt jobb..

Skrevet

Det er en selvfølge at det avtales med dem man fører opp. På den annen side er det de færreste som søker jobb i tide og utide, kanskje bare et par ganger i året, så det burde ikke bli den store belastningen. Det er jo heller ikke slik at arbeidsgiver kontakter alle referanser, kun i de mest aktuelle tilfellene (desto mer irriterende at noen velger å ikke føre dem opp). Så hvis målet er å ha størst mulig sjanse til å få en jobb, så bør referansene føres opp med det samme. Hvis noen heller vil skåne referansepersonene for en maks 3-4 minutters telefonsamtale, så får de heller gjøre det.

Skrevet

Skrev selvsagt en feil ang. hvor ofte man søker jobb. Det skal selvfølgelig stå "et par ganger i livet", ikke "i året" ...

Skrevet

Jeg har holdt mange intervjuer, og det er skjelden jeg får søknader hvor referanser oppgis. Jeg ville heller aldri ringt referanser før jeg hadde snakket med vedkommende!

Så jeg ville aldri sendt med referanser i søknaden!

Skrevet

Synes det er direkte useriøst å ringe referanser før et intervju. Kommer kanskje ann på type jobb, men på de stillingene jeg er interresert i synes jeg det er useriøst. Så hjvis de jobber slik vil jeg ikke jobbe der

Skrevet

Jeg har jobbet med rekuttering i flere år, og det er helt unaturlig for meg å ringe referanser på en person jeg ikke har intervjuet. Gjør ikke det tidligst før man sitter igjen med 2-3 aktuelle kandidater. Så til HI, nei, det er absolutt ikke nødvendig å ha med referanser på cv/søknad, mange ønsker jo også å holde det hemmelig så lenge som mulig når man er ute og søker etter jobb.

Det er heller ikke nødvendig med mer enn 2-3 referanser og de bør ikke være eldre enn 3-4 år. Noen ganger er dette vanskelig hvis man har jobbet et sted lenge, men det er i alle fall ikke nødvendig å ramse opp alle du har jobbet for.

Og sist men ikke minst, referansen betyr i det lange løp ikke så mye. Det aller viktigste er hvordan du presenterer deg på intervjuet og hvilken kontakt du oppnår med motparten. By på deg selv! :)

Skrevet

Jeg har jobbet med ansettelser de siste 15 år, og ser at de aller fleste oppgir referanser. Det betyr selvsagt ikke at vi ringer alle disse referansene på samtlige søkere, kun til de som er mest aktuelle for å bli innkalt til intervju. Når søkere ikke oppgir noen referanse, er det egentlig ganske irriterende, og det er lett å tenke: har de noe å skjule? Hva en referanseperson uttaler, er ofte mer verdifullt enn hva søkeren selv skriver i søknaden sin. Mange av de sistnevnte er ofte fulle av floskler. I praksis er det gjerne eksamensresultater, spesialisering og uttalelse fra ref.personene som blir utslagsgivennde for en ansettelse, i tillegg til selve jobbintervjuet, selvfølgelig. Så hvis målet er å komme høyest mulig opp på prioriteringslista mht valg av ny arbeidstaker, så bør man absolutt oppgi minst én referanse.

Gjest Tale30
Skrevet

For å være helt ærlig, så syns jeg at det er mer logisk at den som søker etter arbeidstakere kaller inn til intervju, møter personene og danner seg en mening på basis av dette før de da eventuelt ringer referanser. Det skulle vel da være logisk at man i løpet av intervjuet får flere spørsmål som man ønsker å stille referansen.

Slik jeg ser det, burde det holde å ta med attester første intervju, samt oppgi referanser. Den som ansetter kan da se på attestene og deretter ringe referansepersonene til de 2-3 siste kandidatene.

Så vidt jeg har fått med meg fra de intervjuene jeg har vært på, og ut ifra de stillingsannonser jeg har sett på, så er dette ganske vanlig praksis.

Man har vel ikke noe å skjule, man mener bare at tidligere arbeidsgiver ikke skal ringes i tide og utide. Det burde heller vitne om gode egenskaper.

Skrevet

Tidligere arbeidsgivere blir da heller ikke ringt "i tide og utide", slik du antyder, kun når søkeren er blant de mest aktuelle. Nå kommer det selvsagt an på hva slags type jobb det er snakk om, og hvor mye kompetanse som kreves. Det er forskjell på å ansette en til enkelt rutinearbeid og til en jobb som krever høyere utdanning. Etter at intervjuene er foretatt, er det bare innstillingen av søkerne som gjenstår. Evt. kontakt med referanser gjøres m.a.o. før intervjuet, slik at uttalelser fra ref. eventuelt kan tas opp med søkeren der.

Skrevet

Din framgangsmåte er jo fullstendig uprofesjonell. At det er irriterende for deg å måte ta kontakt med søkerne vil jeg også si er et tegn på at du så absolutt ikke passer til å drive med rekruttering.

Å prate med referanser før man har møtt kandidaten og gjort seg opp et inntrykk direkte virker på meg som direkte meningsløst.

Som arbeidssøker ønsker man da heller ikke at referansene skal bli "mast på" i tide og utide og derfor er det absolutt uaktuelt for meg i hvert fall å oppgi referanser før jeg blir innkalt til intervju. Har forresten aldri opplevd at arbeidsgivere har forventet referanser "på forhånd".

Skrevet

Hvis du kan holde deg til saken istedenfor å bedrive personsjikane, ville det være en fordel. Jeg må bare konstatere at vi sannsynligvis jobber i vidt forskjellige bransjer, og at du åpenbart ikke er interessert i referanser på forhånd. Greit for deg og din jobb, kanskje, men ikke hos oss. Her pleier da også minst 90 prosent av søkerne oppgi sine referanser allerede i søknaden. Som nevnt i flere andre innlegg: det betyr selvsagt ikke at ref.personene blir "mast på i tide og utide, som du så misvisende antyder. Det er kun de som er aktuelle å intervjue hvor dette KAN være aktuelt (avhengig av typen referanser, f.eks. om det bare dreier seg om en studieveileder, en tidl. arbeidsgiver i en kortvarig feriejobb eller en tidl. arbeidsgiver med relevans for den typen jobb som nå søkes).

Gjest Tale30
Skrevet

Så du rekrutterer til jobber hvor det ansettes mennesker uten så mye jobberfaring eller noe særlig utdanning? Ja, da er det kanskje annerledes.

Jeg søker stillinger hvor det kreves høy utdanning, samt god arbeidserfaring. Mine referanser har stillinger som er svært krevende, men de stiller seg tilgjengelig for samtale med ny arbeidsgiver (som jo en tidligere sjef skal gjøre). Når jeg da søker mange stillinger som arbeidsledig, kan jeg ikke risikere at de som mottar min søknad ringer min referanse for å se om de ønsker meg på intervju. Det kan jo være at de bare ringer dem som er mest aktuelle å kalle inn, som du sier, men den sjansen tar jeg ikke. Mine referanser holdes derfor anonymisert frem til at jeg har vært på intervju, og vurderes til annengangsintervju. Jeg er også registrert hos rekrutteringsbyråer, og de har fått mine referansepersoner oppgitt, men som nevnt før har jeg stilt et absolutt krav om at disse ikke kontaktes før de ha funnet et oppdrag som er relevant for meg.

Skrevet

Nei, det er akkurat omvendt. Jeg rekrutterer folk hvor det kreves minst 4 års høyere utdanning. Det er nettopp av den grunn det er viktig å innhente uttalelser fra referanser, og i så fall før det eventuelt innkalles til intervju. Det er travelt nok i ansettelsesprosessen fra før om vi ikke også skal kontakte jobbsøkerne en gang ekstra for å få greie på referanser.

Skulle jeg ansatt en til å sitte i kassen på Rimi, ville jeg nok ikke vært så nøye med referansene.

Skrevet

Det er veldig greit for arb.giver at referansene m/tlf nr står i søknaden med merknad om at de er kontaktet.

På denne måten slipper man flere lapper, ev feil tlf. nr osv.

Husk å skrive både navn, stilling og firma i tillegg til tlf.nr.

Gjest Tale30
Skrevet

Det syns jeg hørtes veldig merkelig ut, men det er jo greit nok det. De jobbene jeg har søkt på har i alle fall ikke bedt om referanser før etter første møte. I forbindelse med den siste jobben jeg var i intervjurunde på, en tungtveiende stilling, fikk jeg beskjed om at referanser ikke ble sjekket før etter annengangsintervju. Jeg var en av de to siste, og de snakket en halvtime med mine to referansepersoner. Denne samtalen gikk på å diskutere det inntrykket de hadde fått av meg opp mot det referansen kunne fortelle. Denne rekrutteringen ble foretatt av folk med laaang fartstid, så jeg tror i alle fall ikke at din praksis er den eneste måten å gjøre det på. Som noen sier over her, da får det heller være med den jobben hvor de ikke kan kalle inn basert på cv og søknad, for mine referanser får dere aldri ;)

Skrevet

Det er vanlig praksis hos oss ihvertfall, hvor det til sammen jobber nesten 1.000 ansatte (og jeg har også "laaang" fartstid ...). Samme gjelder hos venner av meg som også er med på å ansette folk. Når du skriver at det ble brukt en halvtime på å snakke med en referanseperson, er det åpenbart at du selv jobber i en nokså spesiell stilling, knapt nok representativ for det norske arbeidsliv, vil jeg tro.

Ut fra måten du skriver på, vil du nok ikke bli regnet som noen aktuell søker hos oss uansett referanser.

Gjest Tale30
Skrevet

Hva i alle dager mener du med at jeg ikke vil bli regnet som en aktuell søker hos dere ut fra måten jeg skriver på?

Skrevet

Det var kun ment som et forsiktig spark tilbake på bakgrunn av ditt eget innlegg, hvor du bl.a. skriver: "Som noen sier over her, da får det heller være med den jobben hvor de ikke kan kalle inn basert på cv og søknad, for mine referanser får dere aldri ;)"

Skrevet

Hvis du synes det er "useriøst" å foreta en mest mulig helhetlig vurdering av søkerne før de eventuelt innkalles til intervju, så har du åpenbart lite forstand på helt vanlige tilsettingsprosesser i det offentlige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...