Anonym bruker Skrevet 12. april 2010 #1 Del Skrevet 12. april 2010 Vil bare advare mot denne måten de vil du skal føde. Jeg har fått dette bekreftet av en lege der. Jeg synes dette er forferdelig og at alle som dette gjelder bør informeres og få selv bestemme om de ønsker denne type fødsel. Fødsel på samlebånd? Et av Oslos største sykehus har satt i gang prosjektet "Active management of labour" for førstegangsfødende. Jordmor Kristina setter her et kritisk søkelys på metoden. - Dette dreier seg om liberal og unødvendig innblanding for å få fart på fødselen, mener hun. Nytt prosjekt for norske førstegangsfødende Nylig har de satt i gang et nytt prosjekt på et av Oslos største sykehus: Aktiv styring av fødslene hos alle førstegangsfødende. «Active management of labour» har vært praktisert i snart 40 år i Irland. Aktiv styring av fødsel er akkurat det det høres ut som; liberal bruk av innblandinger for å sette fart på fødselen og gjøre den mest mulig lik en mal laget ut i fra hvordan en fødsel burde se ut. Metoden innebærer at det blir gjort en vurdering av om kvinnen er i fødsel før innleggelsen, det blir gjort tidlig punktering av fosterhinnene, og dersom livmormunnen ikke åpner seg 1 cm i timen, blir det gitt oksytocindrypp. Dette prosjektet har sin bakgrunn i at de ønsker å redusere det høye antallet instrumentelle forløsninger; tang/vakuum og antall keisersnitt. Det er ulike typer av aktiv styring av fødsel, men de innebærer hovedsakelig at alle kvinner skal føde innen en bestemt tid – helst under 12 timer. 12 timers frist på å føde Tiltakene for å redusere denne dårlige statistikken gjør meg mildt sagt veldig overrasket – eller kanskje langt mere trist. Er du førstegangsfødende vil dette i de fleste tilfeller innebære: Du har begynt å få sammentrekninger, og tror at det kanskje kan være fødselen som er i gang. Du venter hjemme litt til, sammentrekningene kommer mer regelmessig nå, de kommer hyppigere og de gjør vondt. Du kontakter fødeavdelingen som sier du kan komme inn for en sjekk. Om mormunnen er avflatet og/eller det er 2-3 cm åpning av mormunnen blir du vurdert til å være i fødsel, du vil nå ha maks 12 timer på deg til å føde. Du er imidlertid ikke i aktiv fødsel (som man regner ved ca 4 cm) og riene kan derfor fremdeles være uregelmessige og kan til og med stoppe helt opp. Å komme inn på sykehuset til fremmede omgivelser og fremmede mennesker, vil også mest sannsynlig redusere rienes hyppighet og styrke for en periode. Punktering av fosterhinne Fosterhinnen vil som prosedyre i Aktiv styring av fødselen punkteres (vannet blir tatt) Så får du 1 time på deg til å starte opp med regelmessige, gode rier. Om dette ikke oppnås vil man automatisk henge opp et oxytocindrypp, og stimulere riene dine. Vaginale undersøkelser blir utført hyppig for å sjekke fremgang. Riene stimuleres deretter så det skal følge sykehusets aksjonslinje: 1 cm åpning i timen – dette kan igjen innebære hyppige rier med påfølgende smerter som vanskelig kan takles uten smertelindring. Epidural blir derfor tilbudt og som regel benyttet. Jeg undrer meg om kvinnene blir spurt om å delta i dette prosjektet, eller om dette er forskning på kvinner uten samtykke? Men hjelper det? Selv om den viktigste nåværende rettferdiggjørelse for bruk av Active Management er reduksjon i keisersnittfrekvensen, vil en analyse av de intervensjonene som Active Management består av være ganske avslørende: • Studier viser at å ta vannet alene ikke reduserer antall keisersnitt. • Studier viser at oxytocin alene ikke reduserer antall keisersnitt. På den andre siden viser mange studier at kontinuerlig omsorg av en fødselshjelper, jordmor eller doula kan redusere antall keisersnitt. Kontinuerlig omsorg og tilstedeværelse av fødselshjelper reduserer behovet for smertelindring, antall keisersnitt, antall operative vaginale forløsninger og bedrer barnets tilstand etter fødsel. Stiller spørsmålstegn ved 12-timers regelen Om vi skal definere fødsel hos førstegangsfødende over 12 timer som unormalt, må vi finne ny teknologi som tvinger kvinner til å føde raskere enn 12 timer. Marsden Wagner (doktor og 16 år som direktør for kvinners og barns helse i WHO) gjør denne sammenligningen: "Det blir det samme som å finne opp biler som kan kjøre raskere enn fartsgrensen. Når farten så skaper ulykker og dødsfall, forandrer man ikke bilen eller trener sjåførene, man finner opp fartsdumper. Er resultatet av fartsdumpene at hodet dunker opp i taket så man får utholdelige smerter, gir vi bare smertestillende medikamenter." Om vi rettferdiggjør aktiv styring av fødsel, bestemmer at fødsel over 12 timer er en indikasjon for keisersnitt og finner teknologi som fremskynder fødsel – vil antall keisersnitt reduseres. Men vi har ikke stilt spørsmålstegn ved 12 timers regelen, og har ikke vurdert hva slags faktorer som forsinker fødselen eller vurdert mindre inngripende og risikofylte alternativer. Andre tiltak for å redusere keisersnitt Aktiv styring er ikke den eneste måten å redusere antall keisersnitt. Om vi tror at fødsel er noe som kvinner gjør og ikke noe som skjer henne kan vi ha fokus på kvinnen og ikke bare sammentrekningene i livmoren hennes. Da kan vi konsentrere oss om å styrke kvinners fødekrefter og forbedre hennes fødeomgivelser. Vi vet nemlig at kvinners opplevelse av fødselssmerter forsterkes når hun utsettes for ukjente omgivelser, ukjente mennesker rundt seg, ukjente prosedyrer som blir gjennomført og når de får mangelfull støtte og omsorg under fødsel. Den øker også når kvinnen blir lagt i en horisontal stilling og ikke kan bevege seg som hun ønsker. I tillegg øker smertene når fostervannet blir tatt, og ved kunstig stimulering av rier med oxytocin. Kvinner som kommer inn på sykehuset og får alle disse tingene utført – som alle forsterker smerteopplevelsen, vil være takknemlig når hun blir tilbudt en epidural. Hun er som oftest ukjent med at det er det sykehuset allerede har gjort med henne, som har gjort smertene så utholdelige. Flere ikke-inngripende og ikke-medikamentelle løsninger har vitenskapelige vist seg å være like effektive i å redusere antall keisersnitt som aktiv styring av fødselen: kontinuerlig tilstedeværelse av jordmor, fødsel ved fødestue og planlagte hjemmefødsler. Ingen innblandinger eller medikamenter uten bivirkninger For uansett hva fødselshjelperne forteller oss: det finnes ingen innblandinger i fødsel eller medikamenter uten ulemper og bivirkninger, og det anbefales ikke av Verdens Helseorganisasjon. ”Normally, rupture of the membranes is not required until a fairly late stage in the delivery. Artificial early rupture of the membranes, as a routine process, is not scientifically justified" (WHO 1985). Med alle de risikofaktorene forbundet med oxytocin vil bruk av dette ved Aktiv Styring av fødsel for å fremskynde fremgang i fødselen være ”som å ta i bruk en ødelagt fallskjerm - du kommer kanskje raskere frem, men du betaler mest sannsynlig en større pris” (Marsden Wagner). På de fleste sykehus I Norge stimuleres det med oxytocin hos ca 50% av førstegangsfødende. Av de fødslene som ender med instrumentell forløsning (tang eller sugekopp) er 71,6 % riestimulerte fødsler! "Birth should not be induced for convenience, and the induction of labor should be reserved for specific medical indications. No geographic region should have rates of induced labor over 10 percent" (WHO 1985b). Aktiv Styring av fødselen vil også innebære store psykiske ulemper: "Active management introduces psychological hazards as well. By defining deviation from the average rate of dilatation as pathologic, it tells the 40 percent of women who have augmentations that they are abnormal" Davis-Floyd (1992) En siste karakteristikk av Aktiv Styring av fødsel, som deles med andre former for medisinerte fødsler, er at intervensjoner hovedsakelig er til fordel for fødselshjelperne og sykehuset - og ikke kvinnene. Jo større fødeavdelingene er, desto mindre tid har fødselshjelperne på hver fødekvinne, og desto mindre personlige er omgivelsene kvinnen skal føde i. " In order to take care of all these women, what was needed was what the creator of active management called military efficiency with a human face" (O'Driscoll 1986) Kvinner mister troen på at de kan føde Jevnlig holder jeg kurs for gravide kvinner og deres partnere der hovedfokus er naturlige fødsler uten unødvendige intervensjoner. Kvinner har etter mange år med sykehusfødsler mistet troen på at de kan føde. Jeg merker nå et økende behov og ønske fra kvinner om å få fødslene sine tilbake. Aktiv styring av fødslene er et stort skritt i feil retning! Kvinners kamp for å kunne føde sine barn på sin måte, med trygghet og kjærlig omsorg uten unødvendige forstyrrelser er på tross av alt vi vet i dag ikke blitt mindre. Er dette den måten kvinner ønsker å føde på? Sannheten er at det betyr lite hva kvinner ønsker. Tre gode råd for å unngå uhensiktmessige og skadelige intervensjoner på fødestuen: * Tidsbegrensninger er den vanligste og farligste årsaksforklaring som blir gitt for å gjøre unødvendige intervensjoner. Forskning sier at så lenge mor og barn har det fint, er tiden ubetydelig. * Bruk av oxytocin tidlig I fødsel for å fremskynde en sen eller forlenget fødsel vil, eller vil ikke, påskynde eller sette opp farten på fødselen. Det vil imidlertid med sikkerhet påskynde rekken av unødvendige og risikofylte intervensjoner * Aktiv styring (active management) av en fødsel er en populær form for innblandinger der ”aktiv” refererer til jordmor/lege, ikke til den fødende kvinnen. Aktiv Styring av fødselen innebærer at den enkelte fasen i fødselen bare blir gitt en spesielt tilmålt tid, før tiltak blir satt i gang. Hører du om et sykehus/lege som liker aktiv styring – løp! "The only justification for practices that restrict a woman’s autonomy, her freedom of choice, or her access to her baby, would be clear evidence that these restrictive practices do more good than harm." Murray Enkin Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141713546-til-alle-som-har-har-plass-p%C3%A5-rikshospitalet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #2 Del Skrevet 14. april 2010 Jo takk, det var jo en lang og skremmende artikkel. Takk for den! Tullete å tro at de bare lager en oppskrift som skal passe alle.... Jeg tar den med en klype salt, mener å tro at jordmødrene på norske sykehus er kompetente nok til å ta vare på oss uansett situasjon. Fødte på Riksen sist, og fikk i allefall et veldig individuelt opplegg tilpasset, og fikk beskjed ved ekstrakontroll hos dem denne gangen at de kom til å ta spesielle hensyn nå også. Hensyn JEG ikke hadde bedt om, men som de anså viktige for vår fødsel :-) Jeg har også hørt om "oppskriften", men at den gjelder for ULLEVÅL sykehus, ikke Riksen.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141713546-til-alle-som-har-har-plass-p%C3%A5-rikshospitalet/#findComment-141722883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #3 Del Skrevet 15. april 2010 Hei, Det er snakk om Ullevål. De hadde besøk av Michael Robson fra National Maternity Hospital i November 2009. Fra Ullevål sin side blir det sagt at "de ser jo an hver pasient" men det har så langt ikke vært mulig å få noe godt svar på om de har satt det i system slik at det gjelder alle eller noen, om det er inført som rutine eller om det skal prøves og evalueres etter hvert. I siste tilfellet lukter det av helseforskning uten samtykke. Metoden er klart medisinsk forsvarlig, men det er også en fødsel uten inngripen på et så tidlig tidspunkt. Det koker egentlig ned til det faktum at som hovedregel skal all medisinsk behandling være basert på samtykke og samtykket skal være informert. Dersom kvinnen ikke informeres om at intervensjonen tidlig i fødselsforløpet ikke er en medisinsk nødvendighet der og da, men gjøres som en del av en standar prosedyre for å få fødende igjennom på 12 timer, mener jeg dette er et brudd på pasientrettighetsloven. Man er selvsagt i sin fulle rett til enkelt og greit si nei takk til denne formen for innblanding. Det er ingen ting helsepersonellet kan gjøre med det. Nødvergeretten, dvs der helsepersonell kan overstyre pasientens ønske, vil først slå inn dersom det klart er fare for livet til mor og eller barn. Og det må være overveiende trolig at så er tilfellet. (Kommer det til noe slikt, vil alle uansett ønske riestimulerende og det som måtte finnes av hjelpemidler.) Problemet består i at en fødende kvinne som får beskjed om at vannet skal tas og riestimulerende skal gis, naturlig nok vil tro at dette er medisinsk indisert. Dersom informasjon var blitt gitt til kvinnen om at "det er ikke medisinsk nødvendig å gripe inn på nåværende tidspunkt, men vi ønsker å gjøre det for å få det fortere overstått. Dette kan imidlertid medføre større fødselssmerter. Vi gjør det fordi det kanskje (eller kanskje ikke) medfører en reduksjon i tangforløsning, akutt keisersnitt etc som kan oppstå ved et protrahert fødselsforløp" kunne hun ha gjort et informert valg. Noen vil sikkert ønske å benytte seg av dette, andre ville trolig ønsket å vente og se litt. Det finnes ingen nasjonale retningslinjer som tilsier at "aktiv styring" er foretrukket fremfor et mer naturlig forløp. Jeg bifaller at sykehusene prøver ut metoder for å redusere fødselskomplikasjoner, men DET SKAL VÆRE INFORMERT. Det er ikke dokumentert så langt at "Aktiv styring" er tryggere under norske forhold. Vi har en pasientrettighetslov som ivaretar pasientene på en god måte. Jeg foreslår at fremtidige brukere av fødeavdelingen på Ullevål benytter seg av denne, enten det gjelder det å ønske "aktiv styring" eller å ønske det bort. Problemstillingen tas opp hos Pasientombudet i Oslo neste Onsdag under gruppemøtet. Dersom det skal være noen sjang for at de behandler dette seriøst, er det flere som må gi lyd fra seg. Ring eller send en mail. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141713546-til-alle-som-har-har-plass-p%C3%A5-rikshospitalet/#findComment-141728245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #4 Del Skrevet 15. april 2010 Hjelpes... Jeg kan ikke se for meg at jeg var samtykkekompetent på noe tidspunkt fra jeg var i aktiv fødsel til jeg var ferdigsydd. Hører ikke til ullevål, og skal ikke føde i nærmeste fremtid, men håper ikke dette blir en moteting...!? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141713546-til-alle-som-har-har-plass-p%C3%A5-rikshospitalet/#findComment-141728831 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #5 Del Skrevet 15. april 2010 Gjelder visst Rikshospitalet også selv om Ullevål også har begynnt med dette i noe grad Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141713546-til-alle-som-har-har-plass-p%C3%A5-rikshospitalet/#findComment-141728976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #6 Del Skrevet 26. april 2010 Jeg skal hvertfall ikke la noen overstyre meg. Dette synes jeg er for jævlig. Alle burde informeres og få bestemme selv. Synes de griper inn i alt for mye når det gjelder kropp og sinn. Som regel ordner kroppen opp selv. I en fødsel kan kroppen ta seg en pause for at kvinnen skal spare krefter til neste harde del. Greit med smertelindring og heller bevege seg da går det oftere raskere og bedre. Er sjokkert over at denne metoden anses å være effektiv i 2010. Høres litt Einstein pil å bue spør du meg. Synes heller man skal ta i bruk mer akupunktur til å få kroppen til å føde bedre. Da kan det gis smertelindring samtidig. Så øk kompetansen på det området til alle jordmødre. Men la nå den som skal føde få bestemme selv! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141713546-til-alle-som-har-har-plass-p%C3%A5-rikshospitalet/#findComment-141774458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå