Gå til innhold

mat, barn, tygging etc (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å introdusere brødskive med leverpostei for min datter på 6 mnd. Bittesmå biter, nesten som smuler

Det virker som hun brekker seg og nesten vil kveles når hun får mat som ikke er flytende, slik som grøt, most osv. Når er det de begynner å lære å tygge, for det virker som hun synes det er ubehagelig med "klumpete" mat. Og jeg blir jo livredd der hun sitter og det nesten ser ut som hun ikke får pust. jeg har måttet løftet henne opp og slå henne i ryggen et par ganger, fordi jeg trodde hun hadde fått noe i vranghalsen.

Hvordan er det med deres små

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ventet med brødskive til hun var nærmere 8 mnd, nettopp fordi det virka som om hun hadde litt problemer m klumper før den tid. Det er jo ikke noe hast å innføre brød heller, så hvis hun sliter mye nå så hadde jeg heller bare ventet litt, og sett om d gikk bedre senere=) Det har noe med motorikken i munn/ kjeve å gjøre, ikke alle har denne på plass såpass tidlig, og uansett er jo grøt ofte sunnere for de små enn brød så no worry;)

Skrevet

Det høres bra ut. Hører så mange som gir brødskive i 6-7 mnd alder. Vi tenkte bare å venne henne på det, men vi får heller vente litt, siden hun ikke klarer å tygge det, så får hun kose seg med grøt og most i mellomtiden :)

Takk for svar btw :)

Skrevet

Det varierer fra barn til barn. Vi begynte med brødskive da han var 7 mnd og det gikk helt fint. Han elsket å holde og tygge mat selv og har til dags dato (han er 16 mnd nå) aldri satt noe i halsen. Klumpete mat har heller aldri vært noe problem. Noen babyer tåler fint mat med klumper og å tygge biter, mens andre vil ha finmost mat langt ut i første leveår. Her må du bare prøve deg fram selv. Det er uansett ingen hast med brødskiver, prøv igjen med jevne mellomrom og se om det går bedre da. Du kan også begynne med noe enklere, som staver av kokte gulrøtter e.l.

Skrevet

jenta mi på 6,5mnd fikk skalk med leverpostei å tygge på nå i påsken. har tidligere fått litt brødbiter når jeg har spist.

siden jeg aldri har klart å lage en klumpefri grøt har jeg heller ikke most middagen helt 100%. har aldri brukt stavmikser, bare en gaffel å krakke med. når hun satt i vippestolen når hun fikk mat fikk hun en del i halsen, men nå som hun sitter i tripp trap stol går det helt fint! :) selvfølgelig får hun litt i halsen nå også, men hun ordner opp selv :)

Skrevet

Kanskje det er vippestolen sin feil? at hun må sitte i høystolen istedet???

Takk for alle tips jenter :)

Skrevet

Vi startet introduksjonen av brød med å gi snuppa en skalk å gnage på. Hun fikk vel det fra hun var ca 6 mnd. Det var stor stas og selvom hun ikke fikk i seg så mye av gangen, så ble hun hvertfall vant til smaken og konsistensen av brødet i munn. Begynte med å gi brødskive som måltid ca 6,5 mnd, men ble bare smuler i begynnelsen. Det er ikke før nå ved 9 mnd at hun faktisk kan spise en hel skive av gangen. Det ble mye hosting og brekninger i begynnelsen, men tror dette er ganske normalt ved introduksjon av nye smaker og konsistenser. Jeg tror cluet er tålmodighet. Men såklart... dersom du føler snuppa di ikke er klar for det så er det jo ikke noe i veien for å drøye det litt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...