Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hva folk synes om sukker til babyer? Det jeg tenker på er altså kjeks, smake på kake/is, saft o.l. MÅ virkelig babyen dette fra de begynner med fast føde. Har venniner som sier de må jo få smake noe godt og ikke bare grøt og middagsmat- MEN hvordan vet babyene som aldri har spist noe annet hva som er godt og ikke?? Blir ikke det bare venne de til smaken på noe søtt mye tidligere enn det som er nødvendig? Lurer på hva andre synes om dette? Er jeg "slem" mot barnet mitt hvis det ikke få kjeks og saft fra det er 6 mnd?

Skrevet

Nei, jeg er enig med deg. Får garantert nok sukker i seg seinere.. Nå går det i grøt og middag. Fruktmos for å få litt søtt også.

Skrevet

Nei, du er ikke slem mot babyen og de har ikke behov for sukker.

Vanskelighetene med å nekte dem søtsaker oppstår imidlertid når de begynner å bli gamle nok til å fatte interesse for det vi spiser, noe mange gjør allerede fra veldig tidlig. Du kan ikke sitte og spise kjeks og nekte barnet ditt å smake hvis det tydelig har lyst på, det ville være slemt. Da må man evt ikke spise noe av dette før etter barnets sengetid eller bare la ham/henne smake.

På den annen side er det ingenting galt som skjer med en baby som har smakt kjeks eller sjokolade før ett år (forutsatt at dette da ikke er noe de spiser hele tiden). De blir ikke mer søtsultne når de blir eldre, og det er ikke én liten kjeks eller sjokoladebit som gir dårlige tenner eller overvekt, det er det å spise kjeks og sjokolade _jevnlig_.

Men som sagt, hun _må_ ikke smake. Det hun ikke vet om tar hun ikke skade av, og så lenge hun selv ikke viser noen interesse for å smake så skjønner hun jo heller ikke at hun har blitt nektet noe.

Skrevet

Jeg ville absolutt utsatt å gi de mat med tilsatt sukker så lenge som mulig og i hvert fall til de er ett år. Min erfaring er at så lenge de ikke vet hva det er så er, det lettere å si nei. Men når barnet har fått smaken på noe og vet hva det er, er det mye vanskeligere å si nei hvis det er andre som spiser kaker, sjokolade el.

Husk at sukkerholdig mat fortrenger annen mer næringsrik mat, og det er jo ikke så mye de små spiser i løpet av dagen.

Men de aller fleste babyer har jo en forkjærlighet for søt mat. Vi har begynt med fast føde og alt som ikke smaker søtt kommer for ut igjen med et ansiktsuttrykk det ikke går an å ta feil av. Så jeg prøver å gi mat som har naturlige søtsmaker som banan- og avokadomos, gulrot, mandelpotet etc. Mye sunn mat som smaker godt for babyene. Vi jobber også med å venne til mindre søte smaker ved siden av, men det går tregt. Har lest at man bør gi maten 8-15 ganger før babyen venner seg til den, så det er bare å være tålmodig...

Skrevet

Helt enig med lemonia. Jeg har absolutt tenkt å vente så lenge som mulig med å introdusere søtsaker og brus og lignende. Men da er det jo selsagt viktig at jeg ikke spiser det foran henne heller når hun selv begynner å fatte interesse for det.

De får nok tidsnok smaken på søte ting, så jeg tror det er best å vente så lenge som mulig, er ikke slemt i det hele tatt, tvert imot nesten...

Skrevet

For meg er det utelukket at mini får sukkerholdig mat foreløpig, han er 9mnd, men tror ikke det hadde vært noen katastrofe akkurat om han hadde fått smake en liten kjeksbit nå og da. Det jeg imidlertid tror det er veldig viktig å være forsiktig med er søte drikker! Det er så lett at de ikke lenger vil ha vann fra tutekoppen hvis det har vært saft på den, så her har vi gitt streng beskjed til besteforeldrene om at tutekopp=vann. Skal han få smake f.eks. fruktjuice får han med skje, eller fra vanlig glass. Fungerer kjempe fint :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...