Efua Menu♥ Gutetvillingar Skrevet 12. april 2010 #1 Skrevet 12. april 2010 Faar ein beskjed fraa legen om ferritin nivaaet er lavt? Eller ventar dei med aa snakke om det til neste kontroll? Skal ikkje paa kontroll hos fastlegen foer om 7 veker og lurer paa om eg skal begynne med jerntilskudd. Er veldig sliten og i det siste har eg hatt ein del smaabloedningar (har faat sjekka paa ul at det ikkje er noko farleg). Har jo to som skal ha naering. Hadde ein SA i veke 12 i desember og daa var det ingen som sa eg skulle ta jerntilskudd, men snakk med ei venninne som er gynekolog og ho anbefalte det meg sterkt (holdt paa aa besvime av blodtapet eg hadde). Har proevd aa ringe fastlegen, men kjem ikkje gjennom.
asfaltblomst Skrevet 12. april 2010 #2 Skrevet 12. april 2010 hei. er 28+6 idag.å var hos jorrdmoren forr rundt en uke siden. de tok blodprøve av meg og så det at jeg trengte hjerntilskudd. det skader alldri med litt extra hjærntilskudd. Alle gravide går med stort tap av hjærntilskudd unner graviditeten.så om du ikke har timer før om mange uker,annbefaler jeg å starte alleredet i morgen. me tanke på treg mage unner graviditeten annbefaler jeg et kosttilskudd som er beregnet for gravide.bare spørr de som jobber på apoteket:D
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 12. april 2010 #3 Skrevet 12. april 2010 Jeg har fått streng beskjed flere steder om å ikke ta jerntilskudd uten at lege/JM har undersøkt blodprosent eller ferritin og anbefalt tilskudd. Symptomer på jernmangel kan blandes med symptomer på andre ting og det anbefales ikke å selvmedisinere seg med jern fordi for mye jern kan være skadelig/uheldig både for deg og barnet. Føler du deg svimmel og slapp eller har andre symptomer vil jeg heller anbefale deg å få framskyndet timen din.
Nikkamoren Skrevet 12. april 2010 #4 Skrevet 12. april 2010 Hei Jeg tok blodprøve hos fastlegen da jeg var i uke 9 og fikk brev i posten fra henne om at ferritin nivået var lavt, at jeg skulle ta hemofer jerntilskudd og at jeg kunne begynne med en gang. Hun skrev at jeg skulle ta 1 om dagen. Ringte henne og spurte om det ikke var litt lite i forhold til det som står på pakken og da svarte sekretæren at jeg kunne godt ta 1 morgen og 1 kveld hvis fordøyelsen min tålte det.
Efua Menu♥ Gutetvillingar Skrevet 13. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 13. april 2010 Trur nok det er best eg ventar ja, det er vel ikkje så auka jernbehov ein har dei første mnd uansett. Har lavt blodtrykk i tillegg så det spelar jo også inn.
stripete sjiraff Skrevet 13. april 2010 #6 Skrevet 13. april 2010 Jeg fikk ikke svar i posten på prøvene jeg hadde tatt. Ringte legekontoret (ikke rett til fastlegen) og de kunne gi meg opplysninger om testene (måtte oppgi fødselsnummer og slikt da, så de visste hvem de snakket med). Nå var testene mine helt fine, så det var kanskje derfor de ikke hadde sendt ut svar. Tror det er vanlig at de gir tilbakemelding hvis prøvene er unormale. Men jeg ville ringt legekontoret og spurt om svar der. Du kan jo evt ta litt jerntilskudd en liten periode og se om du synes at det hjelper, men det anbefales ikke å ta jerntilskudd over lengre tid uten å vite at du trenger det. Noen kan faktisk få problemer med for mye jern også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå