Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. april 2010 #1 Skrevet 12. april 2010 det gjelder disse Tine-ostene; er de trygge? Økologisk kremost m ramsløk og Graddost.. Tenkte spesielt på Graddosten, siden den er modnet og halvfast, dvs i grenseland el helt trygg? Spist masse av den, både denne gangen og forrige, så håper og satser jo på at den er trygg hehe:p Og alle kremoster er trygge, var d ikke slik?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. april 2010 Forfatter #2 Skrevet 12. april 2010 dytter litt...
frk Nilsen Skrevet 12. april 2010 #3 Skrevet 12. april 2010 Nå er ikke jeg Corneliuss, men kan svare deg fordet ;-) Spis i vei! Begge disse ostene er trygge
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 12. april 2010 #4 Skrevet 12. april 2010 Utdrag fra matportalen: I norske forskrifter er det et krav om å merke produktene med påskriften: ”fremstilt av upasteurisert melk” for melkebaserte produkter som er fremstilt av rå melk. I andre europeiske land er det ofte angitt at det er rå melk som er benyttet i produksjonen, i stedet for ”ikke pasteurisert”. Myke og halvmyke oster Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden. Kilde: http://matportalen.no/Emner/Gravide Jeg tviler på at gräddost blir karakterisert som en mykost, den blir bare litt mykere fordi den er så feit :-p Og er det noe jeg har spist mye av i dette svangerskapet så er det da gräddost, det er vel det nærmeste jeg har kommet "kick" ;-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2010 Så bra, var jo det jeg trodde også, men blir jo litt usikker når man ser den skumle "bløtost"-betegnelsen på baksiden av pakka hehe. Da blir det bagel med kremost til lunsj nå, naaaammenam!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 12. april 2010 og ja, hehe, graddosten er goood og fet, hadde dilla på den sist gang jeg var gravid også...NOE må jo vi gravide få kose oss med også, er jo så mye annet som er fy-fy og no good;)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 12. april 2010 #7 Skrevet 12. april 2010 Legen min sa forresten at det bare var tøys å ikke spise blåmuggost. Men jeg forholder meg slavisk til matportalen.no! Leger og jordmødre sier så veeeeldig mye forskjellig synes jeg...
Corneliuss Skrevet 12. april 2010 #8 Skrevet 12. april 2010 He he... Osteorakelet.... Godt jeg kan være orakel på noe da =O) Ja, nå har du jo fått svar, men kan bekrefte at du kan spise begge to. All kremost er forøvrig ok (så lenge den er pasteurisert). Det betyr at alle kremostene fra Tine (både de runde og de firkantede boksene) og Philadelphia er ok. =O) Tines greddost er ok, men andre merker er jeg mer usikker på. Sjekk om de er pasteurisert først. Enig med hjertelyd at det er bedre å lese på matportalen enn å høre med leger/ jm på dette med mat. De er jo ikke eksperter på det selv om noen er flinke, så er det litt utenfor kompetanseområdet deres =O) Når det gjelder blåmuggost så trives listeria VELDIG godt i denne. Betyr ikke at du ikke kan spise den hjertelyd, men personlig så avstår jeg. Hvis du bare må ha det så kjøp en så ung ost som mulig (altså med lang tid igjen til holdbarheten går ut). Og spis den med en gang du åpner den. Den bør være pasteurisert og ikke kjøpt fra ostedisken (altså kjøpt som ferdigpakket) grunnet minimering av listeriarisiko. =O)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 12. april 2010 #9 Skrevet 12. april 2010 Ja jeg spiser ikke blåmuggost jeg. Gidder ikke ta sjansen. Dropper også salami og fårepølse (også pga e-colisakene i forifjor...). Matportalen er den beste! Særlig siden den sier at det er "ingen grunn til at gravide ikke skal spise sushi", hehe (med unntak av enkelte fisketyper, selvsagt).
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 12. april 2010 Takk for svar, Corneliuss, da fortsetter jeg mitt usunne og noget forhøyede graddost-inntak hehe;)
Corneliuss Skrevet 13. april 2010 #11 Skrevet 13. april 2010 Hi hi! Hvis det er noen trøst så er det mye melkeproteiner og kalsium i ost - så selv om Greddosten har mye fett (mer enn vanlig ost) så er det ikke bare galt. Og hvis du ikke er overvektig fra før så skal man jo faktisk ha noe fett også i et sunt kosthold. Du får bytte rømmen/ fløten med kesam og matyoghurt til middagen så går det opp i opp. =O) Ha en fin dag, Lykkli. Er på vei til sykehuset for å få sjekket om jeg har fått forkortet livmorhals pga disse kynnerne mine. Tror det går bra selv om det er voldsom aktivitet. Gikk tiden ut med sønnen sist i hvert fall =O)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. april 2010 Forfatter #12 Skrevet 13. april 2010 hehe, ja la oss fokusere på all den sunne kalsiumen istedet for fettet ja- kalsium er viktig for oss som gror babyer inni oss:D Hvordan gikk det på sykehuset idag forresten? Må være pes m så mye kynnere da, men de er vel ikke så vonde kanskje? Foreløpig null svangerskapsplager her i heimen- kryss i taket og bank i bordet for at det fortsetter slik fremover ja=)
Corneliuss Skrevet 14. april 2010 #13 Skrevet 14. april 2010 HELDIGGRIS!!! =O) Nyt tiden uten plager! Jeg begyner jo å bli bedre jeg også heldigvis. Kvalmen er bedre før, og mindre kynnere enn for noen uker siden. Satser på at jeg kommer til hekter uke for uke slik som jeg gjorde sist svangerskap (9. mnd var min beste) =O) Og nå er det VÅR!! =O) Kynnerne har heldigvis ikke plaget meg siste uken. Men jo, de har vært sinnsykt vonde. Varer opp mot en halvtime og kommer i bølger som ekte rier. Må frem med pusting og full konsentrasjon mens det holder på og klarer ikke røre meg... Auch! Har til tider vært usikker på om det er kynnere eller rier. Men heldigvis så har jeg den siste uken kun hatt kynnere som ikke gjør vondt (altså bare at magen strammes uten smerter). Jeg hadde veldig mye kynnere sist også, så er liksom vant til det, men synes det har vært litt ekkelt når de smertefulle har kommet. Satser på at de er borte for godt! Fikk heldigvis den beskjeden jeg ventet på når jeg var på UIlevål =O) Lang livmorhals så da er det ikke noe å bekymre seg over (nesten 5 cm). Bare prøve å ta livet med ro slik at kroppen får hvile. I dag skal jeg en tur på kafe å møte en vennine. Og været er herlig! =O) Jippi. Blir en bra dag tror jeg! Deilig å ha litt sosial omgang - blir jo gal av å sitte her inne for meg selv uten noen å snakke med! He he.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. april 2010 Forfatter #14 Skrevet 15. april 2010 oioi, høres utrolig plagsomt ut da- min fulle sympati til deg!! Men veldig bra at det har roet seg litt ned igjen nå, jeg skal krysse fingrene mine for at det fortsetter slik! =) Godt at alt så fint ut på kontrollen igår også, er så kjedelig med ekstra bekymringer - spesielt m tanke på for tidlig fødsel osv.. Ja, her nytes hver dag uten plager- jeg vet jeg er heldig, men vet sannelig ikke hva jeg skal gjøre hvis det plutselig klikker inn en voldsom bekkenløsning el lign, siden jeg bare jobber 40 % og er hjemme m dattern min resten av tiden- hun går jo ikke i bhg enda. Sykmelding er derfor ikke noe alternativ, så jeg håååper at formen holder seg!! =)
Corneliuss Skrevet 15. april 2010 #15 Skrevet 15. april 2010 Skal krysse fingrene for deg! =O) Det går sikkert bra. Det er jo utrolig mange som går gjennom svangerskapet uten de store plagene. Har aldri vært borti bekkenløsning så aner ikke hvordan det er. Og håper jeg slipper å kjenne noe på det! =O) Jeg begynner å bli ganske fornøyd med tilværelsen. For selv om det ikke er helt bra så er det så myyye bedre enn det har vært! =O) Kos deg i vårsola!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå