Miss Misantrop Skrevet 12. april 2010 #1 Skrevet 12. april 2010 Invitasjon til barnebursdag i barnehagen. Preben-Alexander fyller 4 år! Hurra. Han er verdens flotteste lille prins og nå skal det feires som det seg hør og bør med kaptein sabeltann og andre voldsleker. Vi har en ganske liten leilighet og i barnehagen til gutten min er det 14 barn. 7 er norske og 7 er fra utlandet (mest sånne muslimer). Er det greit om jeg bare inviterer de norske? Vi snakker jo om en stor gruppe her.... ikke sånn at jeg utelater noen få liksom. Dessuten leker jo barnet mitt mest med de norsk og det er lettere å finne på noe for de enn for noen som ikke går så godt overens med Preben- Alexander Tenkte å dele ut lapper i barnehagen i morgen så flott om dere kunne si meningene deres så fort som mulig. Tudeluuuu.
Ladybug~N&E Skrevet 12. april 2010 #2 Skrevet 12. april 2010 nei vet du hva? det synes jeg ikke er greit å det hele tatt! og spesielt ikke dersom du skal levere ut lapper i barnehagen. om du absolutt ikke vil invitere utlendinger så bør du levere invitasjoner hjem til dem som får komme. tror heller ikke barnhagen synes det er så greit heller at foreldre leverer bursdagsinvitasjoner i barnehagen så lenge det ikke gjelder alle sammen.
Julie_82 Skrevet 12. april 2010 #3 Skrevet 12. april 2010 Greit nok å invitere barn som guttungen leker med til vanlig, men å utelukke barn bare fordi de er muslimer?? Nei, det går ikke an. Hvaslags beskjed sender det da, ikke bare til din egen gutt, men til de muslimske barna også?? Inviter de han leker med du, hvis du ikke vil ha 14 barn i huset, og som nevnt over burde du levere invitasjoner direkte hjem, ikke i barnehagen hvor barna lurer på hvorfor de ikke er invitert.
Tredje drøm Skrevet 12. april 2010 #4 Skrevet 12. april 2010 Hei! Jeg er enig med de over her. Helt greit å bare invitere de han leker mest med. Men skal du levere invitasjonene i barnehagen, bør du ikke skille slik. Hos oss (jeg jobber i barnehage) har vi en regel på at dersom foreldrene skal henge ut invitasjoner i barnehagen, må hele avdelingen inviteres, eller alle med samme kjønn eller alle i samme årskull. Ellers må foreldrene sørge for utdeling av invitasjoner utenom barnehagen. Ikke lett for de som er utelatt dersom de får med seg det (og det gjør de ofte i den alderen...).
Gjest Skrevet 12. april 2010 #5 Skrevet 12. april 2010 Hvis man ikke skal invitere alle i avdelingen eller alle av ett kjønn burde man være helt sikker på at man får med alle som bursdagsbarnet pleier å leke med. Ikke lett å holde oversikt når de er 4 år og lekingen stort sett foregår i barnehagen:) Jeg ville ikke delt ut invitasjonene i barnehagen om jeg ikke skulle invitert alle. En annen ting som er greit å merke seg er at mange av de utenlandske (altså av de som ikke har vært her lenge og er fra en veldig annen kultur i hvertfall) ofte hverken kommer på festen eller svarer på invitasjonen. Hvorfor vet jeg ikke, men vet at det har skjedd med flere av barna i nærheten her. Kjedelig når man forventet 14 også kommer 2:) Så om du inviterer alle bør du hvertfall ikke forberede bursdagsbarnet på at det blir en stor fest.
Athene75 Skrevet 12. april 2010 #6 Skrevet 12. april 2010 Vi fikk mail fra barnehagen i januar om at det ikke var lov til å dele ut bursdagsinvitasjoner i barnehagen, dette fordi at de barna som evt ikke ble invitert kunne bli skuffet. De er jo bare barn, i vårt tilfelle var det snakk om 2-åringer, og de har kanskje lett for å bli lei seg og føle seg utelatt/til overs om andre blir bedt til selskap og ikke dem selv. Så jeg synes at barnehagen vår har en fin regel om at det ikke er lov til å dele ut invitasjoner i barnehagen, at om en skal gjøre det må en gå hjem til de med invitasjonene i stedetfor
kathrinemor Skrevet 12. april 2010 #7 Skrevet 12. april 2010 Hahahahaha, morsomste jeg har sett på lenge... godt jobba, miss misantrop
SusyQ Skrevet 12. april 2010 #8 Skrevet 12. april 2010 Hahahaha, jeg gikk nesten på. Om det hadde vært et reelt innlegg hadde det jo vært helt tragisk :-)
Miss Misantrop Skrevet 12. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 12. april 2010 Da var det som jeg trodde, dessverre. Diskriminering er ok så lenge vi snakker kjønnsdiskriminering. (Det at du har feil kjønn er nok til å ikke bli invitert i bursdag.) Diskriminering er ok så lenge det foregår i det skjulte og den som blir diskriminert ikke vet om det (les lapper uten om barnehage tid) Det at vi kjønner barn så tidlig er for meg helt uforstålig, kanskje på tide å ta en timeout og et oppgjør med seg selv?
Gjest Skrevet 12. april 2010 #10 Skrevet 12. april 2010 Tulleinnlegg eller ikke, sikkert noen som tenker sånn så svarere uansett. Syns det er greit å skille mellom kjønn om det blir for mange, det har jo blitt gjort i alle år, og folk har forståelse at det kan bli plassmangel! Jeg syns ellers at du kan invitere de barnet har kontakt med, men her snakker man jo om å skille mellom de muslimske/utenlandske barna og norske-det er jo helt syyykt, og da mener jeg plassmangel eller ikke-rasisme er det! Dette er jo BARN du snakker om, greit nok at voksne tenker slik, men både å vise barna og lære dem dette blir for drøyt! Hva om du bodde i utlandet og BARNET DITT ikke ble invitert, kun fordi det var norskt og norske har rykte på seg å være sånn og sånn, ikke svare på invitasjoner etc. Hva hadde du følt da om det var ditt barn som ble satt til siden? Det meste som foregår i det skjulte kommer jo ofte frem enten på den ene måten eller andre måten uansett.. Hvis det er et problem at foreldrene ikke svarer, så går det jo ann å skrive tydelig at du må ha ja/nei innen den og den dato pga innkjøp, og at dersom du ikke hører noe så blir det regnet som at barnet ikke kommer. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er?
Gjest Skrevet 12. april 2010 #11 Skrevet 12. april 2010 Hehe, dummeste jeg har hørt:) Barn er FØDT med forskjellige kjønn, uansett hvor mye enkelte vil kjempe mot det. Og det er flere medfødte forskjeller på kjønnene enn hvordan kjønnsorganene ser ut. Det er fakta at de aller fleste jenter leker mest med jenter og de aller fleste gutter leker mest med gutter. "oppgjør med seg selv" faktisk, som om man kan bestemme seg bort fra forskjellige kjønn:)
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 12. april 2010 #12 Skrevet 12. april 2010 mest sånne muslimer...jeezez.... "Jeg skal sende ut invitasjoner til barnebursdag, og lurer nå på om det er greit at jeg bare inviterer de barna som JEG liker? Barnet mitt leker vel uansett ikke så mye med disse andre (mest barn av sånne sossefolk) , de tilbringer jo tross alt bare opptil åtte timer hver dag i samme barnehage. Og atte...hvis jeg nå gjør dette, så tror dere vel ikke de andre blir lei seg hvis de ikke blir inviterte? De kommer jo ALDRI til å skjønne hvorfor??" Sitter her selv med en fantastisk liten "muslimsk" spire i magen min, og jeg sier deg bare, hvis du driver og siler ut venner til barna dine på denne måten, er det bare barna dine som taper på det i lengden. Usj så ekle og trangsynte de kommer til å bli...grøss...
Miss Misantrop Skrevet 13. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 13. april 2010 Dette innlegget er ikke tull. Det er svært alvorlig ment. Skrevet i harnisk over en liten gutt som aldri blir invitert i bursdagsselskap fordi han er i en avdeling i barnehagen som kun har jenter. Han er allerede i en alder av 4 år blitt utsatt for kjønnsdiskriminering. Jeg lurer nesten på om dere har blitt tulleruske når dere sier at det er greit å diskriminere hvis man bare gjør det på privaten. Barn vet, barn prater, barn føler. Min bestevenn på barneskolen var en gutt og jeg er ikke det dere vil beskrive som en gutte jente og han var ikke en feminin gutt. Vi var vel knapt klar over hvilke kjønn vi tilhørte for vi hadde kloke foreldre som ikke satt oss i boks. Dessverre vet jeg også at det blir diskriminert på grunn av handikap også. Har en venninne med døve barn (arvelig) og det er utrolig mange unskyldninger folk lager for at det ikke passer å invitere disse. Eks. vi skulle se på film og de vil føle seg veldig utenfor. Når det gjelder kultur og religion diskriminerer vi hele tiden. Ikke åpent som moren til Preben Alexander, men subtilt. Det var dog ikke hoved poenget mitt i teksten, men et validert bekymringsfelt når jeg ser svarene deres.
Julie_82 Skrevet 13. april 2010 #14 Skrevet 13. april 2010 Jeg synes ikke det er greit, det var ikke det jeg sa. Det jeg sa var at det er greit å invitere kun dem som guttungen leker med, hvis man ikke vil invitere alle. Hvis det tilfeldigvis utelukker barn av muslimer, så er det greit, så lenge det ikke er det at de er muslimer som gjør at de ikke skal inviteres. Skjønner jo godt at man ikke vil invitere 14 smårollinger, det blir jo litt av et styr.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 13. april 2010 #15 Skrevet 13. april 2010 Jeg må si meg enig i Miss Misantrop, det er helt på trynet å utelukke barn på grunnlag av kjønn. Hvis barna leker sammen, burde de jo få komme i bursdagsselskap! Hadde også en bestevenn som var gutt når jeg var liten, vi tenkte heller aldri over det. Jeg tror at jeg hadde prioritert å invitere de barna mine barn leker med, og heller kuttet ned på en del utgifter. Hvis de er så mange, går det jo faktisk an å ha det i barnehagen, f.eks.
Gjest Skrevet 13. april 2010 #16 Skrevet 13. april 2010 Ja, men da har du jo svaret ditt der da. Leker barnet like mye med guttene og jentene så inviterer du de han leker mest med dersom dere er for mange. Om det er kun 1-3 gutter på avdelingen og resten jenter så inviterer du jo alle, jeg mente dersom det var ca. 50/50 eller hvor barnet lekte mest med guttene. Det er jo ikke et standard svar, men vi har jo fått evne til å bruke vår medmenneskelighet og vurderingsmuligheter. Meningen er jo å komme sammen og feire et barns bursdag, syns det er altfor mye fokus på utelukking og negativitet.. Ok, so what om det blir litt trangt og kaotisk, om maten faktisk blir spist opp til den siste bit.. Jeg velger heller det for mine barn og inkludere alle, enn å utelate noen, kjøpe litt mindre av alt det unødvendige stæsjet vi materialistiske mennesker mener vi må ha og kjøpt mer mat/kake og laget et selskap hvor ingen ble utelatt.! Det er trist å lese at du og andre føler at deres barn har blitt diskrimminert, men slik du skriver det så vil du jo utelukke en egen gruppe uten noen annen grunn enn at de er utenlandske/muslimer, da er du ikke noe bedre selv vil jeg si altså!
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 13. april 2010 #17 Skrevet 13. april 2010 Bimboline, jeg tror nok Miss Misantrop skrev det innlegget som et eksempel på hvordan det kan være... Ellers er jeg helt enig i det første du skriver! Og med mindre man har 12-15 barn er det jo ikke SÅ mange ganger i året man blir invadert av så mange småbarn i barneselskap ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå