Ida - mamma til 2 søte små Skrevet 12. april 2010 #26 Skrevet 12. april 2010 Hei! Jeg hadde det slik som deg da vesla var liten og nyfødt! Makan til vanvittige smerter har jeg nesten ikke vært borti. Sprekker og sår, du har min største medfølelse. Jeg var på ammepol. her på sykehuset og fikk hjelp. Babyen hadde feil sugetak. Men når sårene først kom, tok det sin tid før de forsvant. Jeg brukte ammeskjold da jeg ammet, dette var ikke på langt nær så smertefullt. Jeg brukte også sånne Avent "kopper" da vi var hjemme. Det rant melk hele tiden, koppene fyltes opp og jeg måtte skifte klær flere ganger om dagen. Men jammen var det det som måtte til. Jeg la vekk alt av salver, og smurte med morsmelk. Det tok meg en mnd fra jeg begynte med skjold til jeg kunne legge de helt vekk. Jeg "trappet" forsiktig ned da vi sluttet. Etter dette har ammingen gått som en drøm. Jeg ammer fortsatt, jenta mi er 13 mnd. Lykke, lykke masse til! Håper det går seg til! Tror det viktigste du kan gjøre er å avlaste brystene ved å bruke skjold, uansett hvor omdiskutert det er :-)
Gulosten™ Skrevet 12. april 2010 #27 Skrevet 12. april 2010 Kjære Yuikien, jeg får ikke sendt deg PM for boksen din er full... Skulle sendt deg nr til venninnen min vettu. Du får slette litt meldinger
Gjest Skrevet 12. april 2010 #28 Skrevet 12. april 2010 Oi, så mange svar! Tusen takk, alle sammen! Først og frem har jeg bare lyst til å understreke at dette innlegget absolutt IKKE var ment som kritikk til flaske og mme. Absolutt ikke! Egentlig er jeg en forkjemper for at mor ikke skal stresse og slite seg ut med ammingen. Jeg tror at babyen har det best med en mamma som slapper av og nyter mammalivet fremfor å stresse seg ihjel for å få til ammingen. Grunnen til at jeg brukte uttrykket "krype til korset" var fordi jeg er helt elendig på å fire på kravene selv. Jeg er en perfeksjonist uten like, og strekker meg alltid altfor langt for å gjøre ting riktig. Jeg gjorde det sist og vet jeg sikkert kommer til å gjøre det denne gangen også. Jeg har allerede prøvd veldig mye for å klare å amme vanlig, føler jeg, men i natt følte jeg at jeg måtte gi meg, derfor uttrykket. Det handler altså mer om meg og mine krav, enn amming og flasking generelt. Bare så ingen føler seg støtt av innlegget mitt, det var altså ikke meningen! Ellers prøvde jeg jo pumping og flasking i natt. Pumping var ikke på langt nær så vondt som ammingen, men det var ikke noe særlig godt det heller. Lillegutt tok flaske fint, men roet seg altså ikke før han også fikk pupp. Da sovnet han med en gang og sov i 6 timer. Det var altså ingen suksess med flaske siden jeg uansett endte opp med å gi pupp. Jeg tror jeg derfor jeg kutter ut det prosjektet, ser for meg at det blir veldig stress å pumpe med en sulten baby og en utålmodig 2åring i hus. Jeg har også prøvd ammeskjold idag, men det synes jeg ikke funket noe særlig. Vet ikke om jeg brukte dem feil eller om størrelsen var feil eller hva, men synes det gjorde mye vondere enn å amme vanlig. Lillegutt fikk liksom bare tak ytterst. Ammepoliklinikk har vi ikke her jeg bor, tror jeg.. Bor i Oslo, har googlet men ser bare ut til at Riksen har det, og jeg fødte ikke der. Avdelingen jeg fødte på hadde ikke tid til å ta meg inn når jeg ringte. Ringte derfor helsestasjonen idag, og helsesøster skulle ringe meg opp igjen så fort som mulig, men har ikke hørt noe. Synes det er frustrerende at det er så vanskelig å få hjelp! Skal se om jeg får snakket med henne imorgen, hvis ikke blir det en tur til fastlegen for å se om det kan være sopp eller bakterier. Jeg prøver fremdeles å se om det kan være noe galt med ammeteknikken, men jeg kan liksom ikke finne noe feil. Lillegutt gaper høyt og alt. Når det er sagt synes jeg det har gjort litt mindre vondt å amme idag.. Det gjør veldig vondt når han begynner å suge, men ellers er det overkommelig. Det kan være fordi han har spist sjeldnere idag, eller så kan det være jeg er på bedringens vei. Det er jo lov å håpe, selv om jeg egentlig tviler litt. Uansett, takk for alle gode råd! Jeg følger de fleste av dem! Lufter så mye som mulig, lar melka tørke på brystet, smører med krem (har prøvd Avent sin nå de siste gangene), bytter ammeinnlegg etter hver amming, spriter hendene før jeg smører etc. Ligger og ammer for det meste, for det er det som gjør minst vondt. Får bare fortsette med den rutinen frem til jeg får snakke med noen som kan dette. Igjen, tusen takk til alle som har svart! Jeg setter kjempestor pris på det og tar med meg alt videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå