Gå til innhold

Uff, tror jeg må krype til korset og gi lillegutt flaske jeg. :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så såre brystvorter at jeg ikke vet min arme råd. Føler jeg har prøvd alt, men det blir jo bare verre. Er åpne sår, det blør masse, og gjør så vondt at det nesten svartner for meg når jeg ammer. Prøver å bite tennene sammen, men klarer nesten ikke å holde tårene tilbake. Nå har det begynt å stråle innover i brystet også, så er redd jeg har fått en sopp eller bakterieinfeksjon eller noe.. Har prøvd å bytte ammestillinger, har prøvd håndmelking og koppmating, har prøvd å lufte, smøre på morsmelk, purelan.. Har prøvd melkeoppsamlere og tesiler, men til ingen nytte.. Har ringt sykehuset, men de hadde ikke tid til å hjelpe meg annet enn over telefon.. Skal ringe helsestasjonen imorgen, og evt. gå til fastlegen, men vet ikke om jeg holder ut frem til da.. Vet jo ikke om de har tid til meg imorgen de heller.. Ser ingen annen utvei enn å prøve å pumpe og gi litt på flaske.. Kanskje jeg da kan la sårene gro litt. Lillemann vil jo ha mat hele tiden, så får liksom ikke grodd heller. Skjønner ikke dette altså, har fulgt nøye med, han gaper høyt og alt ser riktig ut. BLÆ! Lei nå. :/

Skrevet

Tror du lillegutt har så vondt av å få melken din via flaske i stedet da?

Skjønner ikke hvorfor det skal være så på død og liv for mange, kanskje det blir printet inn i hodet på oss nybakte mødre.

Selv hadde jeg ikke nok melkekanaler og melk til å få noe særlig ut til min lille, og måtte gjennom "amme-helvete" for det..men måtte kaste inn håndkleet til slutt. Har fått nyte resten av tiden med mini. Noe jeg håper du også får etterhvert.

Det er bra hvis du kan få ammehjelp, mye mer praktisk å kunne gi perfekt temperert melk. Skulle ønske jeg kunne det selv, men som sagt..det er ikke om å gjør hvis det absolutt ikke går.

Skrevet

Æsj, kjedlig da! Kanskje en pause er det som skal til?

Om du gir litt flaske nå og lar puppene få hvile litt.

Helsestasjonen kan vell ikke nekte deg å komme i morgen?!

Jeg var på barselsamtale rett før helgen. Da fikk jeg beskjed om at de har veldig lav terskel for de minste. I utg.punktet kunne jeg bare ringe å si at vi kom innom. (Jeg er ikke noe glad i den navelstumpen, og den har enda ikke ramlet av. Så det var "bare" det det gjaldt også.)

Skrevet

Nei, han har absolutt ikke noe vondt av det. Er bare redd han ikke skal ta puppen etterpå, og at jeg gjør vondt verre om det er suginga som gjør meg så sår.. Men det er verdt et forsøk, har jo lovt meg selv å ikke pine meg gjennom månedsvis med amming hvis det ikke funker sånn som sist.. Og herlighet, makan til matvrak har jeg aldri møtt. Hehe. Han skal jo ha pupp hele tiden! Skjønner ikke at han ikke eksploderer snart. Den lille magen kan da umulig romme så mye? Godt han har matvett og at melken min smaker så godt da. ;)

Ja, jeg tror litt pauser absolutt kan være bra. Kanskje sårene får grodd sånn at vi får begynt på ny scratch! :) Han slukte hvertfall melk på flaske som ingenting, så ikke noe problem der. :) Men jammen om jeg veit om helsestasjonen kan nekte meg.. Sykehuset hadde hvertfall ikke tid, selv om de sa at vi kunne ringe hvis vi lurte på noe og at de var der for oss i 2 uker fremover..

Skrevet

Slik de sa til meg på sykehuset var at en ikke skulle gi flaske før de fikk til sugeteknikken på puppen, pga det er en annen sugeteknikk på flaske.

Lykke til i morgen Most Fruitful Yuki! De kan ikke nekte deg å få hjelp! Håper det ordner seg med matingen :)

Skrevet

Jeg vet, er derfor jeg ikke hadde lyst til å gi flaske.. Men nå er det så ille at jeg må ha litt pause rett og slett. :( Krysser fingrene for at han fremdeles er en liten puppegutt selv om han får bittelitt flaske. :)

Takktakk, håper det ordner seg jeg også! Vilvilvil like amming denne gangen! :) Går jo så greit å legge ham til og alt. Dumme, dumme sårene!

Skrevet

Det viktigaste er at han får mat i seg!

Har du ringe ammehjelpen? Har du prøvd brystskjold?

Om du klarar å pumpe deg er det jo ingen ting i vegen for å la guten få mm på flaske og la puppene få eit par dagar fri, så dei får sjansen til å bli bedre. Så får du heller ta kampen med å få han tilbake til pupp etterpå. Ikkje sikkert det blir nokon kamp heller.

Du har ikkje feber og?

Lykke til!

Skrevet

Har ikke ringt ammehjelpen ennå. Får gjøre det om helsestasjonen er vriene imorgen. Har kjøpt brystskjold, men har ikke prøvd dem ennå. Det er jo også en mulighet, selv om mange fraråder det også. :P

Pumpinga går fint, det er selvfølgelig vondt, men ikke på langt nær så vondt som å amme. Tror det er lurt sånn at de får litt tid til å gro. Så får jeg heller ta den kampen senere ja. Så grådig som han er tror jeg egentlig ikke det blir noe problem. ;)

Nei, har ikke feber, heldigvis!

Skrevet

Trur ikkje ammeskjold er så slemme som blir sagt heller, kan vere vel verd eit forsøk. Om det fungerar så er det jo utruleg mykje enklare enn pumping og flaskekoking.

Eg har ein bekjent som har amma alle sine tre barn utelukkande med brystskjold gjennom heile ammerperioden. Har ikkje hatt nokon problem med det i det heile tatt :o)

Fint at du ikkje har feber i det minste... Brystbetennelse oppi det heile hadde ikkje vore noko særleg.

Eg fekk forresten ikkje til å sende deg heile svaret på pm'en, postkassen din er full...

Skrevet

Hei:)

Jeg ble også veldig sår (men ikke like sår som deg) og jeg fikk brystskjold på sykehuset. Det var fantastisk!

Håndmelk noen dråper først, slik at du starter utdrivingen. Da suger ikke babyen like hardt.

Jeg passet på å bruke brystskjold bare annenhver gang, slik at babyen ikke mistet taket på å suge pupp.

Noe annet som funket var å sitte med puppene fri hele dagen, og å smøre med PureLan heeeele tiden.

Det så ikke så lekkert ut, men det var verdt det! :)

Hvis det var litt kaldt, brukte jeg ei tynn ulltrøye, men ikke BH.

Et annet tips kan være å ikke gi flaske, men heller gi erstatning på kopp eller skjei. Eventuelt sprøyte?

Det er ikke mye de skal ha den første tiden, så det går greit.

Da slipper du at han blir forvirret og suger feil, og du slipper at han foretrekker flaske over pupp. Kopp er det vel ingen babyer som foretrekker ;)

Lykke til så utrolig mye! Den er tøff den første ammetiden, men guuuud det er verdt det når det går bra! :-D

Jeg elsker å amme jenta mi!

Plagdes masse med storebror, så er såååå glad for å ha fått det til denne gangen:)

Skrevet

Tror jammen jeg skal prøve brystskjoldene jeg da.. Jeg spurte når jeg ringte sykehuset og hun sa jeg kunne bruke dem i en liten periode, så det er vel verdt et forsøk.

Prøvde å gi ham på flaske i natt, hadde pumpet 100 ml og hadde 40 ml fra tidligere. Han drakk opp alt sammen, men skrek helt til han fikk pupp i tillegg! Ga ham til slutt i halv fire tiden og da roet han seg endelig og sover ennå. Før flaskene hadde jeg sikkert puppet ham 4 ganger i løpet av veldig kort tid, og jeg har myyye melk. Flommer ut av munnen hans når han drikker. Er det vanlig at nyfødte spiser så mye? Hehe. Tror hvertfall at sprøyte er uaktuelt når han er så sulten.

Uansett så var ikke natta så veldig vellykka, endte jo opp med både pumping og pupping.. Kopp prøvde jeg forresten, men han slukte så utrolig mye luft, så jeg synes ikke det var noe særlig.

Det jeg lurer på er; når dere luftet hele dagen, lakk det ikke masse da? Hvis jeg går uten bh og ammeinnlegg renner det melk konstant nesten. Blir jo utrolig grisete?

Nei, jammen ikke lett dette her.. Får håpe at det snart går over, og at vi kan amme i vei! :)

Skrevet

Jeg lufter når jeg sitter i ro, drar opp genseren og åpner "lukene" i bhen og lar ammeinnleggene ligge mellom puppen og bhen, da renner melka bare ned på ammeinnlegget. Skal jeg reise meg opp, så lukker jeg igjen. Jeg får jo ikke luftet hele tiden på den måten, men veldig mye bedre enn ingenting og det var veldig effektivt sist, håper det fungerer like bra denne gangen også. (Har en sønn på 4 dager og har blødende sår på brystvortene jeg også.)

Skrevet

Jeg hadde også veldig såre brystvorter og det var helt grusomt å amme.

Det som hjalp var:

- å smøre på masse Purelan.

- Brukte IKKE bh de første ukene. Brukte ammetopp med ullinnlegg, luftet masse

- HÅNDpumpet i stedet for å bruke brystpumpe helt til sårene ble fine igjen

- Ga melk gjennom sprøyte som man får på apoteket når barna skal ha medisiner. Altså, håndpumpet ut melken og ga de gjennom sprøyte slik at jeg sparte brystvortene, samtidig ikke forvirre vesla med sugeteknikken ved å gi flaske

- Ammet helst liggende, det gjorde minst vondt

- Ammeskjold prøvde vi men hun tok ikke tak i de, men kan være verdt å prøve :)

Lykke til og god bedring! Det gikk ca to uker før det begynte å bli bra her.

Skrevet

Jeg håper det ordner seg for deg - men hvis ikke så vet vi begge to at mme er et flott alternativ :o)

Det ER det.

Du er flink som prøver!!! Går det ikke vil du få det mye bedre, tro meg.

Jeg gruer meg som en hund til ammingen, innstilt på å prøve. Men går det ikke er det ikke langt til skapet hvor mme og flaskene står...

Lykke til og klem fra meg :)

Skrevet

Flaske avlastning er av og til helt nødvendig for å redde ammingen i slike situasjoner. Og selv om du kansje må gi tillegg også så kan ammingen berges på sikt. Jeg måtte selv krype til det korset med nr 2, hadde akkurat samme plagene som du har med stråling inn i brystet, sår som blødde i starten. Men det retta seg etter et par uker med flaskeavlastning, pumping, amming med skjold og behandling for sopp i tillegg samt håndmelking for å hindre spreng og tilstoppede melkeganger.

Jeg fortsatte ammingen og fullammet igjen da hun var 1mnd gammel og ammet lenge.

Skrevet

Du har helt sikkert sopp!!

Skynd deg til lege, og få soppdrepende middel!! Du må bare kreve å få den, noen leger vil ikke gi hvis det "bare er litt".

Min Doulavenninne kan gjerne møte deg, hvis du vil hun skal se på ammestillinger med deg? Huhn er straks ferdig ammehjelper :) Måtte ringe henne jeg nå, stakkars deg!!

Skrevet

Og forresten, ikke bruk Purelan. Den salven som heter "Brystvortekrem" er mye mye bedre. Luft etter ammin, ha på brystvortekrem, bruk vanlige innlegg med ull utenpå! Og før du får tak i medisin kan du smøre på Farris med en q-tips på både deg og ungen, gammalt kjerringråd som visstnok skal hjelpe :)

Skrevet

Syntes det er så teit når folk sier krype til korset å gi flaske, det gjør da ingenting om man må pumpe å gi på flaske eller gi mme. Veldig forståelig at en ønsker å få til ammingen, jeg måtte gi meg med nummer 1 og med nummer 2 var jeg veldig instilt på å få det til, men pga samme problemer som deg måtte jeg gi meg. Etter jeg hadde sluttet viste det seg at småen hadde trøske/sopp, så det var nok noe av grunnen til at jeg var så sår. Nei ta deg en ammepause, pump det du orker og evt gi mme i mellomtiden. Hvis gutten din suger veldig bra nå, og elsker pupp vil han nok ikke foretrekke flaske. Jeg hadde en hel uke med ammepause og gav flaske, men puppen hadde han ikke glemt!

Gå til legen å få medisiner for sopp, og pump deg til sårene er ordentlig grodd. Lykke til, vet hvor forferdelig vondt det er! Begge mine har fått mme fra 1 mnds alder og er store, friske og smarte barn! Det er kjipt om man må gi seg, men det er maaaange fordeler med flaske også!

Skrevet

Få deg en time på ammepoliklinikken NÅ!!!! De er utrolig flinke, og det hjelper veldig! De reddet ammingen min denne gangen, når jeg slet med det samme som du gjør nå. Babyen min er 6 uker, og jeg har nettopp begynt å bli helt bra. Jeg hadde også strålinger innover, men hadde ikke sopp. Det var bare veldig veldig vondt! Utdrivningsrefleksen var så enorm at det gjorde også veldig vondt i begynnelsen.

Man trenger ikke å pumpe for å skåne brystvortene dersom babyen tar riktig sugetak. Jeg merket veldig godt når jeg fikk veiledning og taket var riktig, fordi brystknoppen da var rund og mindre sår bare etter en amming.

Ikke gi opp ennå, det tok meg 6 uker å få det til, men jeg er overlykkelig nå over at jeg holdt ut og fikk det til til slutt:o)

Skrevet

Skriver under på dette siste innlegget. det med sugeteknikk er utrolig viktig. Jeg fillammet alle mine tre barn lenge, men faktisk var det først med den siste babyen at jeg virkelig forsto helt riktig hvordan babyen skulle ta puppen for å unngå sårhet. Så mens jeg var veldig sår i starten med de to første, ble jeg aldri sår med nr. 3 fordi en jordmor på barfneklikikken viste meg så bra helt i starten hvordan man skulle få det til helt riktig.

Skrevet

Det er da ikke noe kors å krype til.

Flaskebarn er også sunne og velfødde. Og det er faktisk ganske praktisk også - jeg har hatt begge deler.

Må man så må man.

Skrevet

Hadde det ikke vært for brystskjold ville jeg gitt opp ammingen med begge mine barn. Brukte de bare i såre perioder, og etter en stund var brystvortene herdet og ammingen gikk smertefritt. En trenger ikke pine seg selv mer enn nødvendig. Lykke til :)

Skrevet

Må man så må man, og flaskebarn er velfødde, men jeg syns ikke det virker som om du har noe lyst til å gi opp ammingen! Og da syns jeg ikke du skal gi deg før du virkelig HAR prøvd alt. Så, gå til legen, få soppdrepende middel, og smør på Farris så lenge. Du kan til nød prøve skjold også, det hjalp faktisk meg etter bare en amming med skjold!

Skrevet

Jeg ble veldig sår med førstemann, blødde og det var sinnsykt vondt! Jeg hylte hver gang han tok tak i puppen. Prøvde "alt", brystskjold, div kremer, ammestillinger osv.

Fortalte det til legen, og han ga meg en soppsalve. Måtte da bruke skjold i tillegg tror jeg for at ikke gutten skulle suge rett på salven liksom. Dette funket kjempegodt, og merket bedring allerede dagen etter!

Så ta en tur til legen ogse om det er sopp. Da tror jeg soppsalve er det eneste som hjelper:)

Lykke til...føler med deg!

Skrevet

Mycostastin- Du merker forskjell etter èn dag. Smør i babymunn og på brystvortene. Du trenger resept fra lege noe helsesøster kan ordne for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...