Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 11. april 2010 #1 Skrevet 11. april 2010 Jeg har funnet en leilighet og takket ja til den. de sendte meg kontrakt i posten. Dette er privatpersoner som leier ut en leilighet de har arvet. For det første vil de hente betalingen hjemme hos meg forskuddsvis hver mnd. De ville leie ut for langtid, og det passer meg helt perfekt, så jeg hadde sett for meg minimum 3 års kontrakt. Men jeg får en kontrakt der begge parter kan si opp leieforholdet med 3 mnd virkning fra kontrakten begynner. 3 mnd er jo greit, men det burde vel vært en minimumstid å bo der om de ønsker å leie ut for lang tid. i tilegg til at de henter husleia hver mnd vil de inn på befaring i leiligheten 2 ganger i året. Det er første gang jeg har hørt om, vet ikke, men er dette normalt?
Anja Annonym Skrevet 11. april 2010 #2 Skrevet 11. april 2010 Når det gjelder betalingen; Uvanlig, men ikke ulovlig. http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#3-3 Utleieren kan gi anvisning om overføringsmåten av leien dersom dette ikke medfører merutgifter eller vesentlig ulempe for leieren. Leieren har likevel alltid rett til å betale leie gjennom finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Kan jo være så enkelt at dem trenger husleia di til å betale deler av sitt eget lån, og hvis du f eks betaler via giro så går det jo opptil tre dager ekstra. Befaring to ganger i året er også helt greit og helt lovlig. Tyder bare på at utleier er ærlig nok til å varsle sjekk på forhånd i stedet for å snike seg inn. http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#5-6 § 5-6. Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Når det gjelder minimum leietid så er det lov med både tidsbestemt og tidsUbestemt kontrakt; http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#map009 § 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: § 9-4. Leierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av leieren. § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. Så som en konklusjon; Husleiekontrakten din er lovlig og helt grei, men bittelitt sær Kan du leve med det sære, så er det bare å skrive under
*smula* Skrevet 11. april 2010 #3 Skrevet 11. april 2010 At leieforholdet kan sies opp med 3 mnd virkning under hele kontraktsperioden er helt vanlig. Å hente husleie hver måned og befaring 2 ganger i året synes jeg høres ut som en overvåkning. Det betyr at du må ha betale husleia kontant, og da er det i såfall viktig at du får kvittering for at det er betalt. Jeg ville nok prøvd å få lov til å betale via bank, men heller si ja til befaring 2 ganger i året, hvis dette er en leilighet du vil ha.
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 11. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 11. april 2010 Ja jeg også føler at jeg blir litt overvåket...og det liker jeg ikke. Jeg skal tenke litt på det takk for svar
Anja Annonym Skrevet 11. april 2010 #5 Skrevet 11. april 2010 befaring 2 ganger i året synes jeg høres ut som en overvåkning. -------------- Sett fra ditt syn er der overvåkning. Sett fra utleiers syn så handler det om å følge opp et leieforhold. Ta fatt på eventuelle bygningsmessige problemer før de utarter seg. Se hvordan leietaker behandler leieforholdet, og eventuelt følge opp eventuelle klager, enten på leieforholdet fra leietaker, eller klager fra eventuelle naboer. I tillegg så snakker vi om verdier i millionklassen som også gjør til at man vil ha litt oppsyn. Hvis en kommende leietaker ikke hadde villet godkjenne halvårlig befaring så hadde jeg som utleier bare tenkt at jaja, da slapp jeg et potensielt problem. Og når det gjelder befaring, så gjelder det kun inspeksjon av bygning, utvendig og innvendig. Og altså IKKE hva som befinner seg i skuffer og skap
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 11. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. april 2010 om jeg betaler den 20 som det står i kontrakten...så er det faktisk enda 10 dager ca før den 1 begynner og det er fra 1 til siste i mnd jeg betaler for. at de ikke har tid å vente et par dager på oveføringen er vel egentlig ikke mitt problem så lenge pengene er der før fristen
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 11. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 11. april 2010 Greit nok med halvårig befaring men det blir jo å møte huseier 12-14 ganger i året når de må hente husleia hjemme. da er det ikke rart man føler seg overvåket da.
Berta_78 Skrevet 11. april 2010 #8 Skrevet 11. april 2010 Kanskje du kan foreslå at de kan komme å hente husleia hvis ikke den er inne på konto dagen før de planlegger å komme? Da er jo du litt imøtekommende også... Personlig synes jeg det virker helt høl i huet å bruke tid på å hente pengene fysisk, og jeg hadde hatet overvåkingen.. Men de har vel skikkelig dårlige erfaringer fra tidligere.
Anja Annonym Skrevet 11. april 2010 #9 Skrevet 11. april 2010 da er det ikke rart man føler seg overvåket da ------------- Nå vet jeg ikke hvilke type bolig du skal leie, men er det f eks en sokkel, så er det bare å snu på flisa Lever pengene på døra til utleier, og be om kvittering for hver eneste gang.
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 11. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 11. april 2010 Det er ikke i enebolig...kunne aldri tenkt meg å bo i en privat enebolig pga det samme.. Dette er en høyblokk, der de eier leiligheten, men bor et annet sted i byen.
ROFL Skrevet 11. april 2010 #11 Skrevet 11. april 2010 Ang kontant betaling, så kan det jo hende at de prøver å slippe unna litt skatt. Om man leier ut mer enn 50% av boligen, må man nemlig skatte av det. Forlang kvitteringer. Om de krever depositum, må du kreve å få det på en felles depositumskonto i banken. Om jeg hadde leid ut en enhet, der jeg selv ikke bodde i nærheten, ville jeg nok også ha villet følge med på at alt var på stell. Det er jo greit å fikse ting med en gang en skade oppstår, og ikke alle leietagere gir beskjed om slikt.
Gjest irismor Skrevet 11. april 2010 #12 Skrevet 11. april 2010 Ang betalingen, skal du betale kontant så krev kvittering. Da kan de ikke komme i ettertid og si at de ikke har fått penger. At de skal ha husleien kontant er nok for å undra skatt. Depositumet SKAL på konto samma søren, det må du kreve ikke gå med på noe annet. Jeg må nok si at hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg styrt unna og sett om jeg kunne ha funet meg en annen leilighet. Beklager men magefølelsen var ikke helt med på det opplegget du beskriver.
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 11. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 11. april 2010 Ja jeg tror jeg har bestemt meg for å kontakte de i morgen og si den fra meg. De vil uansett ikke få problemer med å finne noen som vil bo i den leiligheten. Jeg har kommet fram til at for det første, selv om leiligheten var utrolig super og stor, så tror jeg det blir tungt for meg da jeg har ei på 4 og ne 2 kommer til høsten, jeg er alene og uten bil og må gå opp 5 etg uten heis...og for det andre så virker de ganske så pirkete. Jeg får håpe jeg finner noe annet, det er heller ikke så lett som alenemor, men må prøve:) takk for innspill :-)
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 11. april 2010 #14 Skrevet 11. april 2010 Dersom de skal hente pengene hver mnd, vil det jo i praksis si at de er der på "befaring" 12 ganger allerede iløpet av året. I tillegg ber de om 2 befaringer til?! nei, det der hørtes rart ut i mine ører må jeg si... En annen sak er jo at du bidrar til at de kan unnlate å betale skatt for leieforholdet. Vet ikke om det kan få konsekvenser for deg dersom de blir oppdaget jeg da, men jeg hadde nok ikke godt med på å betale kontant. Håper du finner deg noe annet! Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå