Gå til innhold

Enda et spørsmål angående vann

Anbefalte innlegg

Gjest Kira06
Skrevet

Ser det har vært flere her som har spurt om hvor lenge man skal koke vannet man gir til barna. Og svaret er som regel at så lenge man er tilkoblet offentlig vann og barnet har begynt med fast føde, så er det helt greit å servere vann fra springen.

Datteren min blir snart 7 mnd, og jeg har alltid kokt vannet. Men har funnet ut at hun drikker mye mer hvis vannet er iskaldt, og det er jo ikke alltid at jeg har husket å sette det kokte vannet i kjøleskapet. Så tenkte at jeg nå kanskje kunne gi henne vann fra springen.

Men mine venninner sier at jeg absolutt ikke burde gjøre det. De har selv barn i alder 9 mnd til 14 mnd, og alle som en koker fortsatt vannet. Vi hadde forresten et vennepar her på middag i helgen, og da sa mor at hun alltid kokte vannet. Da så faren rart på henne, og sa at det gjorde aldri han. Hehe, gjett om min venninne fikk et sjokkert ansiktsuttrykk da:)

Så mitt spørsmål er hvor lenge dere har kokt eller planlegger å koke vannet dere gir de små? Utsetter jeg datteren min for unødvendig fare hvis jeg slutter å koke vannet når hun er 7 mnd og spiser tre måltid med fast føde per dag?

Skrevet

Her har du "fasiten", fra Mattilsynet;

Kan spebarn (0-1 år) gis drikkevann direkte fra springen?

Publisert: 29.02.2008

Sist oppdatert: 12.02.2010 - 12:46:03

Svar:

Det er fra Mattilsynets side ikke utarbeidet retningslinjer for bruk av drikkevann rett fra springen til spedbarn. Vi er heller ikke kjent med at Folkehelseinstituttet eller andre fagmiljø har gitt slike retningslinjer. Hovedregelen er at vi anser drikkevann for å være trygt for både barn og voksne. Det kan imidlertid være hensiktsmessige å nyansere dette utgangspunktet noe siden vannforsyningen i Norge skjer både via store og små anlegg, hvorav ikke alle er godkjente, bl.a. fordi det ikke er krav om det (for eks. private brønner). Kvaliteten kan derfor være varierende. Man bør derfor gjøre sine egne vurderinger basert på lokalkunnskap om kommunale/private anlegg i distriktet etter de retningslinjer som er skisserte nedenfor.

1. Dersom vannet er behandlet (desinfisert), slik det er vanlig ved større vannverk som forsyner tettsteder, bør barnet kunne få dette uten videre forbehandling så snart det inntar annet enn morsmelk. Vannet er ikke sterkere bakteriologisk belastet enn den grøten/maten barnet ellers får i seg. Snarere tvert i mot. Vann fra godkjent vannverk skal være fritt for patogene mikrober og vil vanligvis bare inneholde et forholdsvis lavt antall "miljøbakterier" som er uten betydning i denne sammenhengen.

2. Hvis vannet ikke kommer fra godkjent vannverk, f. eks. ved bruk av brønnvann på en gård, er problemet litt større. Da må man ta hensyn til hva man vet om vannets generelle kvalitet.

http://matportalen.no/artikler/2008/2/1204288690.71

Gjest Kira06
Skrevet

Takk for det, men har vært inne og lest det allerede. Lurer bare rett og slett når dere andre har bestemt dere for å slutte og koke vannet?

Skrevet

Mini her er 5,5 mnd nå, og jeg tenkte å koke vannet til han ble 6 mnd. Han har fått grøt siden han var 4 mnd. Ser ingen grunn til å koke det lenger. Gjorde det samme med eldste.

Skrevet

Tror jeg slutta å koke ved 6 mnd, men d var rett og slett fordi jeg ikke visste bedre;) Hun hadde jo fått grøt siden hun var 4 mnd, så kunne jo ha slutta mye før.. Gjør nok d med nestemann ja!

De får jo mer bakterier og skitt i seg av å slikke på gulv, sand og andres leker enn fra vannet tror jeg, så koking blir vel strengt tatt unødvendig når de er såpass gamle..

Skrevet

Vi slutta ved ca 5 mnd, da begynte han med mat, grøt banan osv, er jo ikke akkurat sterilt det ;) Og som de nevner over, er ikke akkurat strøken på gulvet bestandig, og på barselgruppe slikker de på hverandre leker, hender, sokker osv ;)

Gjest Kira06
Skrevet

Sant nok! Og mer bakterier kommer nok når det er tid for barnehage. Da regner jeg med at hele familien kommer til å merke det:)

Da ble det iskaldt vann fra springen til kveldsgrøten nå, og det var stas. Nesten enda mer enn at hun endelig klarer å holde tutekoppen helt selv*s*

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg sluttet å koke vann da jeg begynte å gi fast føde. Maten er jo ikke akkurat bakteriefri ;-)

Skrevet

Har begynt å gi vann fra springen nå jeg og tulle er straks 8 mnd, men hadde sluttet å koke før om jeg hadde visst at man ikke trengte det da :)

har fått beskjed fra HS om å fortsatt koke vannet til MME og grøt da, noe om at det kunne være noe i vannet som ville reagere og gjøre MME mindre næringsrik. ( forsto ikke helt men jeg gjør som de sier jeg )

Skrevet

Hei

Jeg sluttet å koke vannet når han var 3 mnd. Går helt strålende det. Flere er litt for hysteriske for bakterier mener jeg. Litt må de tåle.

Skrevet

jeg begynte å blande ut mme i kokt vann + kaldt vann fra springen (for å få riktig temp) da Vesla var rett under 4 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...